– آشنایی با آداب و مهارت های زندگی و بهکارگیری آن ها؛
– آشنایی با تأثیر کار و تلاش در پیشرفت کشور، مشاغل و فرایندهای اقتصادی در محیط زندگی؛
– توانایی بهکارگیری مهارت های اصلی زبان و خواندن و نوشتن متون زبان فارسی؛
– توانایی بهکارگیری مفاهیم و مهارت های پایه ریاضی در حلّ مسائل روزمره زندگی؛
– نگرش ها و مهارت های پایه در خلق آثار فرهنگی هنری با رویکرد تربیت هنری؛
– شناخت و کاربرد روش ها، مواد و ابزارهای علمی و فناورانه در یادگیری و زندگی روزمره.
۲-۶-۳جدول مواد و ساعات درسی پایه ششم
نظر به مجموع ساعات سالانهی دوری ابتدایی که شامل۸۵۰ ساعت فعالیت کلاسی است، جدول مواد درسی و ساعات هفتگی دروس پایه ششم به شرح ذیل خواهد بود:
ردیف | مواد درسی | ساعت |
۱ | قرآن | ۳ |
۲ | تعلیمات دینی و اخلاق | ۲ |
۳ | زبان و ادبیات فارسی | ۵ |
۴ | مطالعات اجتماعی و آداب زندگی | ۳ |
۵ | ریاضیات | ۴ |
۶ | علوم تجربی | ۲ |
۷ | هنر | ۲ |
۸ | سلامت و تربیت بدنی | ۲ |
۹ | تفکر و پژوهش | ۱ |
۱۰ | کار و فناوری | ۱ |
جمع ساعت در هفته | ۲۵ |
۲-۶-۳ پایه تحصیلی ششم ابتدایی
براساس سند «تحول راهبردی آموزش و پرورش» ساختار دوره های تحصیلی از نظام ۵ – ۳ – ۴ به نظام ۶ – ۳ – ۳ تغییر یافته و از سال تحصیلی ۹۲ – ۹۱ اجرا و پایه ی ششم به سنوات تحصیلی دورهی ابتدایی اضافه می شود.
بر اساس اهداف مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در دوره ی ابتدایی و اهداف تفصیلی دوره ی ابتدایی در برنامه ی درسی ملی و جدول یادگیری ها و صلاحیت های مشترک همان سند، به شرح ذیل تدوین شده است :
– کسب منش تفکر و تعقل؛
– ایمان به خداوند، پیامبران، ائمه اطهار (ع)، کتب آسمانی و عالم غیب؛
– کسب خود آگاهی و باور به کرامت و ارزشمندی انسان و زندگی پاک و سالم؛
– باور به ارزشمندی نهاد خانوادگ، وطن و فرهنگ و هویت اسلامی- ایرانی و ارج نهادن به میراث فرهنگی؛
– باور به ارزشمندی برقراری ارتباط با دیگران و مهارت در تشخیص عمل مناسب و ابراز آن در موقعیت های اجتماعی مختلف؛
– باور به ارزشمندی علم و علم جویی و کوشش؛
– باور به هدفمندی خلقت، آیه بودن آن، ارزشمندی مخلوقات و درک قوانین و زیبایی های جهان آفرینش؛
– آشنایی با اصول و فروع دین و احکام اولیه ی دینی و اهتمام به انجام واجبات و ترک محرمات؛
– آشنایی اجمالی با مقوله ی ولایت فقیه در عصر امام زمان ( عج)؛
– تسلط بر خواندن قرآن کریم و توانایی تدبیر و تعمق در آیات؛
– شناخت نیاز ها، علایق، توانایی ها و استعدادهای خود و راههای تامین، تحقق و ابراز آن ها؛
– جانبداری از ارزش های دینی و رفتار های پسندیده وانجام اعمال نیک بر اساس نظام معیار؛
– کسب آداب و مهارت های زندگی پاک و سالم یادگیری مادام العمر؛
– آشنایی با تاثیر کار و تلاش در پیشرفت کشور، مشاغل و فرآیند های اقتصادی در محیط زندگی؛
– آشنایی با نظام و حکومت جمهوری اسلامی و نهادها و موسسات اجتماعی؛
– آشنایی با مفاهیم و مهارت های جغرافیایی و شیوه ی زندگی مردم در محیط های مختلف جغرافیایی؛
– آگاهی از میراث فرهنگی و گذشته مردم ایران در دوره های مختلف تاریخی؛
– تسلط بر مهارت های اصلی زبان و خواندن و نوشتن متون زبان فارسی؛
– تسلط بر مفاهیم و مهارت های ریاضی پایه و به کارگیری آن در حل مسائل روز مره ی زندگی؛
– شناخت و کاربرد روش ها و مواد و ابزارهای علمی و فناورانه در یادگیری و زندگی روزمره؛
– شناخت طبیعت، منابع و قوانین حاکم بر آن و اهتمام به حفاظت و بهداشت آن.
۲-۶-۴ مزایا و معایب نظام آموزشی ۳-۳-۶
با توجه به این که بچه ها در این سن هنوز آمادگی مواجه شدن با گروهی از معلمین را ندارند، _برای هر درس یک معلم_ و خود این امر باعث بیش ترین افت تحصیلی می شد، پایه ششم می تواند این امر را یک سال به تاخیر اندازد و تا دانش آموزان آمادگی بیش تری پیدا کنند
سطح دروس راهنمایی با ابتدایی خیلی نزدیک به هم نیست که پایه ششم می تواند این خلا را پر کند و دانش آموز را آماده نماید
مسئولان مدارس راهنمایی بیش ترین مشکلات رفتاری را با این گروه از بچه ها دارند. بنابراین، ششم ابتدایی پایه ای برای تقویت هدفهای جا مانده در دوره ابتدایی است که از این لحاظ می تواند یاریگر بچه ها باشد.
نظام آموزشی کشورمان از زمان شروع آموزش تعلیم و تربیت سنتی در ایران تاکنون تغییرات چشمگیری را به خود دیده و نظام کنونی قابل مقایسه با نظامهای ابتدایی نیست، تغییر سازنده در هر نظامی نشانه پویایی آن نظام آموزشی است و نظامهای بسته هیچ گاه نتوانستهاند به مرحله شکوفایی و هدف های غایی خود دست یابند، بحث در مورد مزایا و معایب هر نظامی که هنوز به مرحله اجرا در نیامده خوش بینی و بدبینی هایی را به دنبال دارد، اما نمیتوان چشم بسته نیز به استقبال نظامی جدید با هدفهای جدید رفت، این مثل آن است که عضو یک خانواده باشی و ساختمان آن و اثاثیه را تغییر دهند و شما هیچ نقش و فعالیتی در آن نداشته باشی، پس معلمین لازم است که به جوانب مثبت و منفی این نظام جدید آگاه باشند، چون در سال تحصیلی باید با آن رو به رو شوند و بتوانند به نحواحسن آن را در آموزشگاه ها اجرا کنند.
علاوه بر قشر فرهنگی نظام ۳-۳-۶ از طرف والدین و مردم عادی، کارشناسان، برنامه ریزان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و ایده ها و