.
۲طبقهبندی طرحهای سرمایه گذاری
تجزیه و تحلیل شرح سرمایه گذاری یک عمل بدون هزینه نیستو برای انواع خاصی از طرحها، یک تجزیه و تحلیل نسبتاً مفصل می تواند صحت آنرا تضمین نماید و برای برخی دیگر از آنها به روش های سادهتری میتوان اقدام کرد. از همین رو معمولاً شرکتی، طرحهای خود را طبقه بندی و سپس طرحهای گنجانده شده در هر گروه را به شیوه های متفاوت تجزیه و تحلیل می کنند.
۱- طرحهای جایگزینی به منظور حفظ سطح فعالیت: اگر شرکتی برآن است که فعالیت خود را کماکان، چون گذشته، ادامه دهد ناگزیراست تجهیزات کهنه یا خراب را تعویض نماید معمولاً تصمیم گیری برای حفظ فعالیت نیاز به گذراندن فرآیندهای تخصص تصمیم گیری ندارد.
۲- طرحهای جایگزینی به منظور کاهش دادن هزینهها: این طرحها هزینه دستمزد، مواد و سایر عوامل ورودی تولید را از طریق جایگزین کردن تجهیزات قابل استفاده ولی غیرکارآمد کاهش می دهند، این تصمیمها اختیاری هستند و نیاز به تجزیه و تحلیل کامل دارند.
۳- طرحهای مرتبط با گسترش محصولات یا بازارهای مرتبط: مخارجی که برای افزایش تولید محصولات موجود یا گسترش فروشگاه های خرده فروشی یا تسهیلات توزیع در بازارها در زمان کنونی انجام میشوند در این گروه قرار میگیرند. این تصمیمها دارای پیچیدگی بیشتری هستند زیرا نیاز به پیش بینی روشنی از رشد تقاضای آینده دارند، بنابراین نیاز به تجزیه و تحلیل کاملتری دارند. همچنین عموماً تصمیم نهایی در سطوح بالاتری در شرکت گرفته می شود.
۴- طرحهای مرتبط با گسترش بازارها یا غرفه محصولات جدید: این طرحها مستلزم اتخاذ تصمیمهای استراتژیک میباشند که میتوانند ماهیت بنیادی فعالیتهای شرکت را تغییر دهند. معمولاً نیاز به مبالغ سنگین پول دارند که برگشت آنها با تأخیر همراه است همواره این طرحها به تجزیه و تحلیل گستردهای نیاز دارند و معمولاً تصمیم نهایی در رابطه با آنها در رأس هرم سازمانی (بوسیله هیت مدیره به عنوان بخشی از برنامه های استراتژیک شرکت) گرفته می شود.
۵- طرحهای مرتبط با حفظ محیط زیست (طرحهای الزامی): مخارجی که ناگزیر باید برای سازگاری دولتی قراردادهای کارگری یا شرایط بیمه نامهها انجام شوند در این گروه قرار میگیرند را سرمایه گذاریهای الزامی مینامند که اغلب شامل طرحهای بدون تولید درآمد میباشند.
۶- طرحهای تحقیق و توسعه: اغلب جریانهای نقدی مورد انتظار حاصل از تحقیق و توسعه آنقدر نامطمئن است که یک تجریه و تحلیل استاندارد جریان نقدی تنزیل شده نمیتوان آن را تضمین نماید.
۷- طرحهای مرتبط با قراردادهای بلند مدت شرکت: شرکتها اغلب قراردادهای بلند مدتی را برای ارائه محصولات یا خدمات به مشتریان خاصی منعقد مینمایند که در آن امکان دارد به سرمایه گذاری اولیه زیادی نیاز باشد یا نباشد امّا هزینهها و درآمدها در طی چند سال وقوع خواهند یافت و قبل از اینکه قرارداد امضا گردد لازم است که تجزیه و تحلیل جریان نقدی تنزیل شده انجام شود. به طور کلی میتوان هر یک از گروه های فوق را بر حسب مقدار بهای تمام شده به چندین زیرمجموعه تقسیم کرد همچنین سرمایهگذاریهای بزرگتر نیاز به تجزیه و تحلیلهای کاملتری دارند و یا مورد تأیید مقامهای بالاتر شرکت قرار گیرند از سوی دیگر باید توجه نمود که طرحهای سرمایه گذاری چیزی بیش از ساختمانها و تجهیزات را در برمیگیرد نرمافزارهای کامپیوتری که یک شرکت ایجاد می کنند تا آن را در خرید مؤثرتر مواد و ملزومات یاری نماید یا با مشتریان ارتباط برقراری سازد، نیز یک دارایی است.
سوالات یا اهداف پایان نامه :
۱سؤالات تحقیق
شرکتها برای رشد و توسعه خود نیازمند یافتن فرصتهای سود آور هستند. برخی از شرکتهای برای افزایش سود آوری خود اقدام به سرمایه گذاری می نمایند که میزان سرمایه گذاری متناسب با شرایط مالی شرکت نیست و ممکن است شرکتها را دچار کمبود نقدیگی و یا مشکلات حاد تر نماید، بازار نیز در واکنش به این مشکل نقدینگی ممکن است با ابهام به آینده شرکت بنگرد. از این رو تغییرات مثبت در شرکت را نیز به علت سابقه مشکلات نقدینگی شرکت با تخفیف(کمتر از واقع) ارزش یابی می نماید. بنابراین تغییرات وجوه نقد و افزایش آن کمتر از واقع اریابی می شود. بنابراین واکنش سرمایه گذاران با سطوح سرمایه گذاری می تواند ارتباط داشته باشد. از این رو سوالی که مبنای تحقیق حاضر است بدین صورت می باشد.
- آیا ارزش وجه نقد برای سرمایه گذاران در شرکتهایی که دارای سطوح مختلف سرمایه گذاری هستند یکسان است ؟
۶-۱ فرضیه های تحقیق
۱) ارزش وجه نقد در شرکتهای با بیش سرمایه گذاری کمتر از شرکتهای بدون بیش سرمایه گذاری است.
۲) ارزش نهایی وجه نقد با بیش سرمایه گذاری رابطه معکوس دارد.
۷-۱اهداف تحقیق
شرکتها استراتژىهاى مدیریت وجوه نقد خود را بر محور دو هدف تعیین مىکنند:
۱٫تهیه و تأمین وجه نقد براى انجام دادن پرداختهاى شرکت؛
۲. به حداقل رساندن وجوهى که در شرکت بهصورت راکد باقى مىماند.
هدف دوم بازتاب این طرز تفکر است که اگر اقلامى از دارائى بهدرستى مصرف نشود، هیچ نوع بازدهى براى شرکت نخواهد داشت. متأسفانه، این دو هدف ممکن است با یکدیگر در تناقض باشد. پائین آوردن سطح وجوه نقد و بهکارگیرى کلیه وجوه نقد احیاناً باعث کمبود وجه نقد براى پرداختهاى به موقع شرکت مىشود؛ بنابراین، استراتژىهاى مدیریت وجوه نقد باید بهگونهاى باشد که بین این دو هدف نوعى هماهنگى ایجاد شود. بنابر این مدیریت صحیح نقدینگی می تواند بر عملکرد آتی و بازدهی سهام تاثیر مستقیم بگذارد و در عین حال میزان مورد انتظار وجه نقد در شرکت می تواند مانع از بروز مشکلات نقدینگی شود. در این تحقیق اهداف زیر را می توان در نظر داشت.
۱) بررسی واکنش سهامداران نسبت به وجوه نقد نگهداری شده در شرکت با توجه به بیش سرمایه گذاری یا کم سرمایه گذاری شرکت ها .
۲)بررسی ارزش نهایی وجوه نقد نگهداری شده و رابطه آن با افزایش و یا کاهش سطوح سرمایه گذاری.