دو بعد اساسی جو مدرسه:
جو مدرسه دارای دو بعد علمی و اجتماعی است که در تعامل باهم، جوی مثبت یا منفی در کلاس به وجود میآورد. جوعلمی با سیستم پاداش، تشویق، اثربخشی مدیر و معلمان و فرآیندهای مشاکت جویانه ارتباط دارد و جو اجتماعی مربوط به پذیرش، همدردی، نظم در اامکانات و تسهیلات مدرسه، ایجاد فرصت برای مشارکت یادگیرندگان در فعالیتهای مدرسه، هنجارهای گروهی حاکم و نظام حمایتی کارکنان و دانش آموزان است. همچنین جو علمی به طور مستقیم و جو اجتماعی به طور غیرمستقیم بر نگرش و رفتار دانش آموزان اثر میگذارد (ساکنی،۲۰۰۴؛ به نقل از طالب زاده نوبریان،۱۳۸۷).
ویژگیهای مدارس کارا:
- شاگرد فعال است نه منفعل.
- استاندارد واضح و روشنی برای برای فعالیت شاگرد وجود دارد.
- بین معلم و دانش آموز رابطه حسنه وجود دارد.
- آموزش بر حسب نیاز دانش آموزان است.
- ضمن نظم و انضباط، رفاه و اعتماد نیز وجود دارد.