چکیده
انتخاب یک نام تجاری مناسب برای محصول جدید می تواند در موفقیت این محصول و به دست آوردن سهم بیشتر بازار تاثیر بگذارد. در ﺷﺮاﻳﻂ ﭘﺮ رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎزارﻫﺎی ﻛﻨﻮﻧﻲ ﺑﻪ دﺳﺖ آوردن ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻣﻨﺎﺳﺐ در ذﻫﻦ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨـﺪه وﻓﺎدار ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺎﺷﺪ، از اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺴﺰاﻳﻲ ﺑﺮﺧـﻮردار اﺳـﺖ. لذا هدف از این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر انتخاب برندهای چسب موجود در بازارهای پرفروش و کم فروش شرکت پرهیز کالا مهر میباشد. این پژوهش ازحیث هدف کاربردی است و روش تحقیق توصیفی، پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل نمایندگی های چسب در شهر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز است، که حجم نمونه با توجه به محدود بودن تعدادجامعه 12 نفر میباشد. آمارههای توصیـفی شامل جداول فراوانی ومیانگین میباشد ودرسطح استنباطی نیز از تکنیک AHP و TOPSIS فازی استفاده شده است. نرم افزارهای مورد استفاده جهت تجزیه وتحلیل داده ها بستههای نرمافزاری AHP و بسته نرمافزاری سوپردسیژن میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که میکس آمیخته های بازاریابی در بازارهای پرفروش و کم فروش شرکت متفاوت می باشد اما قیمت بعنوان مهمترین معیار اصلی در هر دو بازار تاثیرگذار بوده است و سپس ترفیع بعنوان مهمترین عوامل اصلی مدنظر مشتریان می باشد هرچند نتایج نشان داد که عامل شهرت از میان زیرمعیارهای ترفیع بعنوان مهمترین زیرمعیار مطرح بوده است.همچنین کیفیت و وفادارسازی مشتریان نیز از تاثیر بسزایی برخوردار بوده اند. بطور کلی نتایج نشان داد که تفاوت آمیخته های بازاریابی در اولویتهای دوم تا سوم در بازارهای پرفروش و کم فروش متفاوت می باشد و در اولویت اول تفاوت چندانی خواسته های مشتریان با یکدیگر ندارند.
کلمات کلیدی: چسب، برند، شهرت، تبلیغات و آمیخته های بازاریابی
فهرست مطالب
فصل اول کلیات طرح تحقیق. 1
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله. 2
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق. 4
1-4 اهداف تحقیق. 5
هدف کلی تحقیق: 5
1- 5 فرضیه های تحقیق. 6
فرضیه های فرعی : 6
1- 6 جامعه و نمونه آماری تحقیق. 7
1- 7 نوع تحقیق. 7
1- 8 قلمرو تحقیق. 7
1- 9 روش تجزیه و تحلیل. 7
1-10 تعریف متغبرها و اصطلاحات تحقیق. 8
فصل دوم مباحث نظری و پیشینه تحقیق. 10
2 – 1 مقدمه. 11
2-2 مبانی نظری تحقیق. 11
ادبیات و پیشینه تحقیق. 11
فصل سوم روش اجرای تحقیق. 48
3-1 مقدمه. 49
3-2 نوع پژوهش. 49
3-3 الگوریتم پیشنهادی تحقیق. 50
3-4 جامعه آماری و انتخاب نمونه. 51
3-5 روشها و ابزار گردآوری اطلاعات 52
3-6 شیوه تجزیه و تحلیل دادهها 53
3-6-1 تکنیک تحلیل سلسله مراتبی. 53
3-6-1-1 اولویتبندی معیارها با تکنیک AHP فازی. 55
3-6-2 تکنیک TOPSIS. 58
3-6-2-1 تکنیک TOPSIS فازی. 59
3-7 جمع بندی 61
فصل چهارم یافته های تحقیق. 62
4-1 مقدمه. 63
4-2 شناسائی شاخصهای نهائی 63
4-3 تعیین اولویت معیارها و زیرمعیارها در مناطق پرفروش 65
4-3-1 تعیین اولویت معیارهای اصلی براساس هدف 65
4-3-2 مقایسه و تعیین اولویت زیرمعیارها 68
4-3-2-1 تعیین اولویت زیرمعیارهای قیمت 68
4-3-2-2 تعیین اولویت زیرمعیارهای شهرت 69
4-3-2-3 تعیین اولویت زیرمعیارهای کیفیت 70
4-3-2-4 تعیین اولویت گزینهها براساس وفاداری. 71
4-3-2-5 تعیین اولویت زیرمعیارهای کالا یا محصول. 72
4-3-2-6 تعیین اولویت زیرمعیارهای کانال توزیع. 73
4-3-2-7 تعیین اولویت زیرمعیارهای داخلی یا خارجی بودن. 74
4-3-2-8 تعیین اولویت زیرمعیارهای ترویج. 75
4-3-3 اولویت نهائی شاخصها در مناطق پرفروش 76
4-4 تعیین اولویت معیارها و زیرمعیارها در مناطق کمفروش 78
4-4-1 تعیین اولویت معیارهای اصلی براساس هدف 78
4-4-2 مقایسه و تعیین اولویت زیرمعیارها 81
4-4-2-1 تعیین اولویت زیرمعیارهای قیمت 81
4-4-2-2 تعیین اولویت زیرمعیارهای شهرت 81
4-4-2-3 تعیین اولویت زیرمعیارهای کیفیت 83
4-4-2-4 تعیین اولویت گزینهها براساس وفاداری. 84
4-4-2-5 تعیین اولویت زیرمعیارهای کالا یا محصول. 85
4-4-2-6 تعیین اولویت زیرمعیارهای کانال توزیع. 86
4-4-2-7 تعیین اولویت زیرمعیارهای داخلی یا خارجی بودن. 86
4-4-2-8 تعیین اولویت زیرمعیارهای ترویج. 87
4-4-3 اولویت نهائی شاخصها با تکنیک AHP. 89
4-5 انتخاب برند برتر با تکنیک تاپسیس. 91
4-5-1 انتخاب برند برتر در بخشهای کم فروش بازار 91
4-5-2 انتخاب برند برتر در بخشهای پر فروش بازار 96
فصل پنجم جمع بندی و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها 98
5-1 مقدمه. 99
5-2 نتایج حاصل از یافتههای تحقیق. 99
5-3 جمع بندی 111
5-4 پیشنهادات کاربردی 113
5- 5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده 114
5- 6 محدودیتهای پژوهش. 115
منابع و مأخذ: 116
ضمائم. 123
فهرست جدول
جدول (3 -1) عبارت کلامی و اعداد فازی جهت مقایسه ترجحیات معیارها 53
جدول (3 – 2) عبارات کلامی و اعداد فازی . 53
جدول (4-1) معیارها و زیرمعیارهای تحقیق. 64
جدول (4-2) ماتریس مقایسه زوجی معیارهای اصلی. 66
جدول (4-3) تعیین اولویت معیارهای اصلی. 67
جدول (4-4) تعیین اولویت زیرمعیارهای قیمت 68
جدول (4- 5) تعیین اولویت زیرمعیارهای شهرت 69
جدول (4- 6) تعیین اولویت زیرمعیارهای کیفیت 70
جدول (4-7) تعیین اولویت زیرمعیارهای وفاداری. 71
جدول (4-8) تعیین اولویت زیرمعیارهای کالا یا محصول. 72
جدول (4-9) تعیین اولویت زیرمعیارهای کانال توزیع. 73
جدول (4 -10) تعیین اولویت زیرمعیارهای داخلی یا خارجی بودن. 74
جدول (4 -11) تعیین اولویت زیرمعیارهای ترویج. 75
جدول (4 -12) تعیین اولویت نهائی شاخصها در مناطق پرفروش 77
جدول (4 -13) ماتریس مقایسه زوجی معیارهای اصلی. 78
جدول (4 -14) تعیین اولویت معیارهای اصلی. 79
جدول (4 -15) تعیین اولویت زیرمعیارهای قیمت 81
جدول (4-16) تعیین اولویت زیرمعیارهای شهرت 82
جدول (4 -17) تعیین اولویت زیرمعیارهای کیفیت 83
جدول (4 -18) تعیین اولویت زیرمعیارهای وفاداری. 84
جدول (4 -19) تعیین اولویت زیرمعیارهای کالا یا محصول. 85
جدول (4 -20) تعیین اولویت زیرمعیارهای کانال توزیع. 86
جدول (4 -21) تعیین اولویت زیرمعیارهای داخلی یا خارجی بودن. 86
جدول (4 – 22) تعیین اولویت زیرمعیارهای ترویج. 88
جدول (4 – 23) تعیین اولویت نهائی شاخصها با تکنیک AHP. 90
جدول (4 – 24) تشکیل ماتریس تصمیم. 92
جدول (4 – 25) ماتریس تصمیمگیری بیمقیاس شده به روش برداری. 93
جدول (4 – 26) ماتریس بیمقیاس شده موزون. 94
جدول (4 – 27) مقادیر CL محاسبه شده 95
جدول (4 – 28) مقادیر CL محاسبه شده در بخشهای پرفروش بازار 96
جدول (5 – 1) رتبهبندی زیرمعیارهای ارزیابی و انتخاب برند در بازارهای پرفروش 107
جدول (5 – 2) رتبهبندی زیرمعیارهای ارزیابی و انتخاب برند در بازارهای کم فروش 108
جدول (5 – 3) رتبهبندی برندهای چسب در بازارهای پرفروش مورد مطالعه 110
جدول (5 – 4) رتبهبندی برندهای چسب در بازارهای کم فروش مورد مطالعه 110
جدول (5-5) ترکیب آمیخته های بازاریابی چسب در بازارهای پرفروش و کم فروش 112
فهرست شکل ها
شکل (2- 1) روش های ارزیابی برند. 20
شکل (2-2) مدل ابعاد تشکیل دهنده ارزش ویژه برند (آکر) 23
شکل (2- 3) محیط درون سازمانی و نام و نشان تجاری. 34
شکل(3- 1) ساختار سلسلهمراتبی انتخاب برترین برند چسب 50
شکل (4 – 1) الگوی سلسلهمراتبی مدل تحقیق. 65
شکل (4 – 2) نمایش گرافیکی اولویت معیارهای اصلی. 68
شکل (4 – 3) تعیین اولویت زیرمعیارهای قیمت 69
شکل (4-4) تعیین اولویت اولویت زیرمعیارهای شهرت 70
شکل (4 – 5) تعیین اولویت زیرمعیارهای کیفیت 71
شکل (4 – 6) تعیین اولویت زیرمعیارهای وفاداری. 72
شکل (4 – 7) تعیین اولویت زیرمعیارهای کالا یا محصول. 73
شکل (4 – 8) تعیین اولویت اولویت زیرمعیارهای کانال توزیع. 74
شکل (4 – 9) تعیین اولویت اولویت زیرمعیارهای داخلی یا خارجی بودن. 75
شکل (4 – 10) تعیین اولویت اولویت زیرمعیارهای ترویج. 76
شکل (4 – 11) تعیین اولویت نهائی شاخصها با تکنیک AHP در بخشهای پرفروش بازار 78
شکل (4 – 12) نمایش گرافیکی اولویت معیارهای اصلی. 80
شکل (4 – 13) تعیین اولویت اولویت زیرمعیارهای قیمت 81
شکل (4 – 14) تعیین اولویت اولویت زیرمعیارهای شهرت 82
شکل (4 – 15) تعیین اولویت زیرمعیارهای کیفیت 83
شکل (4 – 16) تعیین اولویت زیرمعیارهای وفاداری. 84
شکل (4 – 17) تعیین اولویت زیرمعیارهای کالا یا محصول. 85
شکل (4 – 18) تعیین اولویت اولویت زیرمعیارهای کانال توزیع. 86
شکل (4 – 19) تعیین اولویت اولویت زیرمعیارهای داخلی یا خارجی بودن. 87
شکل (4 – 20) تعیین اولویت اولویت زیرمعیارهای ترویج. 88
شکل (4 – 21) تعیین اولویت نهائی شاخصها با تکنیک AHP. 91
شکل (4 – 22) وضعیت اولویت هریک از برندهای مورد مطالعه 95
شکل (4 – 23) وضعیت اولویت هریک از برندهای مورد مطالعه 97
فهرست نمودار
نموادر (5 – 1) وزن معیارهای ارزیابی از معیارهای اصلی انتخاب برند چسب در مناطق پرفروش 100
نموادر (5 -2) وزن معیارهای ارزیابی از معیارهای اصلی انتخاب برند چسب در مناطق کم فروش 100
نموادر (5 – 3) وزن زیرمعیارهای قیمت برند در بازارهای پرفروش 101
نموادر (5 – 4) وزن زیرمعیارهای قیمت برند در بازارهای کم فروش 101
نموادر (5-5) وزن زیرمعیارهای شهرت در بازارهای پرفروش چسب شرکت کالامهر 101
نموادر (5 – 6) وزن زیرمعیارهای شهرت در بازارهای کم فروش چسب شرکت کالامهر 102
نمودار (5 – 7) وزن زیرمعیارهای کیفیت در بازارهای پرفروش شرکت کالامهر 102
نمودار (5 – 8) وزن زیرمعیارهای کیفیت در بازارهای کم فروش شرکت کالامهر 102
نمودار (5 – 9) وزن زیرمعیارهای وفاداری در بازارهای پرفروش 103
نمودار (5 – 10) وزن زیرمعیارهای وفاداری در بازارهای کم فروش 103
نموادر (5 -11) وزن زیرمعیارهای کالا یا محصول در بازارهای پرفروش 104
نموادر (5 – 12) وزن زیرمعیارهای کالا یا محصول در بازارهای کم فروش 104
نموادر (5 – 13) وزن زیرمعیارهای کانال توزیع در بازارهای پرفروش 105
نموادر (5 – 14) وزن زیرمعیارهای کانال توزیع در بازارهای کم فروش 105
نموادر (5 – 15) وزن زیرمعیارهای داخلی یا خارجی بودن در بازارهای پرفروش 106
نموادر (5 – 16) وزن زیرمعیارهای داخلی یا خارجی بودن در بازارهای کم فروش 106
نموادر (5 – 17) وزن زیرمعیارهای ترویج در بازارهای پرفروش 106
نموادر (5 – 18) وزن زیرمعیارهای ترویج در بازارهای کم فروش 107
فصل اول
کلیات طرح تحقیق
1-1 مقدمه
در این فصل محقق در تلاش است با تشریح بیان مساله تحقیق و بیان اینکه چه معضل و مشکلی در شرکت وجود دارد، به بیان ضرورت و اهمیت تحقیق بپردازد. هچنین محقق با بیان اهداف تحقیق خود در راستای معضلات شرکت، و پس از مشخص کردن قلمرو موضوع تحقیق خود، با توجه به ماهیت تحقیق و سوالات و فرضیات پژوهش خود به شرح مختصری از روش تحقیق مورد نظر، می پردازد.
1-2 بیان مسأله
نامهای تجاری از نظر توان و ارزشی که در بازار دارند هم متفاوت هستند. از یک سمت نامهای تجاری وجود دارند که مشتریان در بازار به هیچ وجه با آنها قرابت ندارند، از سوی دیگر نامهای تجاری هستند که خریداران نسبت بدانها شناخت کافی دارند. با توجه به اینکه میدانیم شناخت مشتریان نسبت به نام تجاری از راه آزمون یادآوری یا شناخت بدست می آید. در مقابل این، نامهای تجاری با درجه مقبولیت بسیار زیاد قرار می گیرند. نامهایی که مشتریان برای خرید انها مقاومتی از خود نشان نمی دهند. علاوه بر اینها، نامهای تجاری وجود دارند که برتری نسبت بدانها زیاد است. اینها همان نامهای تجاری هستند که مشتریان هنگام خرید انتخاب می کنند و در نهایت نامهای تجاری وجود دارند که وفاداری نسبت بدانها زیاد است.
انتخاب یک نام تجاری مناسب برای محصول جدید می تواند در موفقیت این محصول و به دست آوردن سهم بیشتر بازار تاثیر بگذارد. در ﺷﺮاﻳﻂ ﭘﺮ رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎزارﻫﺎی ﻛﻨﻮﻧﻲ ﺑﻪ دﺳﺖ آوردن ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻣﻨﺎﺳﺐ در ذﻫﻦ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨـﺪه وﻓﺎدار ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺎﺷﺪ، از اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺴﺰاﻳﻲ ﺑﺮﺧـﻮردار اﺳـﺖ و از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻛﻪ در رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺟﺎﻳﮕـﺎﻫﻲ درذﻫـﻦ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻣﻮﺛﺮاﺳﺖ، ارزش وﻳﮋه ﻧﺎم و ﻧﺸﺎن ﺗﺠﺎری ﺷﺮﻛﺖ ﻣـﻲﺑﺎﺷـﺪ (آکر، 1991).
ارزش وﻳـﮋه ﻧـﺎم و ﻧـﺸﺎن ﺗﺠـﺎری ﻣﻄﻠﻮﺑﻴﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﻳﺎ ارزش اﻓﺰودهای اﺳﺖ ﻛﻪ ﻳـﻚ ﻣﺤـﺼﻮل ﺑﻪ واﺳـﻄﻪ ﻧـﺎم و ﻧـﺸﺎن ﺗﺠـﺎری، اﻳﺠـﺎد ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﻳﻜﻲ ازدﻻﻳـﻞ اﺻـﻠﻲ اﻫﻤﻴـﺖ اﻳـﻦ ﻣﻔﻬـﻮمﻧﻘـﺶ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ آن در ﺑﻪ دﺳﺖ آوردن ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ اﺳـﺖ،ﻛـﻪ اﻳﻦ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ در ﺑﺎزار ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻲﺷﻮد. ارزش وﻳﮋه ﻧﺎم و ﻧﺸﺎن ﺗﺠﺎری ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻳﻚ داراﻳـﻲ ﺑـﺮای ﺷـﺮﻛﺖ ﻣﺤـﺴﻮب ﻣــﻲﮔــﺮددﻛــﻪ ﮔــﺮدش وﺟــﻮهﻛــﺴﺐ وﻛــﺎر را اﻓــﺰاﻳﺶ ﻣﻲدﻫﺪ (سیمون و سولیوان، 1993) .
کالا چیزی است که در یک کارخانه تولید می شود: یک نام تجاری آن چیزی است که مشتری آن را می خرد. یک کالا ممکن است از سوی یک رقیب تقلید شود: اما یک نام تجاری چیزی منحصر به فرد است. یک کالا خیلی زود از رده خارج می شود: ولی یک نام تجاری موفق پایدار می ماند (کینگ، استفن). خلق یک نام تجاری به نبوغ، ایمان و پشتکار نیاز دارد (اوگیلوی، دیوید). انجمن بازاریابان امریکا برند را چنین تعریف می کنند: یک برند یک نام تجاری، اصطلاح، علامت، نشان یا طرح یا ترکیبی از این هاست که برای شناسایی کالاها یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالاها و یا خدمات از کالاها یا خدمات رقبا به کار می رود. بهترین نام تجاری تعهد دائمی یک فروشنده برای ارائه مجموعه ای از ویژگیها، مزایا و خدمات خاصی را به خریداران میرساند. بهترین نامهای تجاری حاوی تضمین کیفیت هستند. اما یک نام تجاری می تواند موارد پیچیدهتری هم داشته باشد. یک نام تجاری می تواند تا شش معنی مختلف از قبیل (ویژگیها، مزایا، فواید، فرهنگ، شخصیت و استفاده کننده) را در بر داشته باشد.
با ملاحظه سابقه فعالیت محقق در واحد بازرگانی شرکت شرکت پرهیز کالا مهر، و با توجه به عملکرد بازار فروش شرکت، محقق با توجه به میزان فروش در شهرهای مختلف کشور دریافت که میزان فروش در برخی شهرها پایین تر از برخی شهرهای دیگر است این درحالی است که شهرهای مذکور بعضا از پتانسیل خوبی جهت خرید برخوردارند و از آنجاییکه شرکت در تمامی شهرهای تحت پوشش بازار خود یکسان عمل نموده است و نیز در پی دریافت این مهم که اولویت بندی مشتریان و نگاه آنان به بحث خدمات و برند شرکت و نیز رقبا در این بحث می تواند تاثیرگذار می باشد، محقق در پی آن شد تا ضمن بررسی اولویتهای مشتریان در دو بازار پرفروش و کم فروش شرکت، دریابد که کدام برندهای حاضر در بازار از اولویت های بیشتری برخوردارند تا بتواند ضمن شناخت از بازار هدف خود، گامهای مثبت تری را در فرایند فروش و بازاریابی خود دنبال نماید. چرا که پس از شناخت علل این امر در خصوص نحوه رتبه بندی برندهای چسب در بازارهای کم فروش و پرفروش، شرکت می تواند نسبت به افزایش سهم بازار خود و نیز حفظ وضعیت موجود در بازارهای پرفروش خود اقدامات لازم را جهت بازاریابی به ثمر برساند. پرواضح است که در صورت فقدان این اطلاعات، شرکت به مرور زمان سهم بازار خود را در بازارهای کم فروش دارای پتانسیل مطلوب از دست خواهد داد.
لذا محقق در این پژوهش در پی دستیابی به سوالاتی تحقیق خود تحت این عنوان می باشد که؛ چه عواملی بر انتخاب برند چسب شرکت پرهیز کالا مهر و با چه اولویتی تاثیر گذار می باشد؟ ترکیب عناصر آمیخته بازار در بازارهای پرفروش و کم فروش به چه نحوی می باشد؟ به لحاظ اولویت کدامیک از عناصر آمیخته بازار از اهمیت بیشتری برخوردارند؟
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
همانظور که میدانیم هرچند که انتخاب یک نام برای برند می تواند سلیقه ای باشد ولی انتخاب مناسب نام میتواند تاثیری ویژه داشته باشد. یک نام تجاری یک نام، اصطلاح، علامت، نشان یا طرح یا ترکیبی از اینهاست که برای شناسایی کالاها یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالاها و یا خدمات از کالاها یا خدمات رقبا به کار میرود. (کاتلر) امروزه بسیاری از دانشمندان علم بازاریابی مانند گراندی[1] معتقدند که انتخاب یک برند مناسب دیگر پدیده ای ساده و معمولی مانند خرید یک کالای معمولی نیست بطوریکه انتخاب یک برند مناسب بیانگر هویت یک سازمان، خلاقیت مدیریت مجموعه، هنر و میزان تحصیلات عالیه یک شرکت می باشد. همچنین صاحب نظران این علم مانند لانگ[2] معتقدند که دیگر انتخاب یک برند منعکس کننده خصوصیات و کارایی یک کالانمی باشد بلکه ویژگیهایی نظیر معناشناختی و زیبا شناختی در نام و یا سیمای ظاهری یک نماد قرار دارد. لازم به ذکر است که طرح این موضوع پیش از این نیز مطرح بوده بطوریکه هانگ و زینخان[3] ذکر کردند که رابطه مستقیمی بین میزان ادراک مشتری از محصول و میزان خود پنداری فرد بر قرار است.
توجه به علایم تجاری از جمله دغدغههای بنگاه های اقتصادی در دنیای امروز می باشد بخصوص که هر روز رقابت نیز در مورد یک جنس خاص بیشتر نیز میگردد.این مورد از آنجا نمود پیدا میکند که کمپانیهای مذکور سرمایهگذاری وسیع و بلند مدتی برای علایم تجاری خود در زمینه های تبلیغات، فروش و بسته بندی اجرا می کنند.
پر واضح است که نفوذ نام و نشان تجاری برای طبقه محصولات و خدمات جدید بسیار مهم است و باعث افزایش قدرت نفوذ ارزش ویژه نام و نشان تجاری در بازارهای موازی و رقیب میگردد. بطور کلی نام و نشان تجاری مزیتی رقابتی ایجاد می کند و می تواند سود دهی سرمایهگذاری را افزیش دهد بخشد.
نام و نشان تجاری یکی ازموارد پر اهمیت برای هر کمپانی حین گردآوری استراتژیهای مرتبط با محصول یا خدمت است. نام و نشان تجاری یک بازوی توانمند می باشد بطوریکه به ندرت ممکن است که محصولی و یا خدماتی بدون نام و نشان تجاری به بازار عرضه شود هرچند که هزینه های مربوطه به تبلیع ممکن است بالا باشد.
نام و نشانهای تجاری در دنیای تجارت از ارزش و توان متفاوتی برخوردار هستند و ارزش آنها می تواند در برهه زمانی متفاوت، فرق داشته باشد. در صورتیکه برندی دارای ارزش بخصوصی باشد، در این صورت مشتری دیدگاه مثبتی نسبت به برند خواهد داشت. در نتیجه پرداخت هرینه بالایی برای محصول برای وی قابل توجیه است.
انجام این پژوهش از آنجا دارای اهمیت و ضروت است که علایم تجاری در سیاستهای بازاریابی شرکتها دارای نقش مهمی هستند بطوریکه در مواردی نظیر جذب، حفظ و پشتیبانی مشتریان یکی از عوامل مهم و اساسی می باشد. علایم تجاری در اتخاذ حاشیه رقابتی و نیز تصمیمات مدیریت راهبردی شرکتها نقش راهبردی و مهمی را دارد. قدرت بازار هر شرکت تابعی قدرتمند از علایم تجاری محصولات آن شرکت است. بطوریکه علایم تجاری قوی باعث وفاداری مشتریان به آن شرکت میگردد.
وفاداری مشتریان به علایم تجاری سنجش مطمئنی برای ارزیابی اثرات طولانی مدت سیاستهای بازاریابی می باشد. وفاداری به نام و نشان تجاری نقش مهمی را در منافع بلندمدت کمپانی بازی می کند، برای اینکه برای مشتریان وفادار نیازی به تلاشهای بازاریابی نمی باشد.
از این رو، کمپانیهای بزرگ برای رشد و توسعه فعالیت در بازار نیاز به پر رنگ کردن نقش علایم تجاری خود برای ایجاد وفاداری در مشتریان می باشنند. مهمترین نکته در این زمینه که باید مدیران این شرکتها بدان دقت کنند این است که باید بدانند که چه مواردی از علایم تجاری در زمیته کسب موفقیت و به دست آوردن سهم بیشتر بازار موثر است.
1-4 اهداف تحقیق
هدف کلی تحقیق:
شناسایی و رتبه بندی مقایسه عوامل مؤثر بر انتخاب برندهای چسب موجود در بازارهای پرفروش و کم فروش شرکت پرهیز کالا مهر
اهداف جزئی تحقیق:
1- تبیین میزان شهرت برندهای چسب موجود در بازارهای پرفروش و کم فروش شرکت پرهیز کالا مهر
2- تبیین میزان کیفیت برندهای چسب موجود در بازارهای پرفروش و کم فروش شرکت پرهیر کالا مهر
3- تبیین میزان وفاداری افراد در انتخاب برندهای چسب موجود در بازارهای پرفروش و کم فروش شرکت پرهیز کالا مهر
سایت های دیگر :