عوامل عرضه
– جاذبه ها و فعالیت ها – محل اقامت – دیگر خدمات و تسهیلات گردشگری – حمل ونقل – دیگر تأسیسات زیر بنایی – عناصر سازمانی
|
عوامل تقاضا
– بازارهای گردشگری بین المللی – بازارهای گردشگری داخلی – استفاده ساکنان از جاذبه ها و امکانات و خدمات گردشگری
|
شکل ۲-۳ عناصر سیستم گردشگری (سازمان جهانی گردشگری)
۲-۸-۱٫ دیدگاه لیپر
لیپر[۱](۲۰۰۴) مدل خود را در به عنوان یک چارچوب سازماندهی شده در بسیاری از مسائل گردشگری پیشنهاد کرده است. وی بسیاری از مسائل گردشگری را با توجه به فعالیتهای آن در نظر گرفته و بخشهای صنعت را مجاز به استقرار میسازد و عامل جغرافیایی را در کل سفر اجتنابناپذیر،
پیش بینی کند. او سه عنصر اصلی را در سیستم گردشگری مؤثر میداند.
۱- گردشگران/ گردشگر در این سیستم یک فاعل است. ۲- عوامل جغرافیایی: شامل الف- منطقه تولید کننده مسافر (فشار برای برانگیختن سفر)، ب- منطقه مقصد گردشگر (علت وجودی برای گردشگری)، ج- منطقه حمل و نقل (مکانهای میانی برای رسیدن به مقصد). ۳- صنعت گردشگری؛ مشتمل بر دامنهای از تجارتها و سازمانهای درگیر در توزیع محصول گردشگری هستند. هر یک از عناصر و عوامل سیستم گردشگری لیپر نه تنها برای توزیع محصول گردشگری بلکه برای شرایط معاملاتی و آثار گردشگری و البته زمینه های متفاوتی که در گردشگری اتفاق میافتد، با یکدیگر در تقابلند (کوپر و دیگران، ۱۳۸۰: ۶-۴).
مدل ارائه شده از طرف لیپر بر پایه نظریه سیستمی میباشد؛ این مدل در طبقه بندی مدلهای نظری- سیستم گردشگری کل از گونه تشریحی است.
شکل ۲-۴ چرخه مستقیم دو سویه گردشگری به عنوان سیستم گردشگری کل (لیپر[۲]، ۲۰۰۴، ص۵۳)
Leiper, 1990: 23 مأخذ: TGR منطقه مبدا مسافر علائم بیان کننده نواحی مختلف مقصد گردشگر است TR مسیر ترانزیت TDR منطقه مقصد گردشگری |
TDR3 |
TDR2
|
TGR |
TDR1 |
TR4 |
TR1 |
TR2 |
TR3 |
شکل ۲-۵ سیستم گردشگری (ناحیه محور مسافر، مبدا و مقصد گردشگر)– مدل لیپر
۲-۸-۲٫ دیدگاه گان
گان[۳]، سیستم گردشگری را مبتنی بر دو بخش عرضه و تقاضا میداند؛ در بخش تقاضا، جمعیت علاقهمند و متمکن به انجام سفر و گردش (اعم از بازارهای داخلی و بین المللی) قرار گرفته؛ و در بخش عرضه، بر روی عناصر و بخشهای اصلی همچون جاذبهها، حمل و نقل، خدمات، اطلاعات و تبلیغات تأکید دارد؛ هر یک از این عناصر در تعامل و ارتباط متقابل با یکدیگر قرار داشته و سیستم گردشگری یک مکان را تشکیل
می دهند. وی تأکید خاصی بر روی عناصر عرضه در سیستم گردشگری یک مکان دارد و موفقیت و پویائی گردشگری در یک مکان را در سایه تعامل، همکاری، ارتباط متقابل، کارایی و موفقیت عناصر متعدد و پیچیده بخش عرضه همانند جاذبهها، مراکز اقامتی، حمل و نقل، اطلاعات و تبلیغات میداند. گاهی به نظر میآید بعضی از عناصر و یا بخشهای گردشگری اهمیت، کارائی و اثر بخشی سایر یا هر ترتیبی را در این خصوص نادیده میگیرند. به عبارتی دیگر هر عنصری و یا بخشی از ساختار درونی سیستم (عوامل عرضه) مانند: صاحبان توسعه اقامتگاههای مسافران (هتلها، متلها، هتل آپارتمانها، مهمانپذیرها، خانهها، ویلاهای اجارهای، کمپها، محل خواب، واحدهای پذیرایی و …) مؤسسات و آژانسهای مسافربری، تأسیسات گردشگری و … از نگاه خودش به گردشگری نزدیکتر است؛ اما تأثیر عوامل خارجی (عوامل محیطی- بیرونی سیستم اعم از فرصتها و تهدیدها) و دیگر عناصر و بخشهای نیز بر پویائی عملکرد سیستم گردشگری حائز اهمیت میباشد؛ در واقع گردشگری تنها از هتلها و خطوط هوایی و دیگر بخشها به صورت مجزا تشکیل نشده است، بلکه کلیتی از اجزای مختلف و عمدهای است که با همدیگر ارتباط نزدیک و متقابل دارند. هر یک از این اجزا عهدهدار حرکت و پیشرفت در سیستم (عرضه و تقاضا) گردشگری است؛ درون این شاخههای کلی جزئیات و عناصری است که هم برنامهریزان و مدیران باید برای کسب موفقیت آنها تلاش کنند (گان، ۲۰۰۲، ص۳۳).