در فصل اول، هدف، بیان کلیاتی از پژوهش شامل مواردی مانند بیان مساله، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف پژوهش، سؤالات پژوهش و. است تا خواننده با ساختار کلی آن آشنا شود.
1-2:بیان مسئلهمساله انتخاب تامینکننده از شاخصهای متعددی تشکیل شده است که هر کدام از این شاخصها ممکن است به زیر شاخصهایی تقسیم شوند. هر کدام از این شاخصها و زیر شاخصها، به تنهایی وزن و تاثیر خود را در فرایند انتخاب تامینکننده دارند. در مسائل واقعی و در یک سیستم انتخاب تامینکننده، ممکن است اجزای آن متاثر از یکدیگر بوده و دارای اثر متقابل باشند]69[. در پژوهشهای گذشته که با تصمیمگیری چند شاخصه و روشهای دیگر انجام شده است، شاخصهای گزینش عمدتا از یکدیگر مستقل فرض شدهاند و تاثیر آنها بر یکدیگر و بر فرایند انتخاب کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است. در حالی که اغلب شاخصها از یکدیگر مستقل نمیباشند و اثر ترکیبی که بر یکدیگر و در نتیجه بر کل فرایند ارزیابی میگذارند باید مد نظر قرار گیرد]78[.
1-3: اهمیت و ضرورت پژوهشامروزه مدیریت زنجیره تامین بعنوان یک عنصر بسیار حیاتی و تاثیر گذار در استراتژیهای سازمانها است و یکی از موثرترین راهها برای ایجاد ارزش برای مشتریان میباشد. ساختار زنجیره تامین متشکل از تامینکنندگان بالقوه، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، خردهفروشان، مشتری و. میباشد و تامینکنندگان به عنوان یکی از اعضای با اهمیت زنجیره تامین نقش بسیار اساسی را در دست یابی به اهداف یک زنجیره تامین ایفا میکنند]9[. انتخاب یک تامین کننده مناسب میتواند سبب افزایش ارزش ایجاد شده در یک زنجیره تامین گردد که منفعت آن به تمامی اجزای دخیل در زنجیره تامین خواهد رسید.
در نتیجه ارزیابی و انتخاب تامینکنندگان مناسب و پیوندهای استراتژیک با آنها جز انکارناپذیری از یک زنجیره تامین میباشد که میتواند سبب بهبود عملکرد در بسیاری از موارد شامل: کاستن از هزینهها توسط حذف ضایعات، بهبود مستمر کیفیت به منظور دستیابی به نرخ عیوب صفر، بهبود قابلیت انعطاف به منظور ارضای نیازهای مشتریان نهایی، کاهش زمان تاخیر در مراحل مختلف زنجیره تامین و. شود]12[.
1-4: اهداف پژوهش
1-4-1- اهداف کلی
هدف این پژوهش استفاده از یک مدل ترکیبی از تکنیکهای تصمیمگیری چند شاخصه جهت ارزیابی و رتبهبندی تامینکنندگان مواد اولیه شرکت صنایع فولاد مازندران میباشد. شایان ذکر است در گامهای نخستین به ارزیابی و رتبهبندی شاخصهای موثر نیز پرداخته شده است.
1-4-2- اهداف فرعی
تعیین وزن هر یک از شاخصها و زیر شاخصها در فرایند انتخاب تامین کننده
تعیین ویژگیها، مزیتها و معایب تامینکنندگان
کمک به شرکت جهت افزایش کارایی با انتخاب بهترین تامینکننده
بررسی و مطالعه روشها و مدلهای تصمیمگیری چند شاخصه و انتخاب روش یا ترکیب روشهای مناسب
1-5: سؤالات پژوهش
شاخصهای کمی و کیفی ارزیابی و رتبهبندی تامینکنندگان کدامند؟
استانداردهای مناسب برای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان کدامند؟
میزان اهمیت هر یک از شاخصها تا چه حدی است؟
روش اولویتبندی تامینکنندگان به چه شکل است؟
شاخصهای حساس در تعیین جایگاه رتبه تامینکنندگان کدامند؟
1-6: سازمانهای استفاده کننده از نتایج پژوهش
با توجه به کاربردی بودن این پژوهش، کلیه شرکتها و سازمانهایی که خدمات و مواد اولیه خود را خارج از سازمان دریافت میکنند میتوانند از نتایج این پژوهش استفاده کنند. از آنجایی که ارتباط با یک تامینکننده مناسب یکی از اجزای حیاتی یک زنجیره تامین میباشد این پژوهش برای سازمانهایی که خواستار دستیابی به مزیت رقابتی از طریق مدیریت صحیح زنجیره تامین هستند، بسیار مفید میباشد.
همچنین به این علت که پژوهش اخیر از ساختار تصمیمگیری چند شاخصه برای انتخاب تامینکننده استفاده میکند میتوان از آن در کلیه تصمیمگیریهایی که در آن تصمیمگیرنده با یک ساختار پیچیده، چند شاخصه و با اثر گذاری شاخصها بر یکدیگر روبرو است، استفاده نمود.
1-7: قلمرو مکانی پژوهش
قلمرو مکانی پژوهش حاضر، تامینکنندگان مواد اولیه شرکت صنایع فولاد مازندران میباشد.
1-8: قلمرو زمانی پژوهش
پژوهش حاضر به لحاظ قلمرو زمانی، فرا زمانی محسوب گشته لاکن دادههای پرسشنامه در محدوده زمانی از مهر ماه سال 1391 تا پایان سال 1391 میباشد.
1-9: شرح واژههای کلیدی پژوهش
زنجیرهتامین: شامل دو یا چند سازمان است که بطور قانونی از یکدیگر جدا بوده و توسط
جریانهای مواد، مالی و اطلاعات به هم مرتبط هستند و هدف آنها ارائه خدمت یا محصول به مشتری نهایی میباشد]47[.
مدیریت زنجیرهتامین: مدیریت زنجیره تأمین به عنوان مجموعهای از رویکردها و تلاشهایی به شمار میرود که از تولیدکنندگان، عرضهکنندگان و توزیعکنندگان حمایت نموده و زنجیره ارزش را به گونهای هماهنگ مینمایند که محصولات در مقادیر مناسب، زمان مناسب و مکان مناسب تولید و توزیع گردیده تا در نتیجه رضایت مشتری حاصل گردد]47[.
تامینکننده: به سازمانی اطلاق میشود که کالای مورد نیاز سازمان دیگر را به مقدار مناسب، در زمان مناسب و تحت شرایط مورد نیاز فراهم سازد]61[.
ارزیابیتامینکننده: عبارت است از مجموعه اقداماتی که توسط مدیران و عوامل خرید در راستای اهداف استراتژیک سازمان از جمله کاهش هزینهها، تامین نیازهای مشتری، و افزایش رضایت مشتری به منظور شناسایی تامین کننده صورت میگیرد]61[.
انتخاب تامینکننده: فرایند یافتن تامینکننده یا تامینکنندگان مناسب که بیشترین میزان انطباق را با شاخصهای مورد نظر سازمان داشته باشند]61[.
تصمیمگیری چند شاخصه: شاخهای از علم تصمیمگیری میباشد که شامل مجموعهای از روشها است که هدف آن انتخاب گزینه برتر از بین چندین گزینه با در نظر گرفتن شاخصهای مطلوب
میباشد]11[.
1-10: محدودیتهای پژوهش
با توجه به محدودهی موضوع پژوهش و گستردگی و تعدد شاخصهای تصمیمگیری، تمرکز پژوهشگر روی تعداد خاصی از شاخصها در فرآیند تصمیمگیری بوده است. اما از جمله مهمترین مشکلات پژوهش عدم دسترسی سریع و آسان به اطلاعات بود که در تمامی پژوهشها در زمینههای مختلف در کشور وجود دارد که ناشی از عدم وجود اطلاعات یا عدم همکاری دارندگان اطلاعات با محققان میباشد. محقق سعی نموده است در طی پژوهش، کارشناسان و مدیران سازمان را در مورد اهمیت و تاثیرات موضوع پژوهش بر پیشرفت سازمان آگاه سازد تا مشکل عدم همکاری بعضی از کارشناسان یا مدیران تا حدودی برطرف گردد.
CPU
Intel® Core™ i5-6200U CPU @ 2.30GHz
Maximum speed: 2.40 GHz
Sockets: 1
Cores: 2
Logical processors: 4
Virtualization: Disabled
Hyper-V support: Yes
L1 cache: 128 KB
L2 cache: 512 KB
L3 cache: 3.0 MB
Utilization 55%
Speed 2.66 GHz
Up time 12:00:30:41
Processes 120
Threads 1496
Handles 50391