تحت تاثیر قرار دهد.
-تاثیر فضا و تجهیزات آموزشی در فرایند تدریس
فضا و تجهیزات آموزشی مناسب در کیفیت تدریس معلم بسیار موثر است.کثرت شاگردان، نداشتن میز و نیمکت،کیفیت نامطلوب تخته گچی، عدم نور کافی و صدها کمبود امکانات دیگر می توانند روش تدریس معلم را تحت تاثیر قرار دهند. فعالیت آموزشی مدرسه باید در فضایی مناسب، با روش و امکانات مطلوب و بر اساس نیازها، علایق و زمینه های علمی شاگردان تهیه شود و انجام پذیرد تا معلم در تدریس و شاگردان در یادگیری احساس رغبت و انگیزه کنند و از فعالیت خود احساس لذت و رضایت نمایند (شعبانی،۱۳۸۴).
۲-۳-۲ تاریخچهی روش های تدریس در جهان
روش های تدریس و آموزش در جهان سابقه ای به بلندی تاریخ بشری دارند. در گذشته های دور که تعلیم و تربیت محدود بود، اقوام بدوی با روش های علمی راههای به دست آوردن خوراک، تهیه پوشاک و پناهگاه را میآموختند و تربیت های دینی و اخلاقی و اجتماعی هم با شرکت در مراسم جشنهای قبیله ای صورت میگرفت. بنابر این، می توان روش آموختن در این دوره از تاریخ بشر را روش تقلیدی و علمی نامید.
در تربیت دینی، به تدریج طبقه ای به نام روحانیان پدید آمدند که نخستین معلمان تاریخ بشر محسوب میشدند و تا قرن ها آموزش و پرورش حق ویژه و تحت نظارت آنان بوده است. با پیدایش طبقهی مذکور و اختراع خط و تدوین ادبیات مذهبی روش های آموزش متحول شد و آموزشهای نظری بر آموزشهای علمی که در خانه انجام می شد ارجحیت یافت.
از حدود قرن پنجم قبل از میلاد تا اوایل قرن بیستم میلادی در کشورهای متمدن جهان مانند اروپا و چین بر آموزش زبان ادبیات و دین تاکید می شد. در اروپا آموزش زبان و ادبیات تا قرن اول قبل از میلاد به صورت بلاغی یا معانی بیان و نیز به روش سقراطی صورت می گرفت و از زمان سقراط تا ۸۰۰ سال پس از آن روش تدریس زبان و ادبیات غربی پایدار باقی ماند. در اروپاهدف عمدهی آموزش زبان و ادبیات، پرورش سخنوری بود که این مهارت در سه زمینه سابقه زبان و ادبیات و دستور زبان، سبک بیان و فصاحت سبک، و فضیلت های اخلاقی مانند حرمت نهادن به دیگران و مسئولیت پذیری اجتماعی را می آموختند.
۲-۳-۳ تعریف تدریس و تحلیل مفاهیم آن
تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد، براساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار شاگردان (شعبانی، ۱۳۸۴). اصطلاح تدریس اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر میرسد، برداشتهای مختلف معلمان از مفهوم تدریس می تواند در نگرش آنان نسبت به فراگیر و نحوهی کارکردن با آن ها تاثیر مثبت یا منفی برجای گذارد. برداشت چند گانه از مفهوم تدریس می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از مهمترین آن ها ضعف دانش پایه، اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاههای مختلف تربیتی است .
تدریس فعالیتی است پیچیده که مستلزم آمادگی دقیق و طراحی هدفها و فعالیتهاست . این طراحی بر اساس ساعت، روز، هفته انجام