دانلود پروژه زیست شناسی : بررسی اثرات پروپرانولول روی بازتثبیت حافظه ترس در رت: ارزیابی شدت و سن حافظه ارسال شده در 16 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع در سطح سیستمی، هیپوکمپ برای مانع شدن از بازتثبیت در آمیگدال ضروری است. در سطح مولکولی زیرواحدهای رسپتورهای NMDA- NR2B که برای القای بازتثبیت حافظه ترس شنوایی در آمیگدال حیاتی هستند، در شرایطی که حافظه قوی متحمل بازتثبیت نمی شود، مقدارشان از حد طبیعی پایینتر است. بازتثبیت فرصت دستکاریکردن حافظه بعد از شکل گیری را ارائه میدهد و شاید بهاینصورت وسیله درمانی برای درمان حافظههای ناخوانده که وابسته به بیماریهای استرسی بعد از تروما (PTSD) است، فراهم شود. PTSD، با افزایش فعالیت نورآدرنرژیک همراه است. مطالعات حیوانی و انسانی ثابت کرده است که تحریک نورآدرنرژیک،تثبیت حافظه ترس را افزایش میدهد. تعدادی از مطالعات اخیر نقش گیرندههای بتاآدرنرژیک را بر روی بازتثبیت حافظه نشان دادهاند (10 ، 31 ، 26 ، 31).هستههای قاعدهای – طرفی آمیگدال BLA) ) و هیپوکمپ خلفی (Dorsal hippocampus)، نواحی مهمی در اثردهی هورمونهای استرس بر روی حافظه هستند و BLA به عنوان هدف اصلی نورآدرنرژیکها در شرایط ترس شنوایی و تثبیت آن شناخته شدهاست (31).در آزمایشهای مختلفی اثر تزریق سیستمیک و تزریق درون BLA ی آگونیستها و آنتاگونیستهای گیرندههای بتاآدرنرژیک، برای تعیین نقش این گیرندهها بر روی بازتثبیت حافظه ترس، بررسی شدهاست. یکی از مسدود کنندههای گیرنده بتاآدرنژیک پروپرانولول است که در سالهای اخیر اثرات آن روی حافظه ترس بررسی شدهاست. پروپرانولول مسدود کننده غیراختصاصی گیرندههای بتایک و بتادوی سمپاتیک میباشد، که عمدتا برای درمان فشارخون مورد استفاده قرار میگیرند. اثرات اختلالی پروپرانولول بر روی بازتثبیت حافظه بیشتر زمانی مشاهده میشود که بعد از بهخاطرآوری مصرف شود و این اختلال بازتثبیت بعد از بهخاطرآوری به خوبی ثابت شدهاست.بررسیها در انسان نیز مدارک بحث انگیزی را در مورد اثر پروپرانولول بر روی حافظه ترس و اثر آن بر نشانهشناسی (PTSD) ارائه کرده است ( 10 ، 39 ).2-1- تعریف یادگیرییادگیری به معنی کسب اطلاعات جدید است(30).3-1- انواع یادگیری1-3-1- یادگیری ارتباطی: این یادگیری زمانی اتفاق میافتد که، فرآیند یادگیری با برخی روابط بین محرکها درگیر باشد و از انواع آن میتوان موارد زیر را نام برد:الف- شرطی سازی کلاسیکاین نوع یادگیری برای اولین بار توسط ایوان پاولف شرحدادهشد. بنابر اعتقاد او جفت نمودن محرک واردشونده به یک حیوان باعث تغییر پاسخدهی آن حیوان نسبت به یکی از دو محرک میشود، در این نوع یادگیری ارتباط زمانی بین محرک شرطی خنثی (Condition Stimulus) و محرک غیرشرطی (Uncondition Stimulus) که پاسخ یادگرفتهشده را ایجاد می کند به وجود میآید. پاولف نشانداد که، عرضه غذا به یک سگ گرسنه پاسخ غیرشرطی، ترشح بزاق را ایجاد می کند و در صورتیکه زنگ درست قبل از عرضه غذا به صدا درآید، سگ میآموزد که زنگ با غذا ارتباط دارد و به تدریج زنگ زدن به تنهایی باعث ترشح بزاق میشود. اگر ترکیب محرکهای شرطی شده (زنگ) و شرطی نشده (غذا) تکرار شود و روابط زمانی حفظ شود، ارتباط بین محرکهای فوق آموخته میشود و در این زمان محرک شرطیشده به تنهایی می تواند پاسخ غیرآموخته (ترشح بزاق) را ایجادکند، و چنانچه محرک شرطی چندین بار بدون محرک غیرشرطی اعمال شود، شدت و احتمال ایجاد پاسخ شرطی کاهش مییابد که این فرآیند را خاموشی (Extinction) مینامند.تعداد صفحه :39قیمت : 14700 توم