- تقویت پایداری سپرده ها
- شناسایی اولویتهای تبلیغاتی و بازاریابی (از حیث خدمات برتر، بازارهدف خدمات مختلف و نیازهای گروههای مختلف)
- مشخصات جمعیت شناختی، جغرافیایی، روان شناختی و رسانه شناختی
- الگوی مصرف و میزان استفاده آنها
- عقیده نسبت به کالا
- درآمدزایی فرد برای سازمان
- سودآوری مشتری
۲-۱ اهداف تحقیق:
بصورت کلی اهدافی که از طبقه بندی مشتریان حقیقی که در این تحقیق دنبال می شود به شرح زیر میباشد:
- مشخص نمودن عوامل مهم و تاثیرگذار و شاخص های تعیین کننده جهت طبقه بندی مشتریان حقیقی بانک سامان؛
- طبقه بندی مشتریان حقیقی بانک سامان و مشخص نمودن تعداد طبقات این دسته از مشتریان.
۳-۱ سوالات تحقیق:
سوال ۱ : عوامل و شاخصهای طبقه بندی مشتریان حقیقی بانک سامان کدامند؟
سوال ۲ : مشتریان حقیقی بانک سامان به چند طبقه تقسیم میشوند؟
۴-۱ مواد و روش انجام تحقیق :
۱-۴-۱ روش تجزیه تحلیل داده ها تحقیق:
روشیهایی که در این تحقیق برای طبقه بندی مشتریان در نظر گرفته شده و مورد استفاده قرار میگیرد، روش تاکسونومی عددی[۱] و الگوریتم K-means میباشد.
روش تاکسونومی عددی را نخستین بار آدنسون[۲] در سال ۱۷۶۳ پیشنهاد داد؛ این روش در سال ۱۹۵۰ توسط گروهی از ریاضی دانان لهستانی بسط داده شد و در سال ۱۹۶۸ به عنوان وسیله ای برای طبقه بندی و درجه بندی توسعه یافتگی بین الملل مختلف در یونسکو مطرح شد(آذر و رجب زاده، ۱۳۸۸، ص ۱۶۷).این تکنیک در کل یک روش عالی برای درجه بندی، طبقه بندی و مقایسه گزینه های مختلف با توجه به درجه توسعه آنهاست؛ همچنین روشی است که مجموعه ای را به زیر مجموعه های کم و بیش همگن تقسیم می کند و مقیاسی قابل قبول برای بررسی توسعه یافتگی گزینه ها در اختیار برنامهریزان قرار میدهد(معززیمهر طهران و شبیری، ۱۳۹۰، ص ۴۵)
الگوریتم K-means، دو هدف اصلی در این الگوریتم دنبال میشود، هدف اول بدست آوردن نقاطی به عنوان مراکز خوشهها است، که این نقاط در واقع همان مقدار میانگین نقاط متعلق به هر خوشه
دیگر سایت ها :