وعدههای غذایی، توجه نکردن به بهداشت شخصی، اختلال خواب و تغییر در الگوی خواب (آرتز و همکاران، ۲۰۰۲).
دیویس (۲۰۰۱) وابستگی به اینترنت را با دو دسته از علایم و نشانهها مشخص میکند:
۲-۴-۳ نشانههای رفتاری: مشکلات درسی، شغلی یا بین فردی، کنارهگیری و بیتوجهی و غفلت از دوستان، خانواده یا شغل یا مسئولیت شخصی، بیقراری روانی– حرکتی در زمان تلاش برای کاهش یا متوقف کردن استفاده از اینترنت، خستگی بیش از اندازه، تغییر سبک زندگی به منظور وقت بیشتر برای رفتن به اینترنت، کاهش عمومی و قابل ملاحظه فعالیت جسمانی، محرومیت و تغییر در الگوی خواب به منظور وقت بیشتر داشتن برای اینترنت، دروغگویی به خانواده، دوستان و درمانگر به منظور پنهان کردن مدت زمان بودن در اینترنت، ماندن در اینترنت بیش از آنچه که قصد داشته است و نشانههای ترک (مانند اشتغال فکری در رابطه با اینترنت در زمان قطع تماس).
۲-۴-۴ نشانههای شناختی غیرسازشی :افکار وسواسی درباره اینترنت، کاهش فعالیتهای لذتبخش و سرگرمیهای قبلی برای رفتن به اینترنت، کنارهگیری از دوستان قدیمی واقعی و برگزیدن دوستان اینترنتی و احساس گناه، نشانههای دروغگویی “در اینترنت خودم هستم”، “در اینترنت احساس احترام بیشتری تا زندگی واقعی دارم”، نگرانی و اشتغال ذهنی در ناتوانی برای توقف استفاده از اینترنت و احساس این که اینترنت تنها دوست اوست. افراد وابسته به اینترنت ترجیح میدهند زمانی که رایانه در حال تبادل دادهها است به دستشویی روند، دائماً از درد مچ دست شکایت میکنند، در هنگام اتصال به اینترنت جلوی رایانه غذا میل میکنند، هرجا هستند سریع خود را به منزل میرسانند تا ایمیل خود را بررسی کنند، در محیطهای زندگی واقعی از اصطلاحات و نشانههای گفتگوی اینترنتی استفاده میکنند، تمام دوستان آنها دارای آدرس ایمیل هستند، با دوستان اینترنتی رابطه عاطفی برقرار میکنند و با آنها به گردش و تفریح میروند و پیامهای عاطفی رد و بدل میکنند. حداقل ۱۰ آدرس اینترنتی را در ذهن دارند وبه سرعت میتوانند آنها را بیان کنند. ده اصطلاح گفتگوی اینترنتی را به خوبی میدانند و آن را در مکالمات روزمره به کار میبرند، اطرافیان آنها به رایانه حسودی میکنند و رایانه را رقیب خود میدانند و وقتی خود را معرفی مینمایند معمولاً آدرس ایمیل میدهند، ترجیح میدهند با دوستان و حتی همسرشان گفتگوی اینترنتی کنند تا با آنها به طور مستقیم صحبت کنند، وقتی رایانه را روشن میکنند از دیگران میخواهند که ساکت و خاموش باشند، وقتی اتصال به اینترنت را قطع میکنند احساس خالی بودن و خلأ میکنند درست مثل اینکه فردی زندگی عاشقانه خود را از دست داده است (دیویس، ۲۰۰۳).
۲-۵ فیس بوک چیست؟
فیس بوک یا شبکههای اجتماعی فضایی آنلاین هستند که بر ساخت و بازتاب روابط اجتماعی میان افراد تمرکز میکنند؛ افرادی که در این فضا به تبادل علایق و فعالیتهایشان میپردازند. شبکههای اجتماعی علاوه بر شکلدهی جدید به عرصه و فضای تعاملات رودرروی اجتماعی و کنشهای میانفردی، نقش مهمی هم در نحوه انجم تعاملات شغلی و تجاری ایفا میکنند. در بحث از آسیبشناسی شبکههای اجتماعی، نکتهی حائز اهمیت، ریسک بسیار بالای اینگونه شبکهها از لحاظ آسیبهای اجتماعی و فرهنگی میباشد. شبکههای مختلف اجتماعی با صدها میلیون کاربر در سالها اخیر توجه مهاجمان سایبری را نیز بیش از هر هدف دیگری به خود جلب کردهاند. کاربران ساعتها بسیاری را برای چتکردن با دوستانشان و چککردن صفحهی شخصی در شبکههای اجتماعی صرف میکنند. در واقع چککردن صفحه شخصی، مطالعهی به روزرسانیهای دوستان مختلف و نظردادن روی عکسها و فیلمهای دیگران، به عادتی ناخودآگاه تبدیل شده است که در کوتاهمدت تمرکز افراد بر امور جاری زندگی و با فعالیتها شغلی را تحت تأثیر خود قرار میدهد. در برخی مطالعات که هزینه های فیسبوک را بر اقتصاد مورد واکاوی قرار داده اند نیز این هدررفت سرمایه خود را نمایانتر ساخته است. در عصر ترافیک و انواع آلودگیها محیطی و اخلاقی، وجود این نوع تکنولوژیها به انسان راحتطلب بهانه میدهد که دیگر به سمت صلهرحم در عالم فیزیکی و متن جامعه گام برندارد. روابط مجازی در شبکههای اجتماعی، به تدریج روابط رودرروی افراد را کمرنگ کرده و این امر به انزوای اجتماعی و در نهایت عدم جامعهپذیری صحیح در روند اجتماعیشدن افراد منجر خواهد شد. این محیط میتواند با ارائه امکانات جدیدتر رابطه بشر را روز به روز با دنیای خارج کمتر کند و نقش انسانیش را در جامعه کمتر و کمتر نماید. امروزه اعتیاد در استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی به معضلی برای نهاد خانواده در سراسر جهان تبدیل شده است. گسترش روزافزون شبکههای اجتماعی در میان کاربران اینترنت، نیازمند بررسی رفتارهای فردی و اجتماعی انسانهاست.
نتیجه آنکه رشد روزافزون شبکههای اجتماعی در فضای مجازی باعث شده تا این شبکهها به وسیله ارتباطی ضروری تبدیل شوند و با توجه به تأثیر این شبکهها در فعالیتهای روزمره افراد گمان نمیرود که استفاده از آنها در آیندهای نزدیک کاهش یابد و این خود کاربران هستند که باید آگاهانه تصمیم بگیرند که به چه نحوی در مسیر صحیح و سالم و در جهت تعالی فهم و خرد جمعی از این شبکهها استفاده نمایند.
یکی از دلایلی که نسل کنونی به این نوع از روابط روی آورده این است که آنها میتوانند از این طریق در هرزمان و مکانی به ارتباط با دیگران بپردازند؛ زمان مسئلهای است که این روزها به معضلی بزرگ در جوامع پیشرفته تبدیل شده است و وجود امکانات تکنولوژیک برای برقراری ارتباط، به عنوان راه حلی مناسب، از سوی بشر انتخاب شده است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای امروز، نقش زیادی در تغییر روشها و سیستمهای ارتباطی و اطلاع رسانی افراد، سازمانها، و شرکتها ایفا میکند. از اواخر دههی شصت میلادی که پروژهی ARPA وزارت دفاع امریکا از حالت یک پروژهی نظامی و امنیتی خارج و به صورت یک ابزار اطلاع رسانی و ارتباطی در این کشور مطرح شد، و در پی اختراع پهنهی جهانی وب به دسته تیم برنرز ـ لی انگلیسی در اواخر قرن بیستم میلادی و توسعهی کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینههای یک انقلاب بزرگ در عصری که مک لوهان از آن به عنوان دهکدهی جهانی نام برد، پدیدار شد.
افرادی مانند آلوین تافلر، آینده پژوه امریکایی، انقلاب ارتباطات و اطلاعات را «گذر بشر از انقلاب کشاورزی و صنعتی سدههای قبل» میدانند و به نظر میرسد قرن بیست و یکم، قرنی باشد که پیشرفتهای بشر در این دو حوزه، موجی از تکاپو و تحرک را در جهت نزدیکی بهتر و بیشتر ملل با یکدیگر، ایجاد کند. موج سومی که تافلر از آن یاد میکرد، امروزه با تولد فناوریهای جدید، گسترش زیرساختهای اطلاع رسانی و ارتباطی،و از همه مهمتر، ارتقای ضریب نفوذ دسترسی به ظرفیتهای ارتباطی جدید میان ملل، محقق شده است. شبکهی اینترنت که روزگاری کمتر از بیست میلیون کاربر داشت و شمار معدودی از کشورهای جهان به آن دسترسی داشتند، امروزه با در اختیار داشتن بیش از دو میلیارد کاربر و بیش از صد میلیون پایگاه اینترنتی فعال، اثرگذارترین رسانهی جهان به شمار میرود. در مقایسه با رسانههای سنتی مانند رادیو، تلویزیون، و نشریات مکتوب، اینترنت از لحاظ چند رسانهای بودن و در دسترس بودن در همه جا، گوی رقابت را از رسانههای سنتی ربوده و روز به روز بر شمار مخاطبان آن افزوده میشود.
انقلاب دیجیتال، فرصت های متنوعی را برای کسب و کار، آموزش، اطلاع رسانی و حتی کار آفرینی دیجیتالی فراهم کرده است و امروزه کمتر کسی را میتوان سراغ داشت که یک نشانی پست الکترونیک یا وبلاگ یا یک پروفایل در اینترنت نداشته باشد. برخی از کسب و کارهایی که در اینترنت راه اندازی شده است، از موفق ترین کسب و کارهای تاریخ بشر به شمار میآیند.
قرار گرفتن نام فعالان کسب و کارهای اینترنتی در فهرست باشگاه ثروتمندان فوربس، خود نشان دهندهی جایگاه ممتاز کسب و کار در فضای دیجیتال است. این فرصتی است که در اختیار شهروندان دهکدهی جهانی هزارهی سوم قرار گرفته است و باید بیش از پیش به آن توجه شود و بسترهای بسط و توسعهی ساختارهای آن در کشورهای در حال توسعه، مانند ایران،فراهم شود.
۲-۶ نشانههای فیس بوک بازان :
نشانههای فیس بوک بازان را میتوان در این موارد نُه گانه مشاهده کرد:
۱ـ روزی چند بار از طریق لپ تاپ خود به شبکه متصل و وارد آن میشوند.
۲ـ روزی چند بار از طریق گوشی تلفن همراه خود وارد شبکه میشوند.
۳ـ هر عکسی که میگیرند بیدرنگ در فیس بوک منتشر میکنند.
۴ـ پی در پی عکس پروفایل خود را تغییر میدهند.
۵ـ در این فکر هستند که تعداد دوستان خود را در شبکه، به اعداد سه رقمی به بالا برسانند.
۶ـ میخواهند لحظه به لحظه رویدادهای روزانهی خود را به اطلاع جهان مجازی برسانند.
۷ـ در طول روز، خسته، خواب آلود، گوشه گیر، و با افکاری پر از انرژی منفی دست به گریبان هستند.
۸ـ به جای استفاده از واژههای معمول و مرسوم برای ابراز علاقه و دوست داشتن، از ادبیات «فیس بوکی» استفاده میکنند.
۹ـ حتی در حالی که این کتاب را مطالعه میکنند، در فیس بوک چرخ میزنند.
۲-۷ تأثیرات فیس بوک بر ابعاد مختلف زندگی
امروزه، گسترش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، بر ابعاد مختلف زندگی بشر (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی) تأثیر گذاشته است. با کمرنگشدن اهمیت زمان و مکان و بینیازی مشترک برای برقرار ارتباطریال افراد به شکل بسیار آسانتری میتوانند در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این شکل جدید برقراری ارتباط موجب تحول در فرهنگ و هویت جوامع میشود (مرتضی نورمحمدی، ۱۳۸۸)
گافمن اعتقاد دارد که هویت «تلاش انسان برای بروز تمایز نسبت به دیگران است، در حالیکه به رفتار خود شکل میدهد». تاجفل میگوید: «هویت اجتماعی، آگاهی فرد از تعلق به گروه اجتماعی معین و ارزش و اهمیت عاطفی این عضویت برای فرد است». کاستلز میگوید هویت «سرچشمه معنا و تجربه برای مردم» است و «هویت، فرآیند معناسازی براساس یک ویژگی فرهنگی یا مجموعه بههم پیوستهای از ویژگیهای فرهنگی است که بر دیگر منابع معنایی اولویت داده میشود و برای هر طبقه خاص یا برای هر گروه ممکن است چندین هویت وجود داشته باشد». دورکیم میگوید «شیوههای تصور زمان و مکان از زندگی اجتماعی انسان منشا میگیرد و تأثیری اساسی بر باورهای هویتی دارد». در تعاریفی که تا دو دهه گذشته از هویت ارائه میشد، جغرافیای مشخص نقش محوری داشت. و تحولات هویتی تحت تأثیر تغییرات جغرافیایی در طول زمان است. گروه اجتماعی مشخص هم رکن دیگر شکلدهی به هویت است به این معنا که هویت به معنی درک یک فرد از تعلق به یک جمع است.
عامل بنیادین در شکلگیری هویتهای اجتماعی تعاملات انسانی است. هنگامی که فرد به تعامل با فرد دیگری میپردازد هویت خود را به