۲-۳-۳) معرفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت[۶۵]
دفاتر خدمات ارتباطی ساختار اصلی خود را از سال ۷۸ با عنوان دفاتر امور مشترکین و ارائه خدمات تلفن سیار آغار کردند. این دفاتر با استاندارهای مشخص و در شرایط عدم وجود رقابت با سایر اپراتورها پا به عرصه وجود گذاشت. وجود تقاضای بالا برای سیم کارت و نیاز به دسترسی خدمات در این دوران برای متقاضیان را می توان یکی از عوامل طلائی دوران فوق برشمرد(کتابچه راهنمای دفاتر پیشخوان). بی شک عدم وجود خدمات الکترونیکی در این دوران مزیتهای بیشماری را برای دفاتر محقق کرده بود. در سال ۱۳۸۲ اولین دفتر خدمات ارتباطی با ارائه پنج سرویس که دفاتر را ملزم به ارائه حداقل سه سرویس آن بودند کار خود را آغاز کردند. خدمات قابل ارائه در این دفاتر عبارت بودند از پست، پست بانک، تلفن راه دور،خدمات تلفن همراه و خدمات بار هوائی پیام. با توجه به عدم ارائه مناسب خدمات هواپیمایی و پست بانک عملا در دفاتر سه خدمت دیگر ارائه می شد. دفاتر در سال ۱۳۸۶ با تعداد تقریبی ۱۵۰۰ دفتر از اقتصاد متوازنی برخوردار بودند. لیکن از این سال دچار یک تحول کمی شدند که اقتصاد دفاتر را دچار تهدید نمود. راهبری دفاتر در استانها توسط کارگروه استانی و زیر نظر شرکت پست جمهوری اسلامی به انجام می رسید و نماینده دفاتر در این کمیته صرفا یک ناظر بود(همان منبع).
- دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی کشور
از سال ۱۳۸۷ و پس از پنج سال پیگیری آئین نامه دفاتر پیشخوان خدمات دولت با پیگیری کانون کشوری دفاتر و ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی توسط پنج وزیر عضو ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در جهت واگذاری امور به بخش خصوصی به تصویب رسید. در ابتدای سال ۱۳۸۸ با ابلاغ ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به استانداریها عملا کارگروههای استانی از شرکت پست منتزع و به استانداری هر استان به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان سپرده شد. ترکیب کارگروه استانی عبارت است از نماینده استاندار، نماینده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نماینده تشکل صنفی در هر استان با حق رأی(همان منبع).
- انجمن های استانی
با توجه به اعمال سلایق شرکت های خدمات دهنده و گاها بروز مشکلاتی که نیازمند مرجعی فارغ از دستگاه دولتی بود و همچنین لزوم هماهنگی دفاتر توسط یک مرجع داخلی و از جنس خود موجب شد تا رفته رفته خلاء یک انجمن صنفی احساس شود و پس از بررسی در ساختارهای موجود مانند انجمن های زیر مجموعه اداره سازمان های کارگری و کارفرمایی ذیل اصل ۱۳۱ قانون کار و امور اجتماعی رفتند. در عین حال در آئین نامه مصوب دفاتر تأکید تشکیلات مورد تأیید بر اساس تشکیلات زیر مجموعه وزارت کار و امور اجتماعی و ذیل اصل ۱۳۱ قانون کار میباشد(همان منبع).
- کانون کشوری دفاتر
از آنجایی که میزان مکاتبات تشکلهای صنفی و مشکلات مبتلا به آن ها لزوم ایجاد یک تشکل منسجم را در سطح کشور ایجاب می نمود و از سویی تغییرات متعدد در ساختار وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات، حوزه مسئولیت دفاتر را دائما دچار تغییر و تحول می نمود و در نهایت این تشکل با مشاوره های انجام شده با وزارت کار و امور اجتماعی به کانون سراسری انجمنهای کارفرمایی دفاتر خدمات ارتباطی و همراه کشور تبدیل شد و در سال ۱۳۸۴ کانون فوق در اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی وزارت کار و امور اجتماعی به ثبت رسید. این تشکل در سال ۱۳۸۹ به کانون انجمن های صنفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی کشور تبدیل شد(همان منبع).
شکل ۵ – چارت تشکیلاتی دفاتر پیشخوان
کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی
انجمنهای صنفی دفاتر پیشخوان دولت استان
انجمنهای صنفی دفاتر پیشخوان دولت استان
انجمنهای صنفی دفاتر پیشخوان دولت استان
انجمنهای صنفی دفاتر پیشخوان دولت استان
انجمنهای صنفی دفاتر پیشخوان دولت استان
دفاتر پیشخوان خدمات دولت
دفاتر پیشخوان خدمات دولت
دفاتر پیشخوان خدمات دولت
دفاتر پیشخوان خدمات دولت
دفاتر پیشخوان خدمات دولت
(منبع : کتابچه راهنمای دفاتر پیشخوان)
چشم انداز و مأموریت پیشخوان
چشم انداز :
دسترسی آسان، در هر زمان و در هر مکان با دفاتر پیشخوان(همان منبع)
مأموریت :
-
- عرضه خدمات دستگاه های دولتی و بخش عمومی غیردولتی از طریق دفاتر پیشخوان با بهره گیری از فناوری های نوین
-
- ایجاد بستر عرضه خدمات مدیریت شده شهروندان به شهروندان
-
- خدمات رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم
-
- آموزش و فرهنگ سازی در استقرار دولت الکترونیک و خدمات الکترونیکی
-
- ایجاد زیر ساخت ها و توسعه فرهنگ استفاده از پرداخت الکترونیکی
-
- ایجاد زیر ساخت ها و توسعه خدمات بیمه ای
-
- ایجاد و بهره برداری مرکز تماس ملی پاسخگویی (تلفنی و الکترونیکی)
-
- جذب، آموزش و ارتقای سرمایه های انسانی دفاتر پیشخوان در سراسر کشور
-
- ایجاد بستر و بهره برداری از شبکه تبادل ونقل و انتقال کالا
-
- ارائه مشاوره خدمات حقوقی و قضایی
-
- عرضه خدمات قابل ارائه به اتباع ایرانی در خارج از قلمرو حاکمیت سرزمینی
- ایجاد شبکه فراگیر تبلیغاتی مبتنی بر ابزارهای نوین
اهداف
-
- کاهش رفت و آمد، سفرهای غیر ضروری، مصرف انرژی و سوخت در کشور
-
- حفظ محیط زیست و افزایش سلامت شهروندی
-
- مدیریت بهینه زمان برای مشتریان
-
- کارآمد سازی چابکسازی تشکیلات نظام اداری