همانگونه که در جدول مشاهده می شود، نمرات آزمودنیها در به ترتیب بعد ترس از ارزیابی منفی دارای حداقل نمره ۴، حداکثر نمره ۳۱ و میانگین ۸۰/۱۵، در بعد اجتناب از موقعیتهای عمومی دارای حداقل نمره ۵، حداکثر نمره ۲۴ و میانگین ۱۲/۱۳، در بعد اجتناب از موقعیتهای عمومی، حداقل نمره برابر با ۴، حداکثر نمره ۱۶ و میانگین ۴۹/۸ و در نمره کل اضطراب اجتماعی، حداقل نمره ۱۴، حداکثر نمره ۶۰ و میانگین نمرات در این پرسشنامه برابر با ۹۲/۳۳ است.
توصیف نمرات آزمودنیها بر حسب نمرات جو روانی- اجتماعی کلاس
در جدول ۴-۲ اطلاعات مربوط به نمرات آزمودنی ها در جو روانی- اجتماعی کلاس نشان داده شده است.
جدول ۴-۲٫ حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمودنی ها در جو روانی- اجتماعی کلاس
متغیرها | تعداد | حداقل | حداکثر | میانگین | انحراف معیار |
۱- اصطکاک | ۳۶۱ | ۲ | ۱۰ | ۳۶/۷ | ۷۹/۲ |
۲- انسجام | ۳۶۱ | ۳ | ۱۰ | ۹۳/۶ | ۶۹/۱ |
۴- انضباط | ۳۶۱ | ۳ | ۱۰ | ۰۴/۶ | ۹۵/۱ |
۵- رقابت | ۳۶۱ | ۲ | ۱۰ | ۳۶/۶ | ۴۰/۲ |
همانگونه که در جدول مشاهده می شود، نمرات آزمودنی ها در به ترتیب در بعد اصطکاک دارای حداقل نمره ۲ ، حداکثر نمره ۱۰ و میانگین ۳۶/۷، در بعد انسجام دارای حداقل نمره ۳، حداکثر نمره ۱۰ و میانگین۹۳/۶، در بعد انضباط حداقل نمره برابر با ۳، حداکثر نمره ۱۰ و میانگین ۰۴/۶ و در بعد رقابت حداقل نمره ۲، حداکثر نمره ۱۰ و میانگین ۳۶/۶ است.
توصیف نمرات آزمودنی ها بر حسب نمرات خودکارآمدی تحصیلی
در جدول ۴-۳ اطلاعات مربوط به نمرات آزمودنیها در خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد آن نشان داده شده است.
جدول ۴-۳٫حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمودنی ها در خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد آن
متغیرها | تعداد | حداقل | حداکثر | میانگین | انحراف معیار |
۱- استعداد | ۳۶۱ | ۴ | ۲۹ | ۹۱/۱۵ | ۵۱/۷ |
۲- بافت | ۳۶۱ | ۴ | ۲۹ | ۴۹/۱۵ | ۰۹/۷ |
۳- تلاش | ۳۶۱ | ۴ | ۲۰ | ۱۵/۱۳ | ۰۳/۴ |
۴- خودکارآمدی تحصیلی | ۳۶۱ | ۷ | ۴۵ | ۴۷/۲۳ | ۹۴/۱۱ |
همانطور که در جدول مشاهده می شود، نمرات آزمودنیها به ترتیب در بعد استعداد دارای حداقل نمره ۴، حداکثر نمره ۲۹ و میانگین ۹۱/۱۵، در بعد بافت دارای حداقل نمره ۴، حداکثر نمره ۲۹ و میانگین ۴۹/۱۵، در بعد تلاش حداقل نمره برابر با ۴، حداکثر نمره ۲۰ و میانگین برابر با ۱۵/۱۳، و در بعد نمره کل خودکارآمدی تحصیلی حداقل نمره ۷، حداکثر نمره ۴۵ و میانگین برابر با ۴۷/۲۳ است.
ماتریس همبستگی اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی
جدول۴-۴ ماتریس همبستگی اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی را نشان می دهد.
جدول ۴-۴٫ ماتریس همبستگی اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی
متغیرها | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
۱- ترس از ارزیابی منفی | ۱ | ||||
۲- اجتناب از موقعیت جدید | ٭ ٭۸۳ | ۱ | |||
۳- اجتناب عمومی | ٭ ٭۵۷/۰ | ٭ ٭۵۳/۰ | ۱ | ||
۴- اضطراب اجتماعی | ٭ ٭۶۲/۰ | ٭ ٭۶۰/۰ | ٭ ٭۴۵/۰ | ۱ | |
۵- خودکارآمدی تحصیلی | ٭ ٭۶۰/۰- | ٭ ٭۵۴/۰- | ٭ ٭۲۸/۰- | ٭ ٭۷۱/۰- | ۱ |
همانطور که در جدول ۴-۴ مشاهده میشود، به ترتیب ترس از ارزیابی منفی (۰۰۱/، P<60/0- = r)، اجتناب از موقعیتهای اجتماعی جدید (۰۰۱/، P<54/0- = r)، اجتناب از موقعیتهای عمومی(۰۱/، P<28/0- = r) و اضطراب اجتماعی (۰۰۱/، P<71/0-= r) با خودکارآمدی تحصیلی همبستگی منفی و معنیداری دارند. بدین ترتیب که با افزایش اضطراب اجتماعی و ابعاد آن خودکارآمدی تحصیلی کاهش پیدا می کند.
تحلیل رگرسیون اضطراب اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی
به منظور بررسی قدرت پیشبینیکنندگی اضطراب اجتماعی و ابعاد آن در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی از روش رگرسیون چندگانه استفاده گردید. نتایج این تحلیل در جدول ۴-۵ و ۴-۶ ارائه شده است.
جدول ۴-۵٫ نتایج تحلیل رگرسیون پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی از طریق اضطراب اجتماعی
متغیر ملاک | متغیر پیشبین | R | R2 | F | B | β | t | P |
خودکارآمدی تحصیلی | اضطراب اجتماعی | ۷۱/۰ | ۵۰/۰ | ۴۹/۳۶۵
۰۰۰۱/۰ P< |
۶۵/۰- | ۷۱/۰- | ۱۱/۱۹- | ۰۰۰۱/۰ |
همانگونه که در جدول ۴-۵ مشاهده میشود، ضریب همبستگی چندگانه بین اضطراب اجتماعی و متغیر ملاک (خودکارآمدی تحصیلی) معنادار است (۰۰۱/۰، P<71/0 = R). به عبارت دیگر، اضطراب اجتماعی ۵۰ درصد واریانس خودکارآمدی تحصیلی را تبیین کرده است.
خلاصهی مدل رگرسیون پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی از طریق مولفههای اضطراب اجتماعی در جدول ۴-۶ ارائه شده است.
جدول ۴-۶٫ نتایج تحلیل رگرسیون پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی از طریق مولفههای اضطراب اجتماعی
متغیر ملاک | متغیر پیشبین | R | R2 | F | B | β | t | P |
خودکارآمدی تحصیلی | ترس از ارزیابی منفی | ۶۱/۰ | ۳۸/۰ | ۷۹/۷۲
۰۰۱/۰ P< |
۱۵/۱- | ۵۵/۰- | ۰۲/۷- | ۰۰۱/۰ |
اجتناب اجتماعی و اندوه جدید | ۳۴/۰- | ۱۴/۰- | ۸۵/۱- | ۰۶۵/۰ | ||||
اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی | ۳۶/۰- | ۱۱/۰- | ۰۶/۲- | ۰۴/۰ |
همانگونه که در جدول ۴-۶ مشاهده میشود، ضریب همبستگی چندگانه بین ابعاد اضطراب اجتماعی و متغیر ملاک (خودکارآمدی تحصیلی) معنادار است (۰۰۱/۰، P<61/0= R). به عبارت دیگر، ابعاد اضطراب اجتماعی ۳۸ درصد واریانس خودکارآمدی تحصیلی را تبیین کردهاند.
ماتریس همبستگی جو روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی تحصیلی
جدول ۴-۷ ماتریس همبستگی جو روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی تحصیلی را نشان می دهد.
جدول ۴-۷٫ ماتریس همبستگی جو روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی تحصیلی
متغیرها | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
۱- اصطکاک | ۱ | ||||
۲- انسجام | ۰۲/۰- | ۱ | |||
۳- انضباط | ۱۰/۰- | ٭ ٭۳۱/۰ | ۱ | ||
۴- رقابت | ٭ ٭۴۹/۰- | ٭۱۲/۰- | ٭۱۳/۰- | ۱ | |
۵- خودکارآمدی تحصیلی | ٭ ٭۴۱/۰- | ٭۱۷/۰ | ٭۱۲/۰ | ٭۱۳/۰- | ۱ |
همانطور که در جدول ۴-۷ مشاهده میگردد، به ترتیب بعد اصطکاک (۰۰۱/، P<41/0- = r)، و بعد رقابت (۰۱/، P<13/0- = r) با