برای تعیین پایایی بخش اول پرسشنامه این تحقیق پس ازانجام یک مطالعه مقدماتی وتعیین واریانس سؤالات، پرسشنامه در بین ۲۵ نفر از معلمان به فاصله یک هفته دو بار توزیع وجمع آوری گردید و از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت و پایایی آن به میزان ۸۱% محاسبه شد.و همچنین برای تعیین پایایی بخش دوم این پرسشنامه (فرسودگی شغلی) ماسلاچ و جکسون پایایی درونی را برای هر یک از خرده آزمون های پرسشنامه فرسودگی شغلی را با ضریب آلفای کرونباخ ۷۱/۰ تا ۹۰/۰ و ضریب بازآزمایی آن را ۶۰/۰ تا ۸۰/۰ گزارش داده اند.. نجفی و همکاران (۱۳۷۹) نیز پایایی این آزمون را از طریق ضریب آلفای کرونباخ، برابر با ۸۶/۰ به دست آوردند و برای خرده آزمونها نیز ضرایب راخستگی هیجانی برابر با ۸۹/۰،برای مسخ شخصیت برابر ۷۸/۰ و کفایت فردی برابر با۸۳/۰ گزارش نمودند.در ضمن این پرسشنامه پیاپی توسط پژوهشگران ایرانی به کار برده شده تایید شده است و با پایایی آن ۹۰/۰ تایید شده است.
۳-۱۰- روش اجرا و مراحل انجام پژوهش
برای انجام این پژوهش بعد از تصویب موضوع توسط گروه تربیت بدنی وبا راهنمای استادراهنما به بررسی منابع موجود، تحقیقات و ادبیات مربوطه پرداخته شد.
با بهره گرفتن از منابع موجود و ویژگیهای جامعه مورد نظر متغیرهای مورد مطالعه تدوین گردید و سپس برای هر متغیر تعدادی سؤال تهیه و تنظیم شد. این پرسشنامه چندین بار مورد تجدیدنظر قرار گرفت. پس از تهیه فرم مقدماتی برای تعیین پایایی و رفع اشکالات احتمالی یک مطالعه مقدماتی بر روی ۲۵ نفر از معلمان انجام شد. دادهها استخراج و پایایی پرسشنامه تعیین گردیده و مجدداً تحت نظارت استاد راهنما وتوصیه های استاد مشاور مورد تجدیدنظر نهایی قرار گرفت. پرسشنامه نهایی به ۳۰نفراز متخصصین مدیریت ورزشی(دکتری مدیریت ورزشی)ارسال گردید و از آنها خواسته شد در مورد میزان روایی سؤالات بر روی طیف لیکرت اظهار نظر فرمایند. پس از تحلیل اظهارنظرات کارشناسان، روایی آزمون، مورد تأیید اساتید محترم قرار گرفت.
جهت شناخت جامعه آماری به اداره کل آموزش و پرورش استان یزد مراجعه و آمارمعلمان زن ومرد شهریزدگرفته شد. پس از این مرحله نمونهگیری به روش خوشه ای متناسب با حجم به عمل آمد که تعداد ۳۰۰ نفر معلمان زن و ۳۰۰ نفر معلمان مرد در گروه نمونه قرار گرفتند. با مراجعه به مدارس پرسشنامههای تهیه شده در اختیار معلمان قرار گرفت. با توجه به هماهنگیهایی که قبل از مراجعه به