.
۲عدم تقارن اطلاعات:
در تعریف بازارهای کارای اوراق بهادار مقرر بر این است که اطلاعات در دسترس همگان قرار میگیرند ولی همواره یک عضو فعال در بازار اقلام مورد معامله چیزهایی میداند که عضو دیگر از آن آگاه نیست هنگامی که چنین وضعی وجود داشته باشد گفته می شود بازار دارای یک ویژگی خاص است که آنرا نامتقارن بودن اطلاعات مینامند (بیدل و هیلاری ۲۰۰۶) به عبارت دیگر هنگامی که یکی از طرفها نسبت به دیگری اطلاعات بیشتری داشته و از این دیدگاه دارای مزیت باشد گفته می شود که سیستم اقتصادی از دیدگاه اطلاعات نامتقارن است (قائمی و وطن پرست ۱۳۸۴) یکی از اثرات اطلاعات نامتقارن این است که بر راه فعالیت درست بازار مانع ایجاد می نماید و در بدترین حالت امکان دارد یک بازار در نتیجه متقارن بودن اطلاعات به طور کامل متلاشی شود اسکات[۱](۲۰۰۷). ریکرلوف درباره اثرات ناشی از این پدیده مطالعات جامعی نموده است براساس تحقیقات وی نمونه ای از بازاری را که دارای اطلاعات نامتقارن است میتوان در بازار خودرو دست دوم مشاهده کرد مالک خودرو درباره وضع واقعی خودرو و درنتیجه جریان منافع آتی آن، در مقایسه با خریدار بالقوه اطلاعات بیشتری دارد امکان دارد یک نفر با عرضه یک خودروی اسقاط به بازار بکوشد از این مزیت بهره برداری نموده و از خریدار کم اطلاع مبلغی بیش از ارزش واقعی خودرو دریافت نماید از سوی دیگر امکان دارد خریداراز این وسوسه آگاه باشد و از آنجا که اطلاعات کافی ندارد، تا بین یک خودروی اسقاط وخودروی سالم تمایز قایل شود قیمتی را که آماده پرداخت برای یک خودرو دست دوم است پایین می آورد. در نتیجه بسیاری از خودروها (حتی خودروی سالم) دارای یک ارزش بازار هستند که از ارزش واقعی جریان منافع آتی آنها کمتر است به بیان دیگر، بازارخودروی دست دوم بدان گونه که باید و شاید صحیح و کارا عمل نمیکند (هند ریکسن ۱۹۹۱،۶۶)[۲].
مشکلات نمایندگی و هزینه های آن: در تحقیقات حسابداری، تئوری نمایندگی، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است تفکیک منافع مدیریت و مالکی که در خارج از شرکت بوده و درگیر تصمیمات مدیریت نمی باشد منشأ پیدایش این تئوری گردید. اگرچه تئوری نمایندگی ریشه در علوم مالی و اقتصادی و نه روان شناسی و جامعه شناسی دارد، مفروضات براین پایه قرار دارد که افراد همواره میکوشند تا منافع خود را بیشینه ساخته وهمین امر باعث می شود که گاهی این منافع افراد ذینفع خارج از شرکت مانند سهامداران ووام دهندگان در تضاد باشد تقابل بالقوه موجود میان مدیریت، مالکیت و وام دهندگان بر ساختار سرمایه، حاکمیت شرکتی و سیاستهای سرمایه گذاری اثرگذاشته و منجر به افزایش اتخاذ تصمیمات ناکارا توسط مدیریت (رابطه ۱-۶ در نمودار ۱-۲) و انجام سرمایه گذاریهای غیربهینه که هر دو از عوامل اصلی سرمایه گذاری کمتر ازحد و بیشتر از حد میباشند (رابطه ۱-۸ و ۲-۸ در نمودار ۱-۲) میگردد. (روی و همکاران ۲۰۰۴،۶۳)[۳].
فرض مهم دیگری که تئوری نمایندگی برپایه آن قرار دارد این است که شرکت کانون یا محل تلاقی روابط قراردادهایی است که بین مدیریت، مالکان و بستانکاران وجود دارد. در نتیجه درتئوری نمایندگی هزینه های مختلف مربوط به نظارت و تقویت روابط بین این گروه های مختلف مطرح است. ولک[۴](۲۰۰۱) هزینه رابطه نمایندگی بین مدیر و سهامداران خارج از شرکت را هزینه نمایندگی مینامند که چنین هزینههایی موجب کاهش ارزش شرکت شده و در راستایی صورت می گیرند که ثروت سایر طرفهای قرارداد شرکت، به دیگران (مدیران) منتقل می شود. ( رابطه ۵ نمودار ۱-۲) لذا هزینه نمایندگی باعث می شود که سهامداران با مدیر قراردادهایی ببندند و بدان وسیله اقدامات آنان را محدود نماید تا هزینه های نمایندگی کاهش یابند (واتز و زیمرمن ۱۹۸۶،۸۹)[۵].
[۱].Sccote,2007
[۲].Hendrikson,1991,66
[۳]. Roy et al,2004,63
[۴].Volk,2001
[۵].Watts& Zimmerman,1986,89
سوالات یا اهداف پایان نامه :
۱سؤالات تحقیق
شرکتها برای رشد و توسعه خود نیازمند یافتن فرصتهای سود آور هستند. برخی از شرکتهای برای افزایش سود آوری خود اقدام به سرمایه گذاری می نمایند که میزان سرمایه گذاری متناسب با شرایط مالی شرکت نیست و ممکن است شرکتها را دچار کمبود نقدیگی و یا مشکلات حاد تر نماید، بازار نیز در واکنش به این مشکل نقدینگی ممکن است با ابهام به آینده شرکت بنگرد. از این رو تغییرات مثبت در شرکت را نیز به علت سابقه مشکلات نقدینگی شرکت با تخفیف(کمتر از واقع) ارزش یابی می نماید. بنابراین تغییرات وجوه نقد و افزایش آن کمتر از واقع اریابی می شود. بنابراین واکنش سرمایه گذاران با سطوح سرمایه گذاری می تواند ارتباط داشته باشد. از این رو سوالی که مبنای تحقیق حاضر است بدین صورت می باشد.
- آیا ارزش وجه نقد برای سرمایه گذاران در شرکتهایی که دارای سطوح مختلف سرمایه گذاری هستند یکسان است ؟
۶-۱ فرضیه های تحقیق
۱) ارزش وجه نقد در شرکتهای با بیش سرمایه گذاری کمتر از شرکتهای بدون بیش سرمایه گذاری است.
۲) ارزش نهایی وجه نقد با بیش سرمایه گذاری رابطه معکوس دارد.
۷-۱اهداف تحقیق
شرکتها استراتژىهاى مدیریت وجوه نقد خود را بر محور دو هدف تعیین مىکنند:
۱٫تهیه و تأمین وجه نقد براى انجام دادن پرداختهاى شرکت؛
۲. به حداقل رساندن وجوهى که در شرکت بهصورت راکد باقى مىماند.
هدف دوم بازتاب این طرز تفکر است که اگر اقلامى از دارائى بهدرستى مصرف نشود، هیچ نوع بازدهى براى شرکت نخواهد داشت. متأسفانه، این دو هدف ممکن است با یکدیگر در تناقض باشد. پائین آوردن سطح وجوه نقد و بهکارگیرى کلیه وجوه نقد احیاناً باعث کمبود وجه نقد براى پرداختهاى به موقع شرکت مىشود؛ بنابراین، استراتژىهاى مدیریت وجوه نقد باید بهگونهاى باشد که بین این دو هدف نوعى هماهنگى ایجاد شود. بنابر این مدیریت صحیح نقدینگی می تواند بر عملکرد آتی و بازدهی سهام تاثیر مستقیم بگذارد و در عین حال میزان مورد انتظار وجه نقد در شرکت می تواند مانع از بروز مشکلات نقدینگی شود. در این تحقیق اهداف زیر را می توان در نظر داشت.
۱) بررسی واکنش سهامداران نسبت به وجوه نقد نگهداری شده در شرکت با توجه به بیش سرمایه گذاری یا کم سرمایه گذاری شرکت ها .
۲)بررسی ارزش نهایی وجوه نقد نگهداری شده و رابطه آن با افزایش و یا کاهش سطوح سرمایه گذاری.