جدول۴-۳٫ ضرایب پایایی پرسشنامهی سبک های یادگیری کلب در پژوهش حاضر
سبک های یادگیری | ضرایب پایایی |
آلفای کرونباخ | ۶۳/۰ |
تنصیف | ۶۰/۰ |
روایی
روایی پرسشنامه در ایران با عنوان بررسی سبکهای یادگیری براساس نظریه کلب در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین توسط عزیزی، خان زاده و حسینی (۱۳۸۰) بررسی شده که نتایج آن به شرح ذیل می باشد: آزمایشگری فعال ۷۲/۰، تفکر انتزاعی ۷۶/۰، مشاهده تاملی۶۴/۰، و تجربه عینی ۶۸/۰٫ در پژوهش حاضر روایی پرسشنامه از طریق روایی سازه ای که از طریق همبستگی هر سوال با نمره کل محاسبه شد، در جدول ۵-۳ آمده است.
جدول۵-۳٫ ضرایب روایی پرسشنامهی سبک های یادگیری در پژوهش حاضر
پرسشنامهی سبک های یادگیری | ضرایب روایی | سطح معنی داری |
تجربه عینی | ۶۲/۰ | ۰۱/۰ p < |
مشاهده تأملی | ۶۰/۰ | |
تفکر انتزاعی | ۶۷/۰ | |
آزمایشگری فعال | ۷۰/۰ |
روش تجزیه وتحلیل داده ها
بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از روشهای آماری زیر استفاده میشود:
- روشهای آمار توصیفی مانند محاسبهی فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، کمترین و بیشترین نمره؛
- از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا[۱]) و تحلیل واریانس یکراهه (آنوا[۲]) برای بررسی تفاوت بین گروهها؛
- از آلفای کرونباخ، تنصیف جهت محاسبهی ضرایب اعتبار و پایایی آزمونها؛
- از روایی سازهای جهت محاسبه روایی پرسشنامه استفاده میگردد.
- جهت تحلیل داده ها، از نرم-افزار بسته آماری برای علوم اجتماعی[۳] (SPSS)، نسخه ۱۶ استفاده شد.
[۱] . MAVOVA
[۲] . ANOVA
[۳]. Statistical Package for the Social Sciences
تجزیه و تحلیل به عنوان فرآیندی از روش علمی، یکی از پایه های اساسی هر روش تحقیقی به شمار میرود. در این فصل اطلاعات گردآوری شده از نمونه آماری تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در خصوص فرضیههای مطرح شده، به نتیجهگیری آماری پرداخته شده است. داده های حاصل از این تحقیق با بهره گرفتن از نسخه ۱۶ نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده و گزارش تحقیق در قالب تحلیلهای توصیفی و استنباطی، ارائه میشود. در این فصل به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده پژوهش در دو قسمت کلی پرداخته شده است و یافته ها در دو قسمت زیر ارائه شده اند.
الف) یافته های توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، کمترین و بیشترین نمرههای دانش آموزان در متغیرهای مورد مطالعه.
ب) یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش شامل نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) و تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا و آزمون پیگیری.
الف) یافته های توصیفی
در این بخش، یافته های توصیفی مربوط به متغیرهای مورد مطالعه ارائه شده است. جدول ۱-۴ میانگین، انحراف معیار، کمترین و بیشترین نمرهها را در متغیرهای سبکهای یادگیری، هوش هیجانی و مؤلفههای آن و انگیزه پیشرفت را برای آزمودنیها نشان میدهد.
بیشترین | کمترین | انحراف معیار | میانگین | شاخص آماری
متغیر |
|
۴۳ | ۲۳ | ۱۸۷/۴ | ۷۹۳/۳۲ | سبک یادگیری | |
۱۵۵ | ۴۵ | ۵۳۱/۲۹ | ۰۴۷/۱ | هوش هیجانی | |
۴۹ | ۱۳ | ۶۲۲/۹ | ۱۸۱/۳۳ | تنظیم هیجان | |
۵۰ | ۱۳ | ۹۵۱/۸ | ۲۹۳/۳۳ | بهره برداری از هیجان | |
۶۱ | ۱۳ | ۶۰۴/۱۱ | ۳۸۷/۴۲ | ارزیابی و ابراز هیجان | |
۸۴ | ۳۹ | ۳۱۴/۸ | ۱۶۲/۶۳ | انگیزه پیشرفت | |
جدول ۱-۴٫ میانگین، انحراف معیار، کمترین و بیشترین نمرههای متغیرها و خرده مقیاسهای آن در دانشجویان
همان طوری که در جدول ۱-۴ مشاهده می شود میانگین و انحراف معیار، به ترتیب در متغیر سبک یادگیری ۷۹۳/۳۲ و ۱۸۷/۴، در متغیر هوش هیجانی ۰۴۷/۱ و ۵۳۱/۲۹، در متغیر تنظیم هیجانی ۱۸۱/۳۳ و ۶۲۲/۹، در متغیر بهره برداری از هیجان ۲۹۳/۳۳ و ۹۵۱/۸، در متغیر ارزیابی و ابراز هیجان ۳۸۷/۴۲ و ۶۰۴/۱۱ و در متغیر انگیزه پیشرفت ۱۶۲/۶۳ و ۳۱۴/۸ میباشد.
ب) یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش
جدول۲-۴ خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) روی نمرههای هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت با سبکهای یادگیری متفاوت را نشان میدهد.
جدول۲-۴٫ خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) روی نمرههای هوش هیجانی و مؤلفههای آن و انگیزه پیشرفت با سبکهای یادگیری متفاوت
آزمون | ارزش | F | df فرضیه | df خطا | سطح معنی داری |
اثر پیلایی[۱] | ۸۲۵/۰ | ۵۳/۳۶ | ۶ | ۳۱۲ | ۰۰۱/۰ |
لمبدای ویلکز[۲] | ۱۷۵/۰ | ۹۱/۷۱ | ۶ | ۳۱۰ | ۰۰۱/۰ |
اثر هتلینگ[۳] | ۷۲/۴ | ۱۴/۱۲۱ | ۶ | ۳۰۸ | ۰۰۱/۰ |
بزرگترین ریشه روی[۴] | ۷۲/۴ | ۴۵/۲ | ۳ | ۱۵۶ | ۰۰۱/۰ |
با توجه به مندرجات جدول ۲-۴ معلوم میشود که بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت در شهر اهواز، تفاوت معنیداری وجود دارد (۰۰۱/۰p=). بنابراین، فرضیه ۱، مبنی بر (بین دانشجویان دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت در شهر اهواز، تفاوت معنیداری وجود دارد) مورد تأیید قرار میگیرد. برای مشخص ساختن نقطه تفاوت، تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا روی هر یک از مقیاسهای هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت انجام شد. جدول ۳-۴ نتایج تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا را روی نمرههای هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت با سبکهای یادگیری متفاوت را نشان میدهد.
جدول ۳-۴٫ نتایج تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا روی نمرههای نمرههای هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت با سبکهای یادگیری