فناوری اطلاعات به عنوان یکی از اجزای محیط خارجی صنعت گردشگری میباشد که بگونهای میتوان آنرا واسط و رابط محیط درونی و بیرونی صنعت دانست. واژه گردشگری الکترونیکی را میتوان یک مفهوم میان رشته ای مشتمل بر سه جز زیر دانست که این سه جز در نمودار ۱ نشان داده شده است (باهالیس، ۲۰۰۳: ۷۷):
گردشگری |
سیستم های اطلاعاتی
|
کسب و کار الکترونیکی
|
گردشگری الکترونیکی
|
شکل ۲-۱۰ اجزای تشکیل دهنده گردشگری الکترونیکی
هافمن (۲۰۰۵) چند عامل را، علت اصلی یکپارچگی صنعت توریسم و فناوری اطلاعات
میداند:
- نیازهای اقتصادی، بعلت وجود رقابت جهانی سازمانهای نیازمند دستیابی به حداکثر کارائی در سطح جهان هستند.
- گسترش بسیار زیاد تکنولوژی و اینترنت در زندگی روزمره مردم و نیز پیدایش تلفنهای همراه نسل سوم
- بهبود نسبت سود به سرمایه گذاری[۴] انجام شده در فناوری اطلاعات و یا بعبارتی افزایش پایایی تکنولوژی
- افزایش توقعات و سطوح انتظار مشتریان، تمایل آنها برای درک ارزش افزوده بیشتر و آگاهی بیشتر آنها از محصولات رقبا
عواملی که با بهره گرفتن از بکارگیری فناوری اطلاعات سبب ارتقا سطح رضایت مشتری میشوند، شامل:
- کاهش فاصله میان انتظارات و تجربیات حاصل از سفر، با بهره گرفتن از ابزار شبیهسازی مجازی قبل از سفر
- امکان دسترسی به گزینههای بیشتر وحق انتخاب متنوعتر
- درک بهتر سازمانها از نیازهای مشتریان بر اساس ویژگیهای آنها و داده کاوی
- ارائه قیمتهای متنوع و تا حد زیاد بسته به نظر مشتری (مدلهای جدید کسب و کار امکان قیمت گذاری را از سوی سازمان بسمت مشتری تغییر داده است مانند)
- خدمات شخصی سازی شده، مثل سرگرمیها و یا پذیرایی شخصی در اتاق یا بهنگام پرواز
- کاهش کاغذ بازی و امکان انجام امور تکراری و خسته کننده بوسیله فناوری اطلاعات (ترخیص مسافر و ارائه فاکتور از طریق ارسال پیامهای کوتاه، چک کردن اتاق بوسیله تلویزیونهای مدار بسته، در هنگام تحویل اتاق)
- شناخت سابقه مشتری
- هماهنگی میان واحدها امکان ارتقا سرویسدهی را فراهم می کند
- برطرف شدن مشکلات مکالمهای بر اساس ترجمه همزمان از زبانهای متداول بازار هدف
- تفکیک کردن مشتریان بر اساس سبک زندگی، نگرش و خواستههایشان و نه صرفاً وضعیت دموگرافیک آنها
چهار دسته محرک را برای بکارگیری سیستمهای الکترونیکی در صنعت گردشگری از سوی سازمانها مهم شناخته است که این محرکها و اجزای تشکیل دهنده هر یک از این محرکها، در جدول ۲-۲ ذکر شده است: