.
مقدمه
تحقیق فرآیندی است برنامه ریزی شده، هوشیارانه، نظام مند[۱] و قابل اعتماد برای یافتن حقایق یا فهم عمیق مسایل. انتخاب روش، یک کار کلیدی در فرایند تحقیق به حساب می آید به طوری که می توان گفت یکی از مهمترین مراحل هر تحقیق علمی انتخاب روش تحقیق مناسب برای انجام پژوهش می باشد.
روش تحقیق را می توان مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات دانست. در علوم انسانی تقسیم بندی های مختلفی از روش تحقیق صورت گرفته است. بر اساس هدف، روش تحقیق می تواند بنیادی،کاربردی یا علمی باشد. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص و کاربرد عملی آن می باشد (خاکی، ۱۳۸۲، ۸۸)۲.
در فصل سوم پس ازطرح مساله تحقیق،فرضیه های تحقیق بیان می گردد همچنین روش اجرای تحقیق وجامعه آماری را بیان می کنیم و سپس به قلمروتحقیق و مدل تحلیلی تحقیق اشاره می کنیم در ادامه به نحوه جمع آوری اطلاعاتوروش تجزیه و تحلیل آزمون فرضیات می پردازیم .
۲-۳طرح مسئله تحقیق
سرمایه گذاران اغلب با توجه به اطلاعات صورتهای مالی اقدام به سرمایه گذاری می کنند. وجوه نقد شرکت نیز یکی از این اطلاعات می باشد که در ارزیابی توانایی پرداخت شرکت از جمله سود تقسیمی و بهره می تواند مفید باشد.
از طرفی مدیران با سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه های مختلف تلاش دارند تا سودآوری و جریان وجه نقد آتی شرکت را نیز تامین نمایند. لذا گاهی مدیران اقدام به سرمایه گذاری های بیش از اندازه در شرکت می نمایند که باعث بروز مسائلی از جمله کاهش وجه نقد نگهداری شده در شرکت می شود و می تواند منجر به بروز مسئله نمایندگی نیز بشود. سرمایه گذارانی که با توجه به این اطلاعات اقدام به سرمایه گذاری در شرکت می نمایند و وجه نقد شرکت را کمتر از حد تصور کنند واکنش صحیحی نشان نخواهند داد چرا که سرمایه گذاری های شرکت می تواند درآینده وجه نقد بیشتری ایجاد نماید. بنابر این انتظار بر این است که شرکتهایی که دارای سرمایه گذاری بیش از اندازه هستند، سرمایه گذاران نسبت به یک ریال اضافی وجه نقد واکنش کمتری نشان دهند تا شرکتی که دارای سرمایه گذاری بیش از اندازه نیست و یک ریال اضافی می تواند واکنش بیشتری در پی داشته باشد.
[۱].systematic
سوالات یا اهداف پایان نامه :
۱سؤالات تحقیق
شرکتها برای رشد و توسعه خود نیازمند یافتن فرصتهای سود آور هستند. برخی از شرکتهای برای افزایش سود آوری خود اقدام به سرمایه گذاری می نمایند که میزان سرمایه گذاری متناسب با شرایط مالی شرکت نیست و ممکن است شرکتها را دچار کمبود نقدیگی و یا مشکلات حاد تر نماید، بازار نیز در واکنش به این مشکل نقدینگی ممکن است با ابهام به آینده شرکت بنگرد. از این رو تغییرات مثبت در شرکت را نیز به علت سابقه مشکلات نقدینگی شرکت با تخفیف(کمتر از واقع) ارزش یابی می نماید. بنابراین تغییرات وجوه نقد و افزایش آن کمتر از واقع اریابی می شود. بنابراین واکنش سرمایه گذاران با سطوح سرمایه گذاری می تواند ارتباط داشته باشد. از این رو سوالی که مبنای تحقیق حاضر است بدین صورت می باشد.
- آیا ارزش وجه نقد برای سرمایه گذاران در شرکتهایی که دارای سطوح مختلف سرمایه گذاری هستند یکسان است ؟
۶-۱ فرضیه های تحقیق
۱) ارزش وجه نقد در شرکتهای با بیش سرمایه گذاری کمتر از شرکتهای بدون بیش سرمایه گذاری است.
۲) ارزش نهایی وجه نقد با بیش سرمایه گذاری رابطه معکوس دارد.
۷-۱اهداف تحقیق
شرکتها استراتژىهاى مدیریت وجوه نقد خود را بر محور دو هدف تعیین مىکنند:
۱٫تهیه و تأمین وجه نقد براى انجام دادن پرداختهاى شرکت؛
۲. به حداقل رساندن وجوهى که در شرکت بهصورت راکد باقى مىماند.
هدف دوم بازتاب این طرز تفکر است که اگر اقلامى از دارائى بهدرستى مصرف نشود، هیچ نوع بازدهى براى شرکت نخواهد داشت. متأسفانه، این دو هدف ممکن است با یکدیگر در تناقض باشد. پائین آوردن سطح وجوه نقد و بهکارگیرى کلیه وجوه نقد احیاناً باعث کمبود وجه نقد براى پرداختهاى به موقع شرکت مىشود؛ بنابراین، استراتژىهاى مدیریت وجوه نقد باید بهگونهاى باشد که بین این دو هدف نوعى هماهنگى ایجاد شود. بنابر این مدیریت صحیح نقدینگی می تواند بر عملکرد آتی و بازدهی سهام تاثیر مستقیم بگذارد و در عین حال میزان مورد انتظار وجه نقد در شرکت می تواند مانع از بروز مشکلات نقدینگی شود. در این تحقیق اهداف زیر را می توان در نظر داشت.
۱) بررسی واکنش سهامداران نسبت به وجوه نقد نگهداری شده در شرکت با توجه به بیش سرمایه گذاری یا کم سرمایه گذاری شرکت ها .
۲)بررسی ارزش نهایی وجوه نقد نگهداری شده و رابطه آن با افزایش و یا کاهش سطوح سرمایه گذاری.