یادگیری چیزی جز کسب عادت نیست(سلیمی ، کسکه، صفری فارفار، محب زادگان،۱۳۸۷).
۱-۱-۲ نظریۀ شناخت گرایی
نظریه پردازان شناخت گرا قبول دارند که بسیاری از یادگیریها در ارتباط با مجاورت و تکرار حاصل میشوند. همچنین به اهمیت تقویت اذعان دارند، ولی تأکید دارند که نقش آن عمدتاً فراهم آوردن بازخورد درستی جوابهاست تا به عنوان یک عامل انگیزشی، و این چنین مفاهیم رفتاری را قبول دارند. دیدگاه این نظریه پردازان دربارۀ یادگیری انسان عبارت است از: «تحصیل یا سازماندهی مجدد ساختارهای شناختی که از طریق آنها انسانها اقدام به پردازش و ذخیره اطلاعات میکنند». این نظریه مبتنی بر فرایند تفکری است که در ورای رفتار قرار دارد.
۱-۱-۳ نظریۀ سازنده گرایان
سازنده گرایان اعتقاد دارند که یادگیرندگان خود، واقعیت خویش را میسازند یا حداقل آن را بر مبنای ادراکات خود از تجارب تفسیر میکنند. بنابراین دانش هر فردی تابعی از تجارب اولیه، ساختارهای ذهنی و باورهای اوست که در تفسیر اشیاء و رویدادها از آنها استفاده میکند. دیدگاه سازنده گرایان به دانشجویان کمک میکند تا با بهره گرفتن از دانش یا اطلاعات به ساختن معانی بپردازند. در این رویکرد بیشترین تکیۀ طراحان آموزشی بر فناوریهای نوظهور آموزشی است و این دو با هم رابطۀ تراکنشی دارند که حاصل آن تولید دانش است. چیزی که باید بیش از همه در مورد یادگیری الکترونیکی به آن توجه کنیم رشد تنوع و گوناگونی آن است، که فراسوی کلاسهای درسی و آموزشی به تولید و پخش اطلاعات و پشتیبانی مستقیم از اجرای آن میپردازد. ایجاد دسترسی به اطلاعاتی که شامل دانش و معرفت جمعی است میتواند زمینۀ قدرتمندی برای آموزش باشد(روزنبرگ،۱۳:۱۳۸۴).
برای اجرای یادگیری الکترونیکی، در سطح نظام آموزشی باید به چند محور توجه شود: تمهید مقدمات، قلمرو عملیات، مراکز مجری، مدیریت و سازمان، مقاطع مورد عمل، برنامۀ درسی و نحوۀ اعطای مدرک رسمی(مجیدی،۱۳۸۸). زیر محورهایی که برای این محورها در نظر گرفته شدهاند به شرح زیر می باشد:
- تمهید مقدمات: ایجاد مؤسسههای یادگیری، پذیرش رویکرد تلفیقی به روشهای آموزشی و انعقاد توافقنامههای فی ما بین واحدهای مربوط ؛
- قلمرو عملیات: تمام گروههای برخوردار از یادگیری الکترونیکی ؛
- مراکز مجری: مراکز مجاز ؛
- مدیریت وسازمان: تعیین خط مشی، تعریف استاندارد، تفکیک و واگذاری تصدیگری در اجرا، طراحی و تدوین نظام مدیریت یادگیری فراگیر، کنترل و نظارت، ارزیابی و رتبه بندی مراکز ؛
- مقاطع مورد عمل: آموزشهای رسمی و غیر رسمی ؛
- برنامۀ درسی: کلاس مجازی، تعریف استاندارد، ارزشیابی دربدو ورود و حین تحصیل، ارزشیابی مستمر، تعامل چند سویه از طریق ویدئو کنفرانس، پست الکترونیکی و فرمهای مباحثه و گفت و گوهای علمی ؛
- اعطای مدرک رسمی: تدارک امتحانات حضوری و غیر حضوری پایانی .
۱-۲ دستهبندی آموزش الکترونیکی
آموزش الکترونیکی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
۱-۲-۱ یادگیری شخصی
در این دسته فرد رشته مورد علاقهی خود را انتخاب میکند و در محیط اطراف خود مخصوصاً اینترنت، به دنبال اطلاعات مرتبط با آن میگردد و در آن زمینه تحقیق میکند، سپس سؤالات خود را از اساتید آن رشته به صورت آف لاین میپرسد.
۱-۲-۲ یادگیری جمعی
در این دسته شرایطی برای افراد مهیا میشود تا با یکدیگر و اساتید خود ارتباط برقرار کنند. از جمله این ابزارفرم ، چت[۴] و غیره است. در این روش معمولاً زمان شروع و خاتمهی دورهی آموزشی و امتحانات برای همهی آن گروه یکسان است.
۱-۲-۳ کلاس های مجازی
در این دسته، شرایط کاملاً مانند کلاس درس است و حتی در بعضی از موارد در کلاسهای فیزیکی برگزار میشود. در این جا از ویدئو کنفرانس و به جای تخته سیاه از یک ویدئو پروژکتور استفاده میشود. ارتباط ویدئویی از طریق صفحهی نمایشگر و دوربین یا وب کم