ون فوسن، بر اهمیت بررسی انجمن هایی که فرد برای غذا، ملاقات ها و یا ازدواج به آن میپیوندد و همچنین انتخاب میان کنسرت یا مسابقه بوکس، اسکی بازی یا لژ سواری، قایق بادبانی یا پارویی برای اوقات فراغت تأکید کردهاست. (ون فوسن،۱۹۷۹ : ۱۵) . بوردیو بررسی سبک زندگی را مطالعه اول، دارایی (کالاهای تجملی یا فرهنگیا ی ) میداند که افراد دور خودجمع کردها ند؛ مانند: خانه، ویلا، قایق تفریحی، ماشین، اثاثیه، نقاشی ها، کتاب ها، نوشابه ها،سیگارها، عطر، لباس ها و دوم، فعالیت هایی که با آن خود را متمایز نشان میدهد: ورزش ها،بازی ها، تفریحات(پیاده روی یا کوهپیمایی، اسکی یا سوارکاری، گلف یا تنیس)، لباس پوشیدن، رسیدگی به ظاهر بدن خود، نحوه استفاده از زبان و بودجهبندی (بوردیو، ۱۹۸۴ : ۴-۱۷۳ و ۲۸۳)
توبی ، در تحقیقی در مورد سبک زندگی سبک ها و مقایسه آن با زندگی هیپی ها، ساختار روابط فردی (زندگی اشتراکی) ، آداب و رسوم (کوتاه نکردن مو و رژیم گیاه خواری، استفاده از داروهای روان گردان و یوگا) انجام داد. (کلاک و بلا، ۱۹۷۶:۷ ) استون ، در بررسی سبک زندگیِ یکی از گروههای مذهبی جدید از مواردی مثل عدم ازدواج، تغییر مکرر مکان اقامت،مصرف مواد روان گردان، پیوستن و جدایی مکرر از گروههای مختلف برای کسب تجربه یاد میکند.( همان: ۱۰۷ ) پیز ، در بررسی پاره فرهنگ جوانان یهودی آمریکا، یکی از چهار محورمطالعه خود را سبک زندگی قرار داد که طی آن این موارد را در نظر خواهی های خود گنجاند: زندگی مشترک قبل از ازدواج، مصرف ماری جوانا، همجنس بازی و زندگی در محیط های اشتراکی (همان: ۲۵۳). رابرت وثنو ، نیز از همین ملاک ها در تحقیق خود در مورد ادیان جدیدآمریکا بهره برده است. لیند پریچارد، در بررسی تغییرات دینی و اعتقادی قرن نوزدهم آمریکا در همین ملاک ها استفاده کردهاست (همان: ۳۲۸). کتاب شناخته شده استارک و بینبریج(۱۹۸۵) آینده دین ،که بر پایه نقد تحقیقات وثنو تدوین شده نیز ملاک های فوق را مبنای بررسی های خود قرار داده است.
مارتین سگالن، جامعه شناس فرانسوی، در جمع بندی خود از تحقیقات در مورد سبک زندگی در محدوده مسائل زناشویی سه محور را ارائه میکند: اول، مسکن (فضای داخلی خانه و تقسیم بندی فضاهای خصوصی و فضاهای عمومی و تفریحی داخلی و خارجی)؛دوم، معاشرت و شبکه روابط خویشاوندی و اتکا در امور و حوادث و تأثیر این روابط بر نوع گذران اوقات فراغت؛ سوم، نوع نگاه و رفتار در مورد اشتغال زنان و تقسیم کار در زندگی زناشویی ( سگالن، ۱۳۷۰ : ۸۴ و ۲۵۹ ). سگالن، در مورد سبک زندگی در حوزه اقتصادی در خانواده به بررسی نحوه انتقال سرمایه ها (ارث بری) و الگوهای مصرف و تولید می پردازد ( همان: ۹- ۲۸۸ ). چنان که هندری و دیگران نقل میکنند، از اواسط دهه ۱۹۸۰ به بعد، ابعاد سلامت و بهداشت به منزله یکی از مؤلفه های سبک زندگی مورد توجه قرار گرفت. از جمله، تحقیقات قابل توجه در این حوزه ( آئرو و دیگران ، ۱۹۸۶ ) است. (هندری و دیگران،۱۳۸۱: ۲۳۱) جی.ای. ویل، معتقد است: سبک زندگی« علاوه بر مصرف… ارزش ها، نگرش ها مسائل جمعیت شناختی، تفاوت های جنسی، موقعیت اقتصادی، شغل، طبقه بندی اجتماعی،مشارکت در فعالیت های اوقات فراغت را نیز در بر میگیرد ( ویل ، ۲۱۵:۱۹۸۹)جرالد لسلی و دیگران، به تحقیق قابل توجهی اشاره میکنند که در آن، بیشتر شهرنشینان مورد سؤال، شناخت خود را از موقعیت اجتماعی دیگران با توجه به عوامل سبک زندگی ایشان و در رأس آن لباس و سپس طرز حرکات و سبک محاوره به دست میآ ورند. لسلی و دیگران، از جمله عوامل سبک زندگی را سلیقه (مثل سلیقه در انتخاب شراب، تجهیزخانه، مواد خواندنی و گذران وقت) و آداب معاشرت و در یک بیان کلی الگوهای مصرف می دانند.) لسلی و دیگران، ۱۹۹۴: ۳۷۰)
و بالاخره فرن، در بحث از روش های تحقیقی پیشرفته گروه متمرکز، به سبک زندگی اشاره کرده و مؤلفه های آن را فعالیت ها (مانند کار، سرگرمی و تفریحات)، علاقه مندی ها (مانند خانواده و رسانه) و عقاید (مانند موضوعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی) برمی شمرد. (فرن، ۲۰۰۱ : ۱۷۵)
۲-۵-۱ شاخص های سبک زندگی و کارکردهای آن
نخستین بار لیزر در سال ۱۹۶۳ سبک زندگی را بر اساس الگوی خرید کالا تعریف می کرد.سبک زندگی دال بر شیوه زندگی متمایز جامعه یا گروه اجتماعی است … …» به نظر وی شیوها ی که بدان طریق مصرف کننده خرید میکند و شیوها ی که بدان طریق کالای خریداری شده مصرف میشود»، بازتاب دهنده سبک زندگی مصرف کننده در جامعه است . سوبل نیز تأکید میکند که الگوی مصرف مشاهده شونده ترین و بهترین شاخص سبک زندگی است)سوبل،۱۹۸۱)لامونت و همکارانش نیز ضمن تأکید بر شیوه سازمان دادن زندگی شخصی،الگوی تفریح و مصرف را بهترین شاخص سبک زندگی می دانند (لامونت و همکاران، ۱۹۹۶ : ۳۲)دیوید چینی سبک های زندگی را سازمان اجتماعی مصرف(چینی، منتشر نشده: ۸۹) میخواند.
به اعتقاد وی سبک زندگی راه الگومند مصرف، درک یا ارج نهادن به محصولات فرهنگ مادی است(همان: ۷۱) با عنایت به تعاریف فوق، سبک زندگی، حول محورمصرف سامان مییابد. با این توضیح، سبک زندگی فرهنگی مجموعها ی از رفتارهای مصرف و فعالیت فرهنگی است که روی هم رفته دارای انسجاما ند و در گروه مشخصی ازافراد قابل تشخیص دادنی است. بسته به این که مصرف مادی یا فرهنگی افراد مد نظر باشد، میتوان از سبک زندگی مادی یا فرهنگی سخن گفت.سبک زندگی فرهنگی یا مادی پیامدهای گستردها ی برای زندگی فردی و اجتماعی دارد. سبک زندگی ممکن است عامل بهره برداری بهتر از انرژی یا از هم پاشیدن خانواده، تولید الگوهای مهاجرت، میزان جرم و جنایت، بهداشت و توزیع رفتارهای بهداشتی باشد (سوبل، ۱۹۸۱ : ۱۶۹ )
این سؤال هم به لحاظ نظری و هم به دلایل کاربردی مهم است که سبک زندگی چه کارکردهایی برای فرد، گروه یا جامعه دارد و پیآ مد هر سبک زندگی در سطوح سه گانه مذکور چیست؟ مباحث متعددی درباره پیامدهای سبک زندگی مطرح شده است که ایده های مندرج در برخی از آن ها را در ادامه بررسی میکنیم.