دسترسی بیانگر اهمیت موضوع مکانیابی صحیح و تعیین موقعیت مکانی مناسب برای این دسته از فعالان اقتصادی میباشد به نحوی که امکان استفاده آسان و سریع برای اکثر شهروندان از این بنگاهها فراهم گردد ( گلی، الفت و فوکردی، ۱۳۸۹ ). از طرفی در کشور ما قالب واحدهای تولیدی و خدماتی کشور، هنوز دیدگاه سنتی در برنامهریزی عملیات واحدهای مرتبط با توزیع محصول و خدمت حاکم بوده و واحدهای تشکیل دهنده فروش و توزیع، هر کدام به تنهایی در راستای بهینهسازی منافع خود تصمیماتی را اتخاد میکنند که این امر در اکثریت مواقع باعث افزایش هزینههای توزیع، افزایش قیمت تمام شده محصول و در نتیجه کاهش قابل ملاحظه توان رقابتی شرکتها خواهد شد.
در زمینه اهمیت و ضرورت مکانیابی بهینه خودپردازها میتوان به موارد متعددی اشاره نمود که مهمترین آنها عبارتند از : افزایش سودآوری و بهره وری سرمایه گذاری، کاهش زیانهای احتمالی ( گودرزی و زبیدی، ۱۳۸۷: ۱۱۱). بانکها به عنوان بازیگران نظام پولی- مالی و بخشی از بنگاههای خدماتی که هر روزه با مردم در ارتباط هستند، حساسیت ویژهای برای انتخاب مکان مناسب جهت حداکثر نمودن سهم خود از بازار و افزایش رضایت مندی مشتریان از طریق دسترسی سریع دارند. دستگاههای خودپرداز با هدف تحول در ارائه خدمات بانکی با بهره گرفتن از کاستن میزان مراجعه حضوری مشتریان به شعب بانک از جمله رویکردهای مورد توجه بانکها در جهان و ایران به شمار میروند.
به نظر میرسد بیشتر بانکها و موسسات مالی در شهر کرمانشاه تاکنون از یک روش کمی مبتنی بر الگوریتمهای بهینهسازی برای تعیین مکان بهینه دستگاههای خودپرداز خود استفاده ننموده اند و مکانهای فعلی با توجه به دیدگاههای سنتی مبتنی بر نظرهای شخصی کارشناسان معین شدهاند و بیشتر جنبه تجربی داشته اند تا علمی، از اینرو جهت طراحی مدلی که بتواند پاسخ گوی نیازهای بانک و رفاه عمومیمشتریان جهت استقرار مناسب دستگاههای خودرداز باشد، میتوان از روشهای کمی و مدلسازی ریاضی به طریق بهینه و کاراتر از الگوهای سنتی رایج در این زمینه بهره گرفت.
- ۱-۴ اهداف تحقیق
- هدف کلی از انجام این تحقیق، طراحی یک مدل ریاضی جهت جایابی مکانهای مناسب برای استقرار دستگاههای خودپرداز مبتنی بر تصمیمگیری چند معیاره است، مدل مذکور طی مراحل مشخص شدهی تحقیق به شناسایی عمدهترین شاخصهای تاثیرگذار بر مساله مکانیابی دستگاههای خودپرداز میپردازد که این مرحله مترادف با اهداف ویژه تحقیق حاضر است، بنابراین میتوان هدف ویژه تحقیق را در قالب چند هدف تقسیم کرد که شامل شناسایی شاخصها از طریق فرایند پرسشنامه، جمع آوری دادهها وسپس تبدیل آنها به اطلاعات مورد نیاز و درنتیجه دستهبندی شاخصهای مهم در قالب معیارهای اصلی و تاثیرگذار بر مکانیابی میباشد. نتیجهی این مراحل در روشهای تصمیمگیری چند معیاره به کار گرفته میشوند تا در نهایت، هدف کاربردی تحقیق هم برآورده شود. اهداف تحقیق حاظر در قالب سه بخش زیر تقسیمبندی میشوند :
- هدف کلی :
طراحی یک مدل مناسب برای مکانیابی و استقرار دستگاههای خودپرداز به منظور افزایش خدمات
رسانی به مشتریان بانکها و موسسات مالی به عنوان مراکز توزیع در فرآیند بازاریابی.
[۱] .Automatic Teller Machine
[۲] . Ou et. al
[۳] .Kuo , Chi & Kao
[۴] .Muotinho & Brownline
دیگر سایت ها :