حسینی و خیر، (۱۳۸۹). در تحقیقی دیگر با عنوان “پیشبینی تعلل ورزی رفتاری و تصمیمگیری با توجه به باورهای فراشناختی در دانشجویان”، متغیرهای کنترل ناپذیری و خطر و خودآگاهی شناختی، تعلل پذیری رفتاری و تصمیمگیری را پیشبینی کردند و اطمینان شناختی، تنها پیشبینی کننده تعلل پذیری رفتاری بود.
یافته های پژوهش جوکار و دلاورپور (۱۳۸۷) نیز نشان میدهد تعلل به عنوان یک نقص در خود نظم جویی، با الگوی چهاروجهی اهداف در ارتباط است. اهداف عملکرد اجتنابی و تسلط اجتنابی پیشبینی کننده های مثبت و هدف تسلط گرایشی، پیشبینی کننده منفی تعلل تحصیلی است. علاوه بر این، نتایج این پژوهش نشان میدهد الگوی ارتباط بین هدفگرایی و تعلل، در دختران و پسران یکسان نیست.
رجایی و احمدی و عابدی (۱۳۸۳) در تحقیق خود با موضوع تأثیر مشاوره تحصیلی گروهی بر مهارتها و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه اصفهان نشان داد که مشاوره تحصیلی گروهی باعث افزایش مهارتهای تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایششده است.
بهعلاوه مطالعات کوشان و حیدری، (۲۰۰۶) نشان دادهاند که نارسایی در مهارتهای یادگیری و مطالعه میتواند تمامی مزایای یک محیط آموزشی مطلوب و حتی قابلیتهای هوشی، شخصی و سلامت جسمی-روانی افراد را به طور منفی تحتالشعاع خود قرار دهد و از طرفی در صورت کارآمدی میتواند بسیاری از نارساییهای احتمالی در محیطهای آموزشی و یا حتی کاستی در انگیزش تحصیلی و سلامت جسمی-روانی را که میتواند تأثیر مطلوبی بر عملکرد تحصیلی فرد داشته باشد را تعدیل یا جبران کند.
عبد خدایی (۱۳۹۱) در تحقیقی که به بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارت های مطالعه و یادگیری و رابطه آن با وضعیت و سوابق تحصیلی آن ها پرداخته است در این مطالعه ۴۲۵ نفر از دانشجویان سالهای ۸۴ و ۸۶ دانشکدههای ادبیات و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری که به منظور اندازهگیری میزان استفاده دانشجویان از این راهبردها طراحی شده است، توسط دانشجویان تکمیل گردید. یافته ها حاکی از این بود که عملکرد دانشجویان در استفاده از مهارتها، در حد متوسط بود. دختران بیشتر از پسرها از مهارتها بهره برده، دانشجویان دانشکده ادبیات نیز بیشتر از دانشجویان دانشکده مهندسی از راهبردها استفاده کردهاند. بین دانشجویان روزانه و نوبت دوم و همچنین دانشجویان سال اول و سوم تفاوتی در استفاده از راهبردها مشاهده نشد. همبستگی بین رتبه کنکور و استفاده از راهبردها معنیدار نبوده و همبستگی بین معدل دوره متوسطه و معدل دانشگاهی دانشجویان معنیدار بوده است و درنهایت فرایند فراشناختی دانش و کنترل خود بیشترین سهم را در تبیین موفقیت تحصیلی دانشجویان بر عهده داشته است.
امینیان و همکاران (۱۳۸۵) در پژوهش خود نشان دادند که مشکلات مربوط به مهارت های یادگیری و عدم آشنایی با روشهای مؤثر و کارآمد مطالعه در شکست تحصیلی دانشجویان مؤثر است.
افت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی شهرکرد با بهره گیری از خدمات مشاوره، کاهش قابل توجهی یافت. بریم نژاد و همکارانش (۱۳۸۶) بر کارآمدی و سودمندی برگزاری کارگاههای آموزشی در عملکرد دانشجویان پرستاری تأکید و در نتایج خود بیان میکنند که روش کارگاهی در افزایش دانش و بهروزرسانی اطلاعات شرک کنندگان در تحقیق تأثیر خوبی داشته است.
مطالعهای که توسط حقانی و خدیوزاده (۱۳۸۸) باهدف تعیین اثر یک دوره آموزش کارگاهی مهارت های مطالعه بر میزان استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد، بیانگر تأثیر مثبت این دوره ها بر راهبردهای مطالعه و یادگیری و همچنین افزایش میزان انگیزش آن ها و سرعت یادگیریشان بود، بهاینترتیب یکی از دلایل مهم افت تحصیلی این است که برخی از افراد شیوه مطالعهشان بر طبق روشها و اصول صحیح مطالعه نمیباشد.
محسنی (۱۳۸۹) در تحقیقی که به بررسی اثربخشی درمان فراشناختی و آموزش مهارت های مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پرداختند گزارش کرد که این روش منجر به بهبود اضطراب دانش آموزان گردیده است.
حسنزاده (۱۳۸۲) در تحقیقی که به بررسی تأثیر مشاوره بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای افت تحصیلی گزارش کرده ست که روش مشاورهای عامل مؤثر برای کاهش افت تحصیلی دانش آموزان است.
غفاری و مفرد و حافظ شعرباف (۱۳۸۹) در پژوهش خود با موضوع مقایسه تأثیر کارگاههای آموزشی مهارتهای تحصیلی در دانشجویان (قوی و ضعیف) گزارش کردهاند که کارگاههای آموزشی مهارتهای تحصیلی شامل مهارت خودآگاهی و هدف گزاری، آشنایی با رشته تحصیلی، شرایط ادامه تحصیل، چالشهای رشته تحصیلی، بازار و فرصتهای شغلی آینده، برنامهریزی درسی و هماهنگی با فعالیتهای فوقبرنامه، مدیریت زمان، شناخت شرایط و روشهای مطالعه، مهارتهای فراشناختی و سیستم پردازش اطلاعات، شرایط یادگیری، آسیبشناسی مطالعه و علل عدم تمرکز، کلاسهای رفع اشکال و غنیسازی، یادگیری مشارکتی، سرعت در مطالعه، حافظه و فراموشی، تمرکز و یادداشتبرداری، انگیزۀ تحصیلی، آشنایی با تفکرات معیوب و تحریفهای شناختی و راهکارهای کاهش اضطراب امتحان بوده است، در نتیجه این کارگاهها منجر به ارتقای هریک از مهارت های دانش آموزان گردیده است.
۲-۵-۲- پیشینه تحقیقات خارجی
چو[۱۲۰] (۲۰۱۱) در تحقیقی که به بررسی تأثیر اهمالکاری تحصیلی بر هوش هیجانی، زندگی در مدرسه و خودارزیابی و خودکارآمدی در بین دانشجویان پرداخت، نشان داد که دانشجویانی که اهمالکاری تحصیلی آن ها بیشتر است، در خودارزیابیهایشان خود را به شکل منفی ارزیابی میکنند و احساس بیارزشی و عزتنفس و در نتیجه خود کارآمدی پایینی دارند و یک رابطه قوی بین اهمالکاری تحصیلی و نگرانی وجود دارد.
جایو، اونبوزوگی[۱۲۱] (۲۰۱۱) در تحقیقی که به بررسی اهمالکاری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی و پیشرفته تحصیلی فارغالتحصیلان دانشگاهی میپرداخت اینگونه گزارش کردند که دانشجویانی که انگیزه پیشرفت کمتری نسبت به سایرین دارند، اهمالکاری بیشتری را نیز گزارش میکنند.
استارک (۲۰۰۶)[۱۲۲] در پژوهشی دیگر مشخص کرد که داشتن برنامه منظم مطالعه عمیق همراه با تمرکز می تواند در یادگیری بهتر دانشجویان مؤثر باشد. آموزش مهارت ها و فنون مطالعه در بسیاری از دانشگاهها در مرحله ورود دانشجویان برای بهبود فرایند یادگیری آن ها امری ضروری تشخیص دادهشده است.