برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب عنوان شماره صفحه چکیده 1 فصل اول: کلیات تحقیق مقدمه.2 سایت های دیگر : دانلود پایان نامه در مورد فوتبالیان مساله.2 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.3 اهداف مشخص تحقیق.4 1-4-1 هدف اصلی تحقیق.4 1-4-2 هدف آرمانی تحقیق.4 1-4-3 هدف کاربردی تحقیق.5 1-4-4 بهره وران و ذینفعان از نتایج تحقیق5 سوالات و فرضیه های تحقیق5 1-5-1 سوالات تحقیق.5 1-5-2 فرضیه های تحقیق5 1-5-2-1 فرضیه اصلی5 1-5-2-2 فرضیه های فرعی5 تعریف واژگان کلیدی تحقیق.6 1-6-1 هوشمندی کسب و کار6 1-6-2 هوشمندی بازار6 1-6-3 هوشمندی رقبا6 1-6-4 هوشمندی فناورانه6 1-6-5 هوشمندی راهبردی6 1-6-6 هوشمندی اجتماعی 6 1-6-7 تجاری سازی فناوری.6 چارچوب و طرح تحقیق6 1-7-1 متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی7 1-7-2 گرد آوری اطلاعات8 1-7-3 جامعه آماری و حجم نمونه.8 1-7-4 روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها.8 جمع بندی8 فصل دوم : مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق 2-1 هوشمندی کسب و کار.10 2-1- 1 مبانی نظری سیستم های هوشمندی کسب و کار: .10 2-1- 2 تاریخچه هوشمندی کسب و کار: 11 2-1-3- تعریف هوشمندی کسب و کار: 11 2-1- 4 ضرورت استفاده از هوشمندی کسب و کار در سازمان ها: 13 2-1-5 مهم ترین مزایای هوشمندی کسب و کار مورد توجه سازمان ها: .14 2-1-6 اهداف استفاده از هوشمندی کسب و کار در سازمان ها: 15 2- 1- 7 اجزاء اصلی هوشمندی کسب و کار: .18 2-1-8 مهارت های لازم برای ارتقای هوشمندی کسب و کار: .19 2-1- 9 عوامل تاثیرگذار بر هوشمندی کسب و کار: 19 2-1- 10پیشینه تحقیق هوشمندی کسب و کار20 2- 1- 10- 1 مطالعات انجام شده داخلی: 20 2-1- 10- 2 مطالعات انجام شده خارجی: 26 2-1- 11 موفقیت هوشمندی کسب و کار: 29 2- 1 – 12 مجموعه ای از عوامل موفقیت هوشمندی کسب و کار برگرفته شده از ادبیات تحقیق:30 2-1- 12- 1 ارتباطات: 30 2- 1- 12- 2 رهبری: 31 2- 1- 12- 3 انطباق پذیری: .32 2- 1- 12- 4 همکاری: .33 2- 1- 12- 5 مشارکت کارکنان: .33 2- 1- 12- 6 نوآوری: .34 2- 1- 12- 7 چشم انداز: 34 2- 1- 12- 8 انعطاف پذیری: .35 2-1- 12- 9 هماهنگی: 35 2- 1- 12- 10 برنامه ریزی: 36 2- 1- 12- 11 منابع انسانی: .36 2- 1-12- 12 منابع مالی: 36 2- 1- 12- 13 تکنولوژی مناسب: .37 2- 1- 12- 14 بهبود مستمر: .37 2- 1- 12- 15 مدیریت تغییر: .37 2- 1- 12- 16 مشتری مداری: 38 2- 1- 12- 17 یکپارچگی اطلاعات سازمان: .38 2- 1- 12- 18 اعتماد سازی: 38 2- 1- 12- 19 مدیریت دانش: .39 2- 2 تجاری سازی فناوری.41 2- 2- 1 مقدمه : .41 2- 2- 2 تجاری سازی،تعاریف و مفاهیم: 42 2-2- 3 دیدگاه های متمایز در مورد تجاری سازی: 43 2- 2- 4 مراحل تجاری سازی: .45 2- 2- 4- 1 تولید ایده : 47 2- 2-4-2 ارزشیابی و غربالگری ایده ها : 47 2-2- 4-3 بررسی کاربردی کردن ایده، تحلیل تجاری کالا و اقدام برای توسعه :48 2-2- 4-4 تولید آزمایشی و انجام تست معتبرسازی : 48 2-2- 4-5 اقدام برای تجاری سازی با توجه به جنبه های فنی و اجرایی : 48 2-2- 4-6 تجاری شدن،تولید صنعتی و ورود به بازار : .49 2- 2-4-7 ارزیابی دستاوردها و انجام اصلاحات : 49 2- 2- 5 انواع روش های تجاری سازی: .49 2- 2-6 موانع و مشکلات تجاری سازی: 51 2- 2-6-1 پیشرفت سریع فناوری: .53 2- 2-6-2 تغییر سلایق مشتری: 53 2- 2-6-3 عوامل فردی: .53 2- 2-6-4 کمبود اطلاعات: 53 2- 2-6-5 توانمندی ناکافی نیروی انسانی: .54 2- 2-6-6 مالکیت فکری طرح و ایده: 54 2- 2-6-7 تفاوت میان صنعت و دانشگاه: .55 2- 2-6-8 موانع سیاسی و اقتصادی: 55 2- 2-6-9 موانع ساختاری و سازمانی: .55 2- 2-6-10 موانع ذاتی خود فناوری: .55 2- 2-6-11 موانع حقوقی و ارتباطی: .56 2- 2-6-12 عدم درک بازار و فقدان بازار واقعی: 56 2- 2-6-13 واکنش رقابتی: 56 2- 2-6-14 بازده سرمایه گذاری ناکافی: .56 2- 2-6-15 چالش استاندارد سازی: .57 2- 2-6-16 فقدان مراکز تجاری سازی فناوری در چرخه تحقیق تا تولید: 57 2- 2-6-17 فقدان نظام حمایتی لازم بعد از تحقیقات: 57 2- 2-7 ساز و کارهای بهبود تجاری سازی: 58 2-2-7-1 ارزش و ویژگی های محصول: .59 2-2-7-2 سادگی و عدم پیچیدگی محصول: 59 2- 2-7-3 نام تجاری(Brand): .60 2- 2-7-4 نیروی اقتصادی و تعامل بازار : .60 2- 2-7-5 مشتریان و مشتری مداری : .60 2-2- 7-6 توجه به فاکتورهای اقتصادی(هزینه و منفعت) .61 2- 2- 7-7 رقبا و رقابت پذیری : .61 2- 2- 7-8 بینش های مردمی : 61 2-2- 7-9 قوانین تسریع کننده نیروهای دولتی : 62 2-2-7-10 برنامه ها و قوانین کلان : .62 2-2- 7-11 توسعه و گسترش شرکت های دانش بنیان : .62 2-2-7-12 همکاری دانشگاه و صنعت : 63 2- 2-7-13 چشم انداز بلند مدت : .63 2-2-7-14 تاثیر مستقیم بر سلامت انسان با راحتی زندگی : 63 2- 2-7-15 شناخت فرآیند تجاری سازی : .63 2-2-7-16 پشتیبانی مدیریت ارشد،هم راستایی راهبردهای کلان سازمان 64 2-2-7-17 منابع کافی مناسب و مطابق با نیازهای شرکت .64 2-3 شرکت های دانش بنیان64 2- 3- 1شرکت های دانش بنیان ؛ تعاریف و مفاهیم : 64 2-3-2 فعالیتهای شرکت های دانش بنیان: .66 2-3-3 اهمیت شرکت های دانش بنیان : .66 2- 3- 4 تمایز شرکت های دانش بنیان با سایر شرکت ها: .68 2-3- 5 مشکلات شرکت های دانش بنیان :.69 2-3-5-1 نبودن نیروی انسانی متخصص: 69 2-3-5-2 مناسب نبودن فرآیند ارائه تسهیلات در بانک: .69 2-3-5-3 محدودیت سرمایه: .69 2-3-5-4 فقدان بستر مناسب: 69 2-3-5- 5 گرایش تعاونی به دانشگاه و دولت: 70 2-3- 5-6 کوتاه نبودن مسیر ثبت شرکت: 70 2-3- 5-7 بالا بودن نرخ سود بانکی و نحوه بازپرداخت برای طرح ها: 70 2-3- 5- 8 وجود قوانین: 70 2-3- 5- 9 عدم توانمندی های مدیریتی متقاضیان: .70 2-3- 5-10 ارزیابی عملکرد نامشخص: 70 2-3- 5- 11 رفع مشکل وثیقه برای دریافت وام بانکی: 71 2-3- 5- 12 کم کاری مراکز رشد: 71 2-3- 5- 13 عدم مسئولیت پذیری اعضا: .71 2- 3- 6 راه های توسعه شرکتهای دانش بنیان: .71 2- 3- 6-1 بستر سازی و آماده سازی: 71 2- 3- 6-2 فرهنگ سازی : .72 2- 3- 6-3 ایجاد توسعه بسترهای عملیاتی : .72 2- 3- 6-4 زیرسازی و زیرساخت : .72 2- 4 جمع بندی: .73 فصل سوم: روش اجرای تحقیق 3-1- مقدمه74 3-2-مدل مفهومی.75 3-3- روش تحقیق.76 3-4- دسته بندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ها.77 3-5- جامعه آماری و نمونه آماری79 3-5-1 جامعه آماری.79 3-5-2- نمونه آماری79 3-5-3- روش نمونه گیری80 3-5-4- حجم نمونه81 3-6- روش گردآوری اطلاعات.82 3-6-1- مطالعات کتابخانهای و جستجوی اینترنتی82 3-6-2- پرسشنامه.82 3-6-3- نحوه تنظیم پرسشنامه.83 3-6-4- شرح پرسشنامه.83 3-6-5- مقیاس اندازه گیری تحقیق84 3-6-6- روایی (قابلیت اعتبار) پرسشنامه84 3-6-7- تعیین پایایی[1] (قابلیت اعتماد) پرسشنامه.85 3-7- روشهای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق86 3-7-1- آزمون ضریب همبستگی .87 3-7-2- آزمون رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر.87 3-7-3- بررسی ضریب تعیین.88 3-7-4- تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن .88 3-8- جمع بندی89 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها مقدمه .90 4-1-روش تجزیه و تحلیل داده ها:.90 4-2- تحلیل توصیفی دادهها:.91 4-2-1- ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و جامعه آماری.91 4-2-1-1- آمار توصیفی متغیر سن.92 4-2-1-2- آمار توصیفی متغیر سطح تحصیلات92 4-2-1-3- آمار توصیفی متغیر جنسیت.92 4-2-1-4- آمار توصیفی متغیر سطح سازمانی93 4-2-1-5- آمار توصیفی متغیر سابقه کار در حوزه تجاری سازی94 4-3- آمار استنباطی95 4-3-1- بررسی پایایی پژوهش96 4-3-2- بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها96 4-3-2-1- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی بعد هوشمندی بازار96 4-3-2-2- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی بعد هوشمندی رقبا.97 4-3-2-3- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی بعد هوشمندی فناورانه.97 4-3-2- 4- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی بعد هوشمندی اجتماعی98 4-3-2- 5-آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی بعد هوشمندی راهبردی98 4-3-2-6- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی معیار هوشمندی کسبو کار.99 4-3-2-7- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی معیار تجاریسازی فناوری99 4-4- بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته.100 4-4-1- همبستگی بین بعد هوشمندی فناورانه و موفقیت تجاری سازی100 4-4-2- همبستگی بین بعد هوشمندی اجتماعی و موفقیت تجاریسازی101 4-4-3- همبستگی بین بعد هوشمندی راهبردی و موفقیت تجاریسازی .102 4-4-4- همبستگی بین بعد هوشمندی رقبا و موفقیتتجاریسازی103 4-4-5- همبستگی بین بعد هوشمندی بازار و موفقیت تجاریسازی104 4-4-6- همبستگی بین بعد هوشمندی کسبو کار و موفقیت تجاریسازی 105 4-5- رتبه بندی ابعاد هوشمندی کسبو کار با آزمون فریدمن.106 فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق 5-1- مقدمه107 5-2- یا فته های تحقیق در حوزه های جمعیت شناختی:.108 5-3- مقایسه یافته های پژوهش با دیگر پژوهش های صورت گرفته.110 5-4-پیشنهادات کاربردی.112 5-5-پیشنهاداتی جهت پژوهش های آینده:.114 5-6- محدودیتهای پژوهش:114 فهرست منابع و ماخذ115 فهرست منابع فارسی 115 فهرست منابع انگلیسی118 پیوست ها و ضمائم119 پیوست1:پرسشنامه.119 پیوست 2:خروجی های نرم افزار SPSS .123 آزمون ضریب همبستگی- خروجی نرم افزار.123 آزمون نرمال بودن جوامع- خروجی نرم افزار.125 آزمون فریدمن – خروجی نرم افزار.125 آزمون پایایی- خروجی نرم افزار.126 خروجی آزمون رگرسیون.127 5-1- خروجی رگرسیون هوشمندی بازار و موفقیت تجاریسازی127 5-2- خروجی رگرسیون هوشمندی رقبا و موفقیت تجاری سازی127 5-3- خروجی رگرسیون هوشمندی راهبردی و موفقیت تجاری سازی128 5-4- خروجی رگرسیون هوشمندی اجتماعی و موفقیت تجاری سازی128 5-5- خروجی رگرسیون هوشمندی فناورانه و موفقیت تجاری سازی129 5-6- خروجی رگرسیون هوشمندی کسب و کار و موفقیت تجاری سازی.129 پیوست 3 : لیست واحدهای مستقر در پارک های علم و فناوری .130 پارک علم و فناوری پردیس تهران130 پارک علم و فناوری خراسان رضوی.137 پارک علم و فناوری سمنان139 چکیده انگلیسی142 فهرست جداول عنوان شماره صفحه جدول1-1- روش های جمع آوری اطلاعات.8 جدول 2- 1- عوامل کلیدی موفقیت هوشمندی کسب و کار با توجه به ادبیات تحقیق.39 جدول2-2- شاخص های یک سازمان موفق در هوشمندی کسب و کار بر اساس ادبیات پژوهش.40 جدول 3-1- شرح پرسشنامه.83 جدول 3-2- مقیاس اندازه گیری(طیف پنج نمره ای لیکرت).84 جدول 3-3- ضریب آلفای کرونباخ .86 جدول 4-1- توزیع فراونی آزمودنی ها بر حسب سن.91 جدول 4-2- توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب سطح تحصیلات92 جدول 4-3- توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب جنسیت.92 جدول 4-4- توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب سطح سازمانی.93 جدول 4-5- توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب سابقه کار.94 جدول4-6- آزمون های مورد استفاده جهت آمار استنباطی.95 جدول 4-7- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی توزیع نرمال بعد هوشمندی بازار96 جدول4-8- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی توزیع نرمال بعد هوشمندی رقبا97 جدول4-9- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی توزیع نرمال بعد هوشمندی فناورانه97 جدول4-10- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی توزیع نرمال بعد هوشمندی اجتماعی98 جدول4-11- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی توزیع نرمال بعد هوشمندی راهبردی98 جدول4-12- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی توزیع نرمال معیار هوشمندی کسبو کار99 جدول4-13- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی توزیع نرمال معیار تجاریسازی فناوری99 جدول4-14- آزمون همبستگی پیرسون بین بعد هوشمندی فناورانه و موفقیت تجاریسازی100 جدول 4-15- آزمون همبستگی رگرسیون بین بعد هوشمندی فناورانه و موفقیت100 جدول 4-16- آزمون همبستگی پیرسون بین بعد هوشمندی اجتماعی و موفقیت.101 جدول 4-17- آزمون رگرسیون بین بعد هوشمندی اجتماعی و موفقیت تجاریسازی.101 جدول 4-18- آزمون همبستگی پیرسون بین بعد هوشمندی راهبردی و موفقیت تجاریسازی.102 جدول 4-19- آزمون رگرسیون بین بعد هوشمندی راهبردی و موفقیت تجاریسازی.102 جدول 4-20- آزمون همبستگی پیرسون بین بعد هوشمندی رقبا و موفقیت تجاریسازی.103 جدول 4-21- آزمون رگرسیون بین بعد هوشمندی رقبا و موفقیت تجاریسازی.103 جدول 4-22- آزمون همبستگی پیرسون بین بعد هوشمندی بازار و موفقیت تجاریسازی104 جدول 4-23- آزمون رگرسیون بین بعد هوشمندی بازار و موفقیت تجاریسازی104 جدول 4-24- آزمون همبستگی پیرسون بین هوشمندی کسبو کار و موفقیت تجاریسازی105 جدول 4-25- آزمون رگرسیون بین هوشمندی کسبو کار و موفقیت تجاریسازی105 جدول4-26- آزمون فریدمن بهمنظور بررسی عوامل مرتبط با هوشمندی کسبو کار106 جدول 4-27- آزمون فریدمن برای ابعاد هوشمندی کسبوکار106 جدول 5-1- نتیجه آزمون فریدمن.112 فهرست نمودارها عنوان شماره صفحه نمودار 2-1- مزایای مورد انتظار از فعالیت های هوشمندی کسب و کار15 نمودار 4-1- توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب سن.91 نمودار 4-2- توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب متغیرتحصیلات.92 نمودار 4-3- نمودار دایره ای متغیرجنسیت93 نمودار 4-4- توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب سطح سازمانی94 نمودار 4-5- توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب سابقه کار.95 نمودار5-1- سن پاسخ دهندگان108 نمودار5-2- سطح تحصیلات108 نمودار5-3- جنسیت109 نمودار5-4- سطح سازمانی.109 نمودار5-5- سابقه کار در حوزه تجاری سازی109 فهرست شکل ها عنوان شماره صفحه شکل 1-1- مدل مفهومی تحقیق7 شکل1-2- گام های روش انجام تحقیق9 شکل2-1- سیستم های هوشمندی کسب و کار(اولژاک و زمبا،2007) 16 شکل2-2- اجزاء هوشمندی کسب و کار(بندریان ، 1388) .18 شکل 3-1- مدل مفهومی تحقیق76 چکیده: فناوری های نوین با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت و تغییر هستند به طوری که جوامع به صورت عام و بازار به صورت خاص با شتابی وصف ناپذیر به دنبال ترفندهایی می گردند که بقایشان را در این عرصه آشفته و متلاطم تضمین کنند.سازمان ها باید بپذیرند که فلسفه حیاتشان نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است و در حال حاضر فعالیت و زنده بودن سازمانها و بنگاه ها به معنای رسیدن به وضعیت سوددهی مداوم نیست.اکنون سازمان ها باید به دنبال رقابت و ابزار آن باشند،چرا که امروزه کمتر شرکتی در این عرصه به صورت سنتی و به دور از قواعد جدید بازی،کسب و کار می کند و برای اینکه بتواند پا به پای رقبا پیشرفت کند و در صحنه رقابت باقی مانده و یا به سختی و با مهارت بسیار بتواند یک قدم از آنها پیشی بگیرد،می بایست به قواعد جدید بازی کاملا مسلط شود تا شاید روزی بتواند خود یک قاعده جدید بنگارد.بنابراین تسلط بر فناوری های جدید مانند هوشمندی کسب و کار یک الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی می شود.از آنجا که مطالعات اخیر، هوشمندی کسب و کار را یک الزام برای موفقیت معرفی می کند،در این پژوهش کوشش شده است تا به شناسائی عوامل کلیدی هوشمندی کسب و کار در موفقیت تجاری سازی فناوری در شرکت های دانش بنیان پرداخته شود.شناسائی این عوامل کلیدی برای موفقیت تجاری سازی هر شرکت دانش بنیان و رسیدن به اهداف آن ضروری و لازم است. کلمات کلیدی : هوشمندی کسب و کار – موفقیت تجاری سازی – شرکت های دانش بنیان فصل اول:کلیات تحقیق 1-1 مقدمه : در این فصل کلیات مربوط به پژوهش حاضر مورد بررسی قرار می گیرد به این ترتیب که در ابتدا به شرح و بیان مساله پژوهشی پرداخته می شود تا مبانی لازم جهت توجیه چرایی انجام پژوهش حاضر فراهم آید سپس در ادامه اهداف و ضرورت پژوهش بیان می شوند و به تبع اهداف پژوهش ،پرسش های پژوهش ارائه می شوند.سپس جامعه آماری و حجم نمونه و متغیرها معین می گردند.در نهایت نیز به تعریف کاربردی واژه های پژوهش پرداخته تا مطالعه پژوهش حاضر به صورتی ساده و قابل فهم میسر شود. 1-2 بیان مساله : باز موضوع تکراری و همیشگی انشاء که علم بهتر است یا ثروت و به عبارتی توجه به این که در کشور ما همیشه گفته شده بنویسید علم بهتر است یا ثروت؟ در زندگی پیشرفته بشری امروز می نویسند ثروتی بهتر است که از علم بدست آید و علمی بهتر است که بتوان از آن ثروت بدست آورد و مصداق این موضوع ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان هستند. ایده ای که می تواند از مهاجرت نخبگان کشورمان به خارج از کشور جلوگیری کند.(جلیل نژادماسوله، 1389) دستاوردهای پژوهشی در شرکتهای دانش بنیان نقش بسزای خویش را در جهت ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی ایفا می کنند.(عباسپور ، پاشازاده و گوهری، 1391) تجربه چند ساله انجام فعالیتهای تحقیقاتی نشان می دهد که انجام تحقیقات محض به تنهایی مفید نبوده و انگیزه ای را برای انجام تحقیقات کاربردی و توسعه ای ایجاد نمی کند.(یداللهی فارسی و کلاتهایی ،1391)همچنین عدم استفاده از نتایج تحقیقات در صنعت موجب به هدر رفتن انرژی و سرمایه ملی که به این منظور صرف شده ، می گردد.(سلطانی ،1391) مطالعات نشان می دهد که از حدود سه هزار ایده خام تنها یک یا دو ایده در بازار به موفقیت می رسند.(کیارسی حیدر،1390)ایده ها برای تبدیل شدن به یک کسب و کار موفق و سودآور باید تجاری شوند.(بغدادی و شاوردی، 1389)تجاری سازی فناوری ، فرایندی پیچیده و متاثر از عوامل متعدد زیر ساختی ، فناوری ، کسب و کار ، اجتماعی ، سیاسی ، تاریخی و. است،عواملی که هرکدام می توانند از یک سو عامل موفقیت تجاری سازی و از سوی دیگر مانع موفقیت آن باشند.(رادفر ، خمسه و مدنی،1388) در کشور ما راهکارها و رهنمودهای تجاری سازی به خوبی شناسایی و تدوین نشده و در عمل این فرآیند که نیازمند مهارتهای مختلف است به تجربه ، ذوق و سلیقه و ابتکار شخص کارآفرین و هوشمندی آن شخص بستگی دارد.(بغدادی و شاوردی، 1389) لذا در شرایط کنونی که به سرعت شرایط تجاری و اقتصادی تغییر می کند به کار بستن هوشمندی کسب و کار می تواند چتری برای مصون ماندن سازمان در کوران های اقتصادی باشد.(ملک اخلاق و حیدر نیای کهن، 1392) بنابراین در این پژوهش سعی داریم مولفه های هوشمندی کسب و کار را شناسایی کرده و سپس به ترتیب اهمیت ، آنها را اولویت بندی کنیم تا مدیران شرکت های دانش بنیان با اتکا به آنها، نبض امور کسب و کار شرکت خود را در دست گرفته و آن را به سر منزل هدف رهنمون کنند. از این رو در این تحقیق به دنبال پاسخ تجربی به این سوالات هستیم که آیا هوشمندی کسب و کار به موفقیت تجاری سازی فناوری در یک شرکت دانش بنیان کمک می کند؟ همچنین کدامیک از مولفه های هوشمندی کسب و کار بیشترین تاثیر گذاری را در موفقیت تجاری سازی شرکت های دانش بنیان دارد؟ 1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: تحقق توسعه اقتصاد دانش بنیان نیازمند تحقیقات علمی و سازمان یافته ای است که منجر به دستاوردهای نوآورانه و فناورانه مورد نیاز برای ارتقای رقابت پذیری صنایع کشور گردد.(سلطانی ،1391) اما این دستاوردهای فناورانه تا هنگامی که تجاری نشده و در عمل به کار گرفته نشوند و منجر به عملکرد بهتر و برتر نشوند نمی توانند منشا ایجاد ثروت برای جامعه باشند. از اینرو باید زیر ساخت ها و نیازمندی های تجاری سازی دستاوردهای فناورانه ای که محصول توسعه علمی و اقتصاد دانش بنیان هستند،فراهم گردد.(بندریان ،1392) از آنجا که طی چند سال گذشته بحث توسعه علمی و فناورانه شرکت های دانش بنیان به طور جدی در کشور مطرح شده است،ضروری است که الزامات بهره گیری هرچه بیشتر از این فعالیت ها به منظور ایجاد ثروت در کشور مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس در اینگونه شرکت ها به منظور دستیابی به تجاری سازی موفق باید زیر ساخت ها و توانمندی های لازم ایجادگردد. (بندریان ،1392) همانطور که از تعاریف متعدد استنباط می شود، هوش کسب و کار در قالب هر تعریفی به دنبال افزایش سود آوری سازمان با اتخاذ تصمیمات هوشمند و دقیق است. (گلستانی،1387) امروزه سازمانهای دانش بنیان مزایای مورد انتظارشان از فعالیت های هوشمندی کسب و کار را انتخاب می کنند و به طور اعم می توان اهداف زیر را برای این رویکرد نوین عنوان کرد: تعیین گرایش های تجاری سازمان که موجب می شود تا سازمان بدون اتلاف وقت و هزینه و انرژی در سایر مسیرها براهداف کلان و اساسی خود متمرکز شود. تحلیل عمیق بازار و پیش بینی آن که می تواند قبل از اینکه رقبا سهم بازار خود را توسعه دهند ، منافع جدید به وجود آمده در بازار را عاید سازمان کند. بالابردن سطح رضایت مندی مشتریان و شناسایی مشتریان دائمی که وفادارند و می توان با پیگیری رفتار آنان ، جهت گیری های کلان و استراتژیک را انجام داد. تقسیم بندی مشتریان و متعاقبا ایجاد تنوع در روش برخورد با هر گروه از مشتریان استاندارد سازی و ایجاد سازگاری بین ساختارهای سازمان تسهیل در تصمیم گیری که جزء اهداف اساسی هوش تجاری محسوب می شود. حصول اطمینان از دوباره اختراع نکردن چرخ (گلستانی،1387) لذا با توجه به اهمیت موفقیت شرکت های دانش بنیان در شرایط کنونی کشور در تجاری سازی و تبدیل ایده به محصول و خلق ثروت و ارزش، تعیین عوامل موفقیت در تجاری سازی از نگاه هوشمندی کسب و کار ضروری بود. 1-4 اهداف مشخص تحقیق :
پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر هوشمندی کسب و کار جهت موفقیت فرآیند تجاری سازی فناوری در شرکت های دانش بنیان: مطالعه موردی واحدهای مستقر در پارک های علم و فناوری تهران ، خراسان رضوی و سمنان