۳-۱-۱ نوع مطالعه
این پژوهش از نوع بنیادی-کاربردی، توصیفی-تحلیلی و پیمایشی است.
۳-۱-۲ جامعه مورد مطالعه و حجم نمونه
جامعهی آماری این پرسشنامه افراد ۱۸ تا ۴۰ سالهی فارسی زبان کل کشور که یک ماه پیش از آزمایش اتفاق استرسزای (در جدول توزیع استرس) خوشایند و ناخوشایند گزارش نکردند.
حجم نمونه
با بهره گرفتن از فرمول کوکران با ضریب اطمینان ۰۵/۰ حجم نمونه _ و به این دلیل که حجم جامعه (افراد بزرگسال فارسی زبان که یک ماه اخیر اتفاق استرسزای خوشایند و ناخوشایند نداشتهاند، نامشخص میباشد _در بررسی این پژوهش ۳۸۴ نفر خواهد بود اما با نظر استاد راهنما و چون این پژوهش بر آن نیست تا تعمیمی صورت دهد و همچنین به علت طولانی بودن پرسشنامه و عدم همکاری بسیاری از افراد _ هر آزمودنی باید به ۵۸۲ کلمه و عنوان پاسخ میداد_ مطالعه در سطح کوچکی با ۱۴۳ آزمودنی مورد آزمون صورت گرفت.
۳-۱-۳ معیار های ورود به مطالعه
- افراد بین ۱۸ تا ۴۵ ساله
- افرادی که در منزل به فارسی تکلم میکند
- تا پیش از یک ماه گذشته اتفاق استرسزای (در جدول توزیع استرس) خوشایند و ناخوشایند گزارش ننموده باشند
- تمایل شخصی به شرکت در پژوهش داشته باشند
۳-۲-۳ ابزارهای پژوهش
نرم افزار سفارشی جستجوی اخبار News Crawler
نرم افزار جستجوی اخبار[۱] توسط آزمایشگاه فناوری وب مشهد طراحی شد. این نرمافزار اخبار بازهی زمان اسفند ۹۱ را از ۶ خبرگزاری جمعآوری میکرد. سپس اخبار مشترک ۶ خبرگزاری در ۷ عنوان با بهره گرفتن از این نرم- افزار به دست آمد.
پرسشنامه SAM
پاسخهای هیجانی میتوانند حداقل با سه روش بررسی شوند، گزارش هیجانی، باز نمود روانی و کنش بیرونی رفتار که مشکلترین بخش آن گزارش هیجانی است (لنگ[۲]، ۱۹۶۹). پرسشنامه خود ارزیابی آدمک از آن دسته پرسشنامههایی است که توانسته، به عنوان پرسشنامه ای معتبر در سنجش این بخش استفاده گردد. این پرسشنامه توسط بردلی در این راستا برای هنجاریابی این پرسشنامه پژوهشی با هدف بررسی ویژگیهای روان- سنجی آزمون خود ارزیابی تصاویر آدمک SAM به عنوان یک آزمون سنجش هیجان در ایران که توسط محمد علی نظری و همکاران (۱۳۹۱)، در دانشگاه تبریز انجام گرفته و با جامعه آماری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز سال ۱۳۸۹ دریک مطالعه مقدماتی و یک مطالعه اصلی اجرا شده است. بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش SAM از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و در پژوهشها و فعالیتهای مورد نظر برای کاربرد پژوهشگران و متخصصان در ایران قابل استفاده است.
۳-۱-۴ مکان و زمان اجرای پژوهش
نرم افزار جستجوی اخبار، اسفندماه ۱۳۹۱ طراحی شد و انتخاب اخبار تا شهریور صورت گرفت. پس از تصویب طرح ادامهی کار از اردیبهشت ۹۳ فرایند نمونه گیری و تحلیل نتایج ادامه یافت.
در مورد مکان اجرای پرسشنامهها به علت طولانی بودن_هر آزمودنی باید به۵۸۲ سؤال پاسخ میدادند_ به صورت مداد-کاغذی و امکان پر کردن در منزل در اختیار آزمودنیها که به صورت در دسترس انتخاب شدند بدون محدودیت زمانی قرار گرفت.
۳-۴ روش تحلیل اطلاعات (دادهها)
با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS میانهی برانگیزانندگی، خوشایندی و غلبهی لغات هر ۶ خبرگزاری محاسبه شد. همبستگی اسپیرمن بین برانگیختگی-خوشایندی، خوشایندی-غلبه، برانگیختگی-غلبه این لغات محاسبه شد. کلمات هر عنوان خبری کنار هم قرار داده شد و از میانههای کلمات میانگین گرفته شد. از طرفی میانهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی عناوین هم به دست آورده شد. سپس همبستگی میان میانگین میانههای مجموع کلمات عناوین و میانهی عناوین محاسبه شد. در انتها از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای یافتن وضعیت در هر یک از تارنماهای داخل و خارج ایران استفاده شد. برای بررسی یکسانی واریانس برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات در تارنماهای مختلف فارسی از آزمون کرویت موچلی، مجذور خی و شفرسیتی استفاده شد.