۱-۴- اهداف تحقیق
هدف کلی تحقیق شناخت و توصیف رابطه بین عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان میباشد که می توان آن را در قالب اهداف جزیی به طور دقیقتر ارائه کرد:
۱ – شناخت و توصیف وضعیت عدالت رویه ای بر مبنای مدیریت اسلامی در دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان و تحلیل بستگی آن با انگیزش کارکنان.
۲ – شناخت و توصیف وضعیت عدالت توزیعی بر مبنای مدیریت اسلامی در دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان و تحلیل بستگی آن با انگیزش کارکنان.
۳ – شناخت و توصیف وضعیت عدالت مراوده ای بر مبنای مدیریت اسلامی در دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان و تحلیل بستگی آن با انگیزش کارکنان.
۱-۵- سؤالات تحقیق
سوال کلی:
چه رابطه ای بین عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان وجود دارد؟
سوالات جزیی:
۱ – چه رابطه ای بین عدالت رویه ای بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان وجود دارد؟
۲ – چه رابطه ای بین عدالت توزیعی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان وجود دارد؟
۳ – چه رابطه ای بین عدالت تعاملی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان وجود دارد؟
۱-۶- تعریف متغیرها
۱-۶-۱ تعاریف نظری
عدالت اسلامی[۱۹]:
کلمه ی عدل را معمولاً با چند معنا و کاربرد در اندیشه های اسلامی یاد میکنند که عبارت اند از: راستی، داد، مثل، موزون بودن، رعایت تساوی و نفی هر گونه تبعیض، قرار دادن و نهادن هر چیز در جای خویش،رعایت حقوق افراد و دادن حق به حق دار،رعایت استحقاقها در افاضه ی وجود توسط خدای متعال (اخوان کاظمی ۱۳۸۶، ۱۰).
عدالت سازمانی[۲۰]:
عدالت سازمانی متغیری است که به توصیف عدالت که به طور مستقیم با موقعیتهای شغلی ارتباط دارد به کار می رود.علی الخصوص در عدالت سازمانی مطرح می شود که باید به چه شیوه هایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند که به صورت عادلانهای با آن ها رفتار شده است (نعامی شکرکن ۱۳۸۳، ۳۱).
عدالت توزیعی[۲۱]:
درحدود۴۰ سال پیش روانشناسی به نام جی استیسی آدامز[۲۲] نظریه برابری اش را ارائه کرد و در این نظریه نشان داد که افراد مایلاند، درقبال انجام کار پاداش منصفانهای دریافت کنند؛ به عبارت دیگر به اندازه همکارانشان از پاداشهای انجام کار بهرهمند شوند. برابری طبق نظر آدامز زمانی حاصل می شود که کارکنان احساس کنند که نسبتهای ورودیها (تلاشها) به خروجیهایشان (پاداشها) با همین نسبتها در همکارانشان برابر باشد (ایوانسویچ و ماتسون[۲۳] ۱۹۹۶، ۲۳۱).
عدالت رویه ای[۲۴]:
عدالت رویه ای یعنی عدالت درک شده از فرایندی که برای تعیین توزیع پاداشها استفاده میشود (رابینز ۲۰۰۱، ۴۸).
عدالت تعاملی[۲۵]:
عدالت تعاملی شامل روشی است که عدالت سازمانی توسط سرپرستان به زیردستان منتقل می شود. این نوع عدالت مرتبط با جنبههای فرایند ارتباطات(همچون ادب، صداقت و احترام) بین فرستنده و گیرنده عدالت است (اسکاندرا[۲۶] ۱۹۹۹، ۹۸).
انگیزش[۲۷]:
انگیزش حالتی در افراد که آنان را به انجام رفتار وعمل خاصی متمایل میسازد (یاراحمدی خراسانی ۱۳۸۶، ۲۰).
۱-۶-۲ تعاریف عملیاتی
تعریف عملیاتی عدالت سازمانی: عدالت سازمانی شامل عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی میباشد که برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد آقای ایمان صباغ (۱۳۸۸) میباشد و دارای ۱۸ سوال میباشد و از طریق ۵۳ کارمند دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان مورد سنجش قرار میگیرد. سوالات ۱ تا ۶ مربوط به عدالت توزیعی، سوالات ۷ تا ۱۲ مربوط به عدالت رویه ای و بقیه سوالات ۱۳ تا ۱۸ مربوط به عدالت تعاملی است. نمره ای که پاسخگویان در مقیاس لیکرت به این پرسشنامه میدهند میزان عدالت سازمانی را مشخص میکند.