انگیزه ایجاد کنند، باید به شیوهای متناسب با تحوّل نوجوان، تغییر یابند. این پژوهشگران بر این باورند که اگر این اتفاق نیفتد، دانشآموزان در وهله اول از نظر روانشناختی و سپس از نظر فیزیکی از مدرسه فاصله میگیرند (اکلز و روسر، ۲۰۰۹).
اکلز و روسر (۱۹۹۹) ده سال پس از ارائه الگوی تناسب مرحله ـ محیط، الگوی بومتحولی از تأثیر مدرسه بر تحوّل نوجوان را تدوین کردند. بر اساس این الگو، بافت مدرسه در قالب یک رشته سطوح سازمانی که بهطور سلسله مراتبی مرتب شدهاند و با یکدیگر در ارتباطاند، مورد نظر قرار میگیرد. در بنیادیترین سطح این الگو، کلاس درس و سپس در سطحی بالاتر، مدرسه به عنوان یک نظام سازمانی قرار دارد که در نظام فرهنگی بزرگتری محصور شده است. این پژوهشگران فرض خود را بر این داشتند که (الف) مدارس نظام ـ هایی واجد چندین سطح از فرایندهای تنظیمکننده (با ماهیتی سازمانی، اجتماعی، و آموزشی) هستند؛ (ب) این فرایندها با هم ارتباط درونی دارند؛ (پ) این فرایندها معمولاً ماهیتی پویا دارند؛ (ت) این فرایندها با گذر کودکان به سطوح متفاوت آموزشی (مدرسه ابتدایی، مدرسه راهنمایی و دبیرستان) تغییر مییابند؛ و در نهایت، (ث) این فرایندها تحوّل شناختی، اجتماعی ـ هیجانی و رفتاری نوجوانان را تنظیم میکنند.
در ادامه، بر اساس موضوع پژوهش حاضر از سطح کلاس درس، به جوّ کلاس، که روابط معلم ـ دانش آموز جنبهای از آن است، و از سطح مدرسه، به پیوند با مدرسه به عنوان جنبهای از جوّ مدرسه خواهیم پرداخت.
۲ـ۳ـ۳ـ۲ جوّ کلاس
محیط یادگیری کلاس درس یا جوّ کلاس، بافتی است که قسمت اعظم یادگیری تحصیلی و اجتماعی کودکان و نوجوانان در مدارس، در آن بهوقوع میپیوندد. اگرچه دهها سال است که در باب جوّ کلاس، پژوهشهایی انجام شده است (فریزر[۳]، ۱۹۹۸، ۱۹۹۹، نقل از راو۲، کیم۳، بیکر۴، کامفوس۵ و هورن۶، ۲۰۱۰)، تعریفهای متفاوتی در باب این سـازه وجود دارد. اکـلز (۲۰۰۴، ص.۱۲۹ـ۱۳۰) در باره جوّ کلاس میگـوید :
جوّ کلاس به ماهیت کلیتر کلاس درس و روابط معلم ـ دانشآموز اطلاق میگردد. روابط معلم ـ دانشآموز یک مؤلفه کلیدی کلاس درس است. روابط معلم ـ دانشآموزِ واجدِکیفیت بالا، انگیزش تحصیلی، جذب مدرسه، موفقیت تحصیلی، حرمت خود و بهزیستی اجتماعی ـ هیجانی کلیتر را تسهیل میکند (دسی[۴]۷و رایان۸، ۱۹۸۵؛ اکلز و دیگران، ۱۹۹۸). معلمانی که به دانشآموزان اعتماد میکنند، به آنها اهمیت میدهند و احترام میگذارند، حمایت اجتماعی ـ هیجانی را فراهم میآورند که دانشآموزان برای این که به تکالیف یادگیری تحصیلی رغبت نشان دهند و پشتکار داشته باشند و ادراکهای خود و ارزشهای مثبت مرتبط با پیشرفت را گسترش دهند، به آن حمایت نیاز دارند. احساس حمایت هیجانی یکی از مهمترین ویژگیهای بافتهایی است که به تحوّل مثبت کمک میکنند. مطالعات همبستگی که در گروه نوجوانان انجام شدهاند، نشان میدهند که ادراک دانشآموزان از این که معلمان به آنها اهمیّت میدهند، حرمت خود، تعلق به مدرسه و عاطفه مثبت در مدرسه را افزایش میدهد (روسر و اکلز، ۱۹۹۸ ؛ روسر و دیگران، ۱۹۹۶).
رایان و پاتریک۱(۲۰۰۱، نقل از چونگ۲، هوآن۳، کوئک۴، یئو۵و انگ۶، ۲۰۱۰)، حمایت معلم را میزان باور دانشآموزان در مورد ارزشی که معلمانشان برای آنها قائلاند و همچنین باور آنها در مورد میزانی که معلمانشان، برقراری روابط شخصی با آنها را دنبال میکنند، میدانند. این رابطه کیفی از طریق تأثیر بر اهداف، درگیری تحصیلی، رغبت نسبت به تکالیف تحصیلی و اسناد در مورد منابع موفقیت و شکست، انتظارات دانشآموز را ارتقا میبخشد و شکل میدهد. تاکنون رابطه معلم ـ شاگرد، اغلب از دیدگاههای دلبستگی و انگیزش مفهومپردازی شده است (دیویس، ۲۰۰۳، نقل از چونگ و دیگران، ۲۰۱۰).
- person-environment fit
- Hunt, D. E.
۱٫ Fraser, B. J. | ۴٫ Baker, J. A. | ۷٫ Deci, E. L. |
۲٫ Rowe, E. W. | ۵٫ Kamphaus, R. W . | ۸٫ Ryan, R. M.. |
- Kim, S. 6. Horne, A. M.