نخواهد بود. بنابراین بررسی شیوه های تبلیغاتی مؤثّر در وبسایتها بر اساس یافته های تحقیق برای جذب گردشگران ضروری است. پس باید توجه داشت که توسعۀ گردشگری و تبلیغات وبسایتها در فرآیندی مشخص، پیوند تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛ زیرا صنعت گردشگری در فرآیند توسعه، بخشی از ساختار تولید اقتصادی است که می تواند در کشورها در گسترش تولید و درآمد و ایجاد اشتغال نقش مهم و اساسی داشته باشد.
یافته های تحقیق در زمینه تاثیر وبسایتها بر جذب گردشگرا داخلی با نتایج تحقیق مورسان (۲۰۰۸) همسو میباشد. مورسان نیز در تحقیق خود به این نتیجه دست پیدا کرده است که
وبسایتهای تاثیر مثبتی بر جذب و توسعه گردشگران دارد.
همچنین یافته های تحقیق با نتایج تحقیق جهان تیغ (۱۳۸۸)، ابراهیمی و همکاران (۱۳۸۹)، عابدی (۱۳۹۲) و سلیمانی تفتی (۱۳۹۲) همخوانی دارد. این محققان در تحقیقات خود به این یافته دست پیدا کرده اند که وبسایتها تاثیر مثبتی بر گردشگران داخلی دارند.
باتوجه به نتایج تحقیق حاضر فرضیه دوم تحقیق مبتنی بر «استفاده از وبسایتهای اینترنتی در جذب گردشگران داخلی مثبت دارد»، تایید میگردد.
۵-۳-۳٫ سؤال سوم: آیا استفاده از برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟
یافته های تحقیق در زمینه پاسخدهی به سؤال دوم و آزمون تاثیر برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) بر جذب گردشگران داخلی حاکی از آن است که میزان ضریب همبستگی بین دو متغیر برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) و جذب گردشگران داخلی ۳۵۶/۰ بوده که نشان از رابطه مستقیم بین متغیرها میباشد. مقدار sig آزمون برابر ۰۰/۰ میباشد و چون بیشتر از ۰۵/۰ میباشد میتوان نتیجه گرفت که در سطح اطمینان ۹۵% رابطه معنیداری بین دو متغیر وجود دارد.
با توجه به نتایج تحقیق رسانه ملی در تصویر سازی از مکانها و کشورهای مختلف و در شکلدهی به تصورات جغرافیایی افراد، اهمیت زیادی دارند. روشهایی که مردم جهان، یک کشور خاص را میبینند، میتواند از طریق ارائه اشکال فرهنگ عامه در رسانه ملی آن کشور شکل داده شود. بسیاری از اشکال فرهنگ عامه در رسانه ملی، در قالب نمایش و تجسم تاریخ، معماری، چشماندازها، رویدادها، اسطورهها، خصوصیات ملیتی و سبکهای زندگی یک کشور خاص ارائه میشوند.
یافته های تحقیق حاضر در زمینه تاثیر برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) بر جذب گردشگران داخلی با یافته های تحقیق عابدی (۱۳۹۲) و سلیمانی تفتی (۱۳۹۲) همسو میباشد. عابدی و سلیمانی تفتی در تحقیقات خود به یافته دست پیدا کردند که برنامه های تبلیغاتی رسانه ملی بر جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد. باتوجه به نتایج تحقیق حاضر فرضیه سوم تحقیق مبتنی بر «استفاده از برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد»، تایید میگردد.
۵-۳-۴٫ سؤال چهارم: آیا استفاده از برنامه های تبلیغاتی ماهواره بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟
یافته های تحقیق در زمینه پاسخدهی به سؤال دوم و آزمون تاثیر برنامه های تبلیغاتی ماهواره بر جذب گردشگران داخلی حاکی از آن است که میزان ضریب همبستگی بین دو متغیر برنامه های تبلیغاتی ماهواره و جذب گردشگران داخلی ۶۹۶/۰ بوده که نشان از رابطه مستقیم بین متغیرها میباشد. مقدار sig آزمون برابر ۰۰/۰ میباشد و چون بیشتر از ۰۵/۰ میباشد میتوان نتیجه گرفت که در سطح اطمینان ۹۹% رابطه معنیداری بین دو متغیر وجود دارد.
با توجه به یافته تحقیق شبکه های ماهوارهای مختلف در طول شبانه روز دائما در حال فعالیت در جهت نشان دادن استعدادها و جذابیتهای کشور میزبان هستند و به این ترتیب میخواهند سهم زیادی را در جذب گردشگران داشته باشند و تعداد علاقهمندان به این صنعت را گسترش دهند.
یافته های تحقیق حاضر در زمینه تاثیر برنامه های تبلیغاتی ماهواره بر جذب گردشگران داخلی با یافته های تحقیق ابراهیمی و همکاران (۱۳۸۹) و سلیمانی تفتی (۱۳۹۲) همسو میباشد. این محققان در تحقیقات خود به این یافته دست پیدا کردهاند که برنامه های تبلیغاتی ماهوارهای تاثیر مثبتی بر گردشگران داخلی دارند.
باتوجه به نتایج تحقیق حاضر فرضیه چهارم تحقیق مبتنی بر «استفاده از از برنامه های تبلیغاتی ماهواره در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد»، تایید میگردد.