انقلاب اطلاعات و ابرفضای شبکه ای ، چشم انداز بازاریابی و نقش آفرینان سنتی آن را دگرگون ساخت و فرصتهای تازه ای را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. دسترسی آسان به اطلاعات، امکان مقایسه سریع محصولات و بسیاری دیگر از امکانات اینترنت قدرت مصرف کنندگان را به مراتب بیشتر ساخته است. و بدیهی است شرکتها برای ماندن در دنیای رقابت ناگزیر به شناخت هر چه بیشتر رفتار خرید مصرف کنندگان و تلاش جهت بکارگیری این شیوه ها در راستای رفتار خرید مصرف کنندگان هستند. در این راستا این پژوهش تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی را مورد سنجش قرار می دهد . برای این منظور با بهره گرفتن از مدل چافی مدل مفهومی پژوهش طراحی شد و با توجه به مدل پرسشنامه ای حاوی 37 پرسش که هر پرسش تاثیر یکی از شیوه های تبلیغات را بر یکی از مراحل خرید می سنجد شکل گرفت و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ناپارامتری دوجمله ای و آزمون فریدمن استفاده شد.مدت انجام پژوهش یک سال می باشدکه از خردادماه سال89 آغاز و در خرداد ماه سال 90 به اتمام رسید. نتایج نشانگر این است که از میان انواع شیوه های تبلیغات تنها وب سایت و موتورهای جستجو بر مراحل خرید تاثیر دارند و بقیه شیوه ها بر مراحل خرید تاثیری ندارند.
واژگان کلیدی: کسب و کار الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی، اینترنت، تبلیغات آنلاین، رفتار مصرف کننده.
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق.1
مقدمه 2
بیان مسئله 3
ضرورت و اهمیت انجام پژوهش 6
اهداف پژوهش 7
5 سوالات تحقیق 7
فرضیه تحقیق 8
7قلمرو تحقیق 8
روش انجام تحقیق 8
مشکلات احتمالی در انجام تحقیق 9
تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات 10
فصل دوم ادبیات تحقیق 12
مقدمه 13
پیشینه نظری تحقیق 14
1.2.تجارت الکترونیک 14
2.2. تعریف بازاریابی الکترونیکی 15
2.2.1. مزایای بازاریابی الکترونیکی 15
2.3. تبلیغات 16
2.3.1 تبلیغات اینترنتی 16
2.3.2 تاریخچه تبلیغات اینترنتی 16
2.3.3 مزیتهای تبلیغات اینترنتی 17
2.3.4 محدودیت های تبلیغات اینترنتی 19
2.4. اینترنت در ایران 19
2.4.1. تبلیغات اینترنتی در ایران. 21
2.5. جمع بندی 22
2.6. اشکال تبلیغات آنلاین 22
2.6.1. تبلیغات موبایلی 23
2.6.1.1. تعریف تبلیغات موبایلی 23
2.6.1.2. خصوصیات منحصر بفرد تبلیغات موبایلی 23
2.6.1.3. محدودیت ها یا نقاط ضعف تبلیغاتی موبایلی 24
2.6.2. تبلیغات موبایلی مبتنی بر اجازه 25
2.6.3. تبلیغات از طریق پست الکترونیکی 25
2.6.3.1. مزایای تبلیغات از طریق پست الکترونیک. 27
2.6.4. سایت مناسب 27
2.6.5. بنرها 29
2.6.5.1. ویژگیهای پیام های تبلیغاتی در بنرها 30
2.6.6. موتورهای جستجوگر. 31
2.6.6.1. قدرت موتورهای جستجوگر. 32
2.6.7. تبلیغات ویروسی 33
2.6.7.1. مزایای تبلیغات ویروسی 34
2.6.7.2 انواع تبلیغات ویروسی 34
2.6.7.3مشکلات تبلیغات ویروسی 35
2.6.8. تبلیغات ارجاعی 36
2.6.9 جمع بندی 36
2.7. رفتار مصرف کننده 37
2.7.1. عوامل کلی موثر بر رفتار مصرف کننده 38
2.7.2 رفتار مصرف کننده آنلاین 41
2.7.2.1دیدگاه مصرف کننده محور و دیدگاه فناوری محور 41
2.7.3 خریداران اینترنتی 42
2.7.3.1. انواع خریداران اینترنتی 42
2.7.4. فرایند خرید. 43
2.7.4.1 فرایند تصمیم گیری خرید سنتی 43
2.7.4.2. فرایند خرید اینترنتی 49
2.7.4.3 رویکرد نوین به فرایند خرید اینترنتی: 51
2.7.5. مدلهای تصمیم گیری خرید مصرف کننده 52
2.7.6 رفتار مصرف کننده در برابر آگهی های تبلیغاتی 57
2.7.7. مدلهای حاکم بر رفتار مصرف کننده: 57
2.7.7.1. تکنیک آیدا (AIDA): 57
2.7.7.2. تکنیکهای تستهای روانی: 58
2.7.7.3. تکنیک ترغیبی( داگمار): 59
2.7.7.4. تکنیک آزمایش های فروش: 60
2.7.7.5. تکنیک طرز فکر (نظرسنجی): 61
2.7.8. شرایط اثر بخشی تبلیغات 65
2.7.8.1. تاثیر ارتباطات 66
2.7.8.2. هرم اثرات ارتباطات 68
2.7.9. جمع بندی 70
پیشینه تجربی تحقیق 70
3.1. سابقه تحقیقات انجام شده در خارج کشور 71
3.1.1. هم ترازی استراتژی تبلیغات اینترنتی 71
3.1.2. نگرش مشتریان به تبلیغات اینترنتی با رویکرد یک قرارداد اجتماعی 73
3.1.3. پاسخ مشتریان به وب سایتها و تاثیر آنها بروی کارایی تبلیغات 76
3.1.4. تبلیغ خدمات و فراهم کردن خدمات روی اینترنت 78
3.1.5. آزمودن باورها و گرایشات به طرف تبلیغات آنلاین در میان مشتریان چینی 80
3.1.6. اثرات تبلیغات بر دیدگاه مصرف کننده و قصد خرید نسبت به یک برند خاص در میان تبلیغات گوناگون و کالاهای مختلف 83
3.1.7. رابطه بین درگیری مصرف کننده و تاثیر تبلیغات 88
3.1.8. تبلیغات بنر و تاثیرات هماهنگی وب سایت با بنر بر دیدگاه مصرف کننده 92
3.1.9 بازاریابی ارجاعی و تاثیر آن بر تجارت الکترونیک 95
3.1.10. بازاریابی ویروسی و دهان به دهان : دمایی از گرم ترین گرایش در بازاریابی 96
3.1.11. فراتر از تبلیغات: چرا مردم را بعنوان محیط رسانه ای جدید در نظر می گیریم؟. 100
3.1.12. نگاهی به تبلیغات از طریق پیامک ، اجازه و مصرف کننده 101
3.1.13. مؤثر بودن تبلیغ کردن بصورت آنلاین online : یک مقایسه بین فرهنگی 109
3.1.14. آزمودن دیدگاه ها و عقاید به تبلیغات بصورت آنلاین در دو کشور آمریکا و رومانی115
3.2. سابقه تحقیقات انجام شده در ایران. 129
جمع بندی و مدل مفهومی پژوهش 131
فصل سوم روش اجرای تحقیق.134
مقدمه. 135
مراحل انجام تحقیق 135
مرحله اول: مطالعات نظری 135
مرحله دوم: طراحی ابزار 136
مرحله سوم: گرد آوری داده ها 136
مرحله پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات 136
متغیرهای تحقیق 137
مدل مفهومی و پیشنهادی استخراج شده از مبانی نظری 138
نوع پژوهش 140
جامعه آماری 141
6.1 نمونه گیری و تعیین حجم نمونه : 141
روش گردآوری اطلاعات 143
7.1 ابزار گردآوری اطلاعات 143
7.2تعیین روایی و پایایی مقیاسهای سنجش. 147
تحلیل داده ها 148
تفسیر داده ها و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات 149
خلاصه فصل 149
فصل چهارم: یافته های پژوهش .150
1.مقدمه. 151
2.ویژگی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان. 151
2.1. توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب گروه سنی 152
2.2 توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب جنسیت 153
2.3 توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب تحصیلات 153
طرح گردآوری داده ها 154
4.تحلیل داده ها – بررسی پیمایشی 155
4.1 تاثیر و یا عدم تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر هر یک از مراحل خرید. 155
4.2 تاثیر هر یک از 8 شیوه تبلیغات آنلاین به تفکیک بر مراحل خرید. 158
4.3 تاثیرهر یک از شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید به تفکیک جنسیت 160
4.4 تاثیرهر یک از شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید به تفکیک گروه سنی 162
4.5 تاثیرهر یک از شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید به تفکیک تحصیلات 163
4.6 رتبه بندی تاثیرشیوه های مختلف تبلیغات بر مراحل خرید. 165
4.7 رتبه بندی تاثیرهر یک از شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید. 167
4.8خلاصه فصل 168
فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد 169
1.مقدمه. 170
2.خلاصه ای از یافته های تحقیق 170
بررسی نتایج آزمون های آماری 170
3.1 تاثیر و یا عدم تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید مصرف کنندگان. 171
3.2 تاثیر هر یک از 8 شیوه تبلیغات آنلاین به تفکیک بر مراحل خرید در رفتار مصرف کننده 173
3.3 رتبه بندی تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات بر مراحل خرید. 174
3.4 رتبه بندی تاثیرشیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید. 174
تغییر مدل مفهومی پژوهش بر مبنای یافته های پژوهش. 175
پیشنهادهایی برمبنای یافته های تحقیق 180
6.پیشنهادات جانبی 182
7.پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی 185
8.مشکلات تحقیق 186
منابع 186
پیوستها. 192
پیوست الف) پرسشنامه. 193
پیوست ب ) ضمایم SPSS. 197
1. مقدمه
انقلاب اطلاعات و ابرفضای شبکه ای ، چشم انداز بازاریابی و نقش آفرینان سنتی آن را دگرگون ساخت و فرصتهای تازه ای در اختیار حلقه های گوناگون زنجیره ارزش آفرینی – همه آنانی که در تولید و پخش فرآورده ها دست دارند- خواهد گذاشت . مصرف کنندگان امروز بیش از هر دوره ای در تاریخ گذشته ، دستشان در گزینش و دریافت محصولات (کالا و خدمات) باز است . رقابت در کانالهای پخش بسیار تنگاتنگ و فشرده شده است . کانالهای پخش الکترونیکی به زودی در زمینه خرده فروشی بیشترین سهم را خواهند داشت . کارشناسان می پندارند که کانالهای پخش الکترونیکی در بسیاری از زمینه ها ، کانالهای مستقر در فروشگاه های عینی را کنار خواهند زد .
بدون تردید شرایطی که امروز بر بسیاری از سازمانها در سطح دنیا و نیز ایران حاکم است تفاوت شگرفی با گذشته پیدا کرده است . امروزه سازمانها با چالشهای متعددی روبرو هستند . گرایش به سمت جهانی شدن ، تغییر و تحولات تکنولوژیکی ، مشتری گرایی ، استفاده روز افزودن از اینترنت ، تجارت الکترونیکی و عواملی نظیر این شدت وتنوع رقابت بین سازمانها را افزایش داده است . در واقع اینترنت و تجارت الکترونیکی برای بسیاری از صنایع به روش ایجاد تعامل با مشتریان و سهامداران ، ارائه محصولات/خدمات و فروش الکترونیکی تبدیل گردیده است .
با گسترش روز افزون اینترنت ، شرکتها از صنایع مختلف بطور فزایندهای در فکر استفاده از بازاریابی الکترونیک برای کسب مزیت رقابتی میباشند . اینترنت در بسیاری از بخشهای سنتی بعنوان عامل مهم تغییر بوده است سرعت بالای نفوذ اینترنت در جهان به همراه پیشرفتهای گسترده استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کسبوکار و صنعت ، ادبیات بسیاری را در مورد جنبههای مختلف کسبوکار الکترونیک [1] بازاریابی الکترونیک[2] ایجاد کرده است . شرکتهای مختلف در بخشهای خصوصی و دولتی بر پتانسیلهای الکترونیکی برای رشد تمرکز کردهاند و هماکنون تقریبا همه کشورهای درحال توسعه درحال پیاده کردن یک برنامه ملی برای توسعه تکنولوژی اطلاعات میباشند. .( Anumba and Ruikar, 2005)
2. بیان مسئله
از جمله دستاوردهای تجارت الکترونیک حضور عرضه کنندگان در یک بازار جهانی قابل رویت برای کلیه خریداران است که مزایای فراوانی دارد از سوی دیگر ، امکان مقایسه با سایر رقبا را نیز برای تقاضاکننده بوجود می آورد و عرضه کننده را از انحصار خارج می کند .
دستاورد دیگر ، انجام مذاکرات هوشمند در محیط اینترنت است که بوسیله آن عرضه کنندگان می توانند قیمتهای متفاوتی برای شرایط گوناگون ارائه دهند و محصولاتی که دارای سود کمتر یا بدون سود بوده اند با این نوع مذاکره ممکن است با قیمت مناسب معامله شوند و بفروش برسند . از جمله مزایای تجارت الکترونیک که راهی موثر در توسعه اقتصادی کشوری که اقتصاد آن بر پایه صادرات نفت بوده و می خواهد مسیر توسعه را بپیماید موارد زیر می باشد :
دستیابی به یک بازار 24 ساعته در سطح جهان
هزینه کمتر فروش به علت ماشینی شدن فرآیند آن در اینترنت
فروش سریعتر به علت وجود امکانات مکانیزه فروش و انجام معامله
هزینه پرسنل کمتر به علت ماشینی شدن فرآیند آن در اینترنت
امکان تماس بدون واسطه با مشتریان و جلب رضایت بیشتر آنها
افزایش حجم فروش و تولید بیشتر ( افزایش فروش تا سال 2002، ده تا بیست درصد و کاهش هزینه ها تا 45 درصد) ( احمدی و غفاری، 1386)
امروزه بیش از 40 درصد تجارت در دنیا از نوع الکترونیک است. این آمارها نشانگر رشد روزافزون تجارت الکترونیک در دنیا می باشد و لذا بررسی تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی که یکی از زیر مجموعه های این نوع تجارت است ضروری می باشد.
عوامل بسیاری دست به دست هم داده اند تا تبلیغات اینترنتی در ایران نسبت به میزان توجهی که جامعه به این رسانه می کند بسیار کمتر باشد . یکی از مهمترین این عوامل نداشتن مدل کسب وکار است . اصولاً سایت های ایرانی با دید تجاری ایجاد نمی شوند و در نتیجه برای آنها مدل کسب و کار مشخصی تعریف نمی شود . این سایت ها عموماً جنبه شخصی داشته و یا تنها معرفی و اطلاع رسانی را در دستور کار خود قرار داده اند . بدیهی است آمار بازدیدکنندگان چنین سایت هایی رقم قابل توجهی نخواهد بود، لذا جذب تبلیغ برای این سایت ها ، کاری بسیار مشکل و گاه محال می نماید . در واقع یکی از پیش نیازهای گرفتن تبلیغ در هر رسانه ای ، داشتن تعداد قابل قبولی مخاطب در آن رسانه است در نتیجه زمانی که رسانه ای مخاطب قابل توجهی نداشته باشد ، نمی تواند انتظار جذب تبلیغات زیادی را داشته باشد . از طرفی تعداد مخاطب در هر رسانه ای به نحوه انتخاب و عملکرد مدل کسب و کار آن بستگی دارد . بطور مثال چنانچه سایتی مدل کسب و کار مبتنی بر محتوا را انتخاب کند می باید تمامی سعی خود را در جهت شناسایی محتوای باارزش و مهم برای مخاطبان خود نموده ، از این طریق ترافیک سایت خود را افزایش دهد . در حقیقت توانمندی هر ناشر اینترنتی در جذب و نگهداری مخاطبان خود منجر به ایجاد فرصت هایی برای جذب تبلیغات اینترنتی می شود. (بختایی و گلچین فر ، 1385، ص. 25)
3 عامل که سبب گرایش و کشش مصرف کنندگان به استفاده از تبلیغات اینترنتی می شود عبارتند از:
جستجو برای یافتن اطلاعات به منظور انتخاب کالا برای خرید
سرگرم کننده بودن تبلیغات آنلاین
عوامل اقتصادی و تاثیر تبلیغات آنلاین بر هزینه های تبلیغ کنندگان و مصرف کنندگان ایرانی . (Ying Wang et al , 2009)
در تحقیقی که توسط مورادیان و اسکات سوان در سال 2006 با عنوان «شخصیت و فرهنگ: برون گرایی ملی و تبلیغات دهان به دهان» صورت گرفته است همبستگی بین متغیرهای برون گرایی و تکیه بر تبلیغات دهان به دهان برای 12 کشور مختلف جهان محاسبه گردیده و صحت رابطه مثبت در آن مورد تایید قرار گرفته است. در فرهنگهایی که شخصیتهای برونگرایی بیشتری وجود داشته اند تبلیغات دهان به دهان رشد و سرعت بیشتری داشته است. (Mooradian and Swan,2006)
تحقیق دیگری نیز در سال 2003 توسط لین هسیانگ تالسی[3] در دانشگاه بین المللی آلیانت در سن دیگو[4] آمریکا با عنوان «رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و مصرف کنندگان اینترنتی» صورت گرفت، که به بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی مصرف کنندگان اینترنتی و تاثیر آن بر رفتار خرید آنان در ایالات متحده و تایوان می پردازد. این تحقیق نشان میدهد که علاوه بر ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای جمعیت شناختی و جغرافیایی نیز در رفتار خرید مصرف کنندگان موثر میباشد. از این رو توصیه می کند که تحقیقات مشابه در سایر نقاط دنیا نیز انجام شود. (Lein-Hsiang Tsai,2003)
تبلیغات آنلاین بر رفتارهای خرید مصرف کنندگان تاثیر می گذارد و میان انواع تبلیغات آنلاین و پاسخ های رفتاری مصرف کنندگان به این تبلیغات شامل کلیک بروی تبلیغات وخرید مصرف کنندگان رابطه وجود دارد و این رفتار بر میزان فروش شرکتهای تبلیغ کننده در اینترنت تاثیر می گذارد . لذا بررسی تاثیر تبلیغات آنلاین بر هر یک از مراحل خرید در رفتار مصرف کنندگان ایرانی در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است. در این پایان نامه ابتدا انواع شیوه های تبلیغات اینترنتی بیان می شود و سپس رفتار مصرف کننده و فرآیند تصمیم خرید مصرف کننده در محیط سنتی و آنلاین بررسی خواهد شد. این تحقیق تأثیر و یا عدم تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر هر یک از مراحل خرید در رفتار مصرف کننده را میسنجد. در این پژوهش سعی برآن است که تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر هر یک از مراحل در فرآیند خرید مصرف کننده از قبیل :
آگاهی از وجود محصول
آگاهی از مشخصات، ویژگی ها و خصوصیات محصول مورد نظر
جستجوی عرضه کننده کالا و یافتن بهترین فروشنده
ارزیابی و مقایسه محصولات مختلف و انتخاب محصول مورد نیاز
خرید نهایی محصول
را بسنجیم و با توجه به اینکه تاثیر کدام شیوه یا شیوه های تبلیغات بر مراحل خرید بیشتر است پیشنهادات و راهکارهایی جهت اجرای هدفمند شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین ارائه دهیم.
3. ضرورت و اهمیت انجام پژوهش
امروزه با بهره گرفتن از اینترنت و تجارت الکترونیک، بازاریابی تحول عمدهای یافته و مهمترین آن حضور و جستو جو در فضای مجازی میباشد . استفاده از اینترنت در وقت ، هزینه و انرژی صرفهجویی نموده و شرکتها را بهم نزدیکتر می کند. در دنیایی که وابستگیهای متقابل در آن روزبهروز بیشتر میشود برای برقراری پیوندهای موثر بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ، جهان به بازاریابی الکترونیکی اتکا دارد. بازارهای الکترونیکی در سالهای اخیر بهعنوان یکی از اجزا مهم بقای سازمانها به شمار میآید و اهمیت بازاریابی بصورت حیاتی و فزایندهای در حال افزایش میباشد.
دنیای کسبوکار آمیزهای از سرعت ، رقابت ، اطمینان و استفاده صحیح از فرصتها و پرکردن خلاهای موجود در بازارهای جهانی میباشد. بازار سنتی ایران فارغ از این چالشها بوده و برای تجارت در قرن بیستویکم ساخته نشده است . لذا الگوهای پیشنهادی در این پژوهش و امکان حضور در همه عرصههای تجارت ، یکی از راه های نجات بازرگانان سنتی ایران است و لذا با توجه به تاثیر انقلاب دیجیتالی و فناوری اطلاعات در تمامی جوانب زندگی کنونی به نظر می رسد بررسی تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی به منظور تطابق تبلیغات آنلاین با خواسته خریداران اینترنتی و جذب بازدیدکنندگان بیشتر برای تبلیغات آنلاین و ارائه راهکارهای موثرجهت بکارگیری این شیوه جدید تبلیغات امری لازم و ضروریست.
نتایج مشابه نشان می دهد که اینترنت و دیگر فناوری اطلاعات نه تنها جایگزینی برای روش های سنتی بازاریابی می باشد بلکه در آینده نه چندان دور بدون بکارگیری آنها فعالیتهای شرکتهای بازرگانی و تجارت داخلی و بین المللی امکانپذیر نخواهد بود و ضروری است قبل از سرمایه گذاری در این موضوع تبعات بکارگیری آن در پژوهشی بررسی شود. با انجام این تحقیق نتایج ذیل انتظار می رود :
با بررسی انواع شیوه های تبلیغات آنلاین ، تاثیر هر یک از این شیوه ها را بر هر یک از مراحل خرید در رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی بسنجیم.
با فهم بهتر روابط میان شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین و هر یک از مراحل خرید در رفتار مصرف کنندگان ایرانی، راهکارهایی جهت بهبود ارائه شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین به منظور افزایش بازدیدکنندگان وخریداران محصولات تبلیغ شده در اینترنت ارائه دهیم .
4. اهداف پژوهش
در این پروژه بر آنیم تا با یک مطالعه اجمالی و مبتنی بر واقعیت و بر اساس اطلاعات حاصله از پژوهشهای موفق دیگر کشورها اهداف زیر را برآورده نماییم .
آشنایی با شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین و بررسی مراحل مختلف خرید در رفتار مصرف کنندگان
شناسایی تاثیر و یا عدم تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر هر یک از مراحل خرید در رفتار مصرف کنندگان
ارائه راهکارهای موثرتر و کاراتر جهت بهبود بکارگیری شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین و ترغیب مصرف کنندگان به خرید محصولات تبلیغ شده در اینترنت
5. سوالات تحقیق
انواع شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین و نیز مراحل خرید در رفتار مصرف کننده چه می باشد ؟
تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر هر یک از مراحل خرید در رفتار مصرف کنندگان تا چه اندازه ای می باشد ؟
راهکارهای موثر برای ترغیب مصرف کنندگان به خرید محصولات تبلیغ شده در اینترنت با توجه به شیوه های موثر بر مراحل خرید چه می باشد؟
6. فرضیه تحقیق
فرضیه اصلی) شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر هر یک از مراحل خرید در رفتار مصرف کنندگان تاثیر دارد.
که با توجه به 8 شیوه مختلف تبلیغات آنلاین و 5 مرحله از مراحل خرید در این پژوهش تاثیر هریک از این 8 شیوه بر هر یک از 5 مرحله از مراحل خرید به عنوان یک فرضیه فرعی مطرح می شود.
7. قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی تحقیق : این تحقیق از نظر موضوعی جز تحقیقات توصیفی – کاربردی در زمینه تبلیغات محسوب میشود و با توجه به افزایش رقابت، اخیرا مقولههای تبلیغات و تاثیر آن بر رفتار خرید مصرف کننده در بازاریابی اهمیت ویژهای یافتهاند . لذا تحقیقات کاربردی تبلیغات در بازاریابی برای سازمانها اهمیت بیشتری پیدا کردهاند .
قلمرو مکانی تحقیق : قلمرو مکانی این تحقیق خریداران محصولاتی مانند کتاب، سی دی و نرم افزار در موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می باشد .
قلمرو زمانی تحقیق : با توجه به گرداوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ، قلمرو زمانی تحقیق از خرداد ماه سال 1389 تا خرداد ماه سال 1390 را در برگرفت .
8. روش انجام تحقیق
ابتدا با مطالعه اسناد ، مدارک ، مقالات فارسی و لاتین به جمع بندی ادبیات تحقیق و طراحی مدل نظری پژوهش می پردازیم و سپس با توجه به مدل تحقیق به طراحی سوالات پرسشنامه و گردآوری اطلاعات می پردازیم.
پس از جمعآوری پرسشنامههای تکمیل شده، دادهها از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. و با بهره گرفتن از آزمون ناپارامتری دو جمله ای و یا آزمون پارامتری مقایسه میانگین ها به بررسی تاثیر و یا عدم تاثیر هر یک از شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر هر یک از مراحل خرید در رفتار مصرف کنندگان خواهیم پرداخت و از طریق آزمون فریدمن به اولویت بندی تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید خواهیم پرداخت. و در نهایت نتایج آزمون های آماری و پیشنهاداتی براساس یافته های تحقیق و پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی ارائه خواهد شد.
9. مشکلات احتمالی در انجام تحقیق
با توجه به اینکه تحقیقات در علوم اجتماعی و انسانی و مدیریت با بررسی و درک فعالیتهای انسانی مرتبط است و با توجه به پیچیدگی رفتار و فعالیتهای بشری همواره مشکل جمع آوری اطلاعات از افراد مطرح بوده است . این مشکل در جامعه ما که روحیه تحقیق و پژوهش نهادینه نشده است مضاعف می گردد .
جدید بودن موضوع پژوهش و محدود بودن اطلاعات مرتبط با موضوع، جهت گردآوری ادبیات تحقیق
وجود روابط زیاد قابل بررسی در مدل مفهومی پژوهش و لزوم بررسی تمامی این روابط از طریق پرسشنامه و زمانبر بودن تحلیل آنها از طریق آزمونهای آماری
استفاده از ابزار پرسشنامهانتخاب کالاهایی که تبلیغات و فروش آنها از طریق اینترنت در ایران امکانپذیر باشد
عدم آشنایی خریداران اینترنتی با شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین و مراحل مختلف در فرآیند خرید
نبود نگرش مثبت در افراد نسبت به تاثیر روش های مختلف تبلیغات آنلاین بر فرآیند خرید در مصرف کنندگان به عنوان شیوه ای جدید در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات
نبود چهارچوب ادراکی لازم در افراد جامعه به منظور اجرای شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین
10. تعریف عملیاتی واژهها و اصطلاحات
کسب و کار الکترونیکی : هر نوع فعالیت کسب و کاری مبتنی بر شبکه است که روابط درونی و بیرونی را برای ارزش متحول کرده و از فرصتهای بازار بدست آمده و ناشی از اقتصاد شبکه ای بهره برداری میکند. پایه و اساس کسب و کار الکترونیکی را فناوری اطلاعاتی و ارتباطی تشکیل می دهند . این فناوری امکان بکارگیری روش های بسیار موثری را برای جمع اوری اطلاعات در مورد محصولات ، خدمات ، ارزیابی و مذاکره با تامین کنندگان ، تحویل دیجیتالی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش بدست می دهند(Mary Ellen Gordon ,1997).
بازاریابی : عبارتست از همه تلاشهای نظام مند برای شناخت نظام بازار و اقدام مناسب نسبت به انواع تقاضاها با توجه نظام ارزشی جامعه و هدفهای سازمان بنحوی که با نگرش سیستمی همه افراد و ارکان محیط بازار را در نظر بگیرید.(کاتلر ،1999، ص.16)
بازاریابی الکترونیکی : استفاده از روشها و تاکتیکهای بازاریابی با بهره گرفتن از اینترنت رفع نیازهای مشتری و ایجاد ارزش متقابل فروشنده و مشتری با بهره گرفتن از ابزارهای تکنولوژی اطلاعات و شبکه(اسفیدانی ،1385،ص.14)
اینترنت : کلمه اینترنت مخفف interconnected network و به معنی شبکه های بههم مرتبط است .اینترنت سیستمی برای توزیع و تبادل اطلاعات از پیغام ،صدا ، تصویر ، فایل و غیره در سطح جهان است. اینترنت یک شبکه جهانی نوپا و بسیار گستردهای است که متشکل از شبکه های بزرگ رایانهای و بدون مالکیت و مدیریت مرکزی میباشد. (نیکبخش تهرانی و آذر صابری، 1380)
CPU
Intel® Core™ i5-6200U CPU @ 2.30GHz
Maximum speed: 2.40 GHz
Sockets: 1
Cores: 2
Logical processors: 4
Virtualization: Disabled
Hyper-V support: Yes
L1 cache: 128 KB
L2 cache: 512 KB
L3 cache: 3.0 MB
Utilization 63%
Speed 2.69 GHz
Up time 12:00:58:50
Processes 117
Threads 1384
Handles 49424