منعطف، صریح و عینی تعیین میشوند. در این رویکرد عناصر برنامه درسی به صورت خطی از هدفهای برنامهی درسی تأثیر میپذیرند. در مقابل در رویکرد فکورانه هدفهای برنامهی درسی با توجه به ویژگیهای یادگیرندگان، شرایط محیطی و وضعیت اجتماعی از انعطاف هدفمندی برخوردارند. در این رویکرد بین هدف های برنامهی درسی و سایر عناصر ارتباط غیر خطی وجود دارد(سراجی ،عطاران، نادری، عسگری ،۱۳۸۶).
۱-۱-۱-۲ فعالیتهای یادگیری
فعالیت یادگیری به مجموعه فرصتهایی گفته میشود که برای تحکیم و تعمیق آموختههای یادگیرنده در برنامهی درسی ارائه میشود. از یک سو قابلیتهای فاوا فرصتهای یادگیری متعددی را در اختیار دانشجوی مجازی قرار میدهد و او میتواند با شرکت در این فعالیتها دانش خود را بسازد. از سوی دیگر، در محیط آموزش مجازی دانشجو باید خود در قالب فردی یا گروهی برای انجام فعالیتها تلاش کند،زیرا در این محیط عدم انجام فعالیت به معنی عدم حضور است.
۱-۱-۱-۳ مواد و منابع یادگیری
یکی از قابلیتهای مهم محیط یادگیری الکترونیکی دسترسی به مواد و منابع گوناگون یادگیری است. هر یادگیرنده الکترونیکی میتواند با کسب مهارتهای جستجو، به منابع یادگیری وسیع دسترسی داشته باشد. این دسترسیها، به یادگیرنده امکان میدهد تا دیدگاههای متفاوتی را نسبت به موضوع یادگیری ملاحضه کند و دید جامعی درباره آن بدست آورد.
۱-۱-۱-۴ محتوای الکترونیکی
محتوا مجموعهای از حقایق، مفاهیم، قواعد، روش کارها و نگرشهای مربوط به یک موضوع درسی است که بر اساس ملاکهای علمی و دقیق انتخاب و با به کارگیری ابزارهای چند رسانهای در محیط الکترونیکی به یادگیرنده ارائه میشود(سراجی،۱۳۹۰). محتوای الکترونیکی بدنه اصلی یک دوره آموزش مجازی را تشکیل میدهد و با بهره گرفتن از انتقال صدا، تصویر و متن و غیره ارائه میشود که با بهرهگیری از ارتباط دوسویه بین افراد فراگیر و استاد یا بین فراگیران، کیفیت ارائه دوره آموزشی به بالاترین سطح خود میرسد. محتوای یک ماده درسی دانش سازمان یافته و اندوخته شده، اصطلاحات، واقعیت، حقایق، قوانین، اصول و روشها، مفاهیم، تعمیمها و مسایل مربوط به همان ماده درسی است(زندی، معصومی فرد، معصومی فرد،۱۳۹۱). دو سیستم مدیریت آموزشی و مدیریت محتوا در کنار یکدیگر سیستم مدیریت محتوای آموزشی را شکل میدهند. این سیستم، محیطی چند کاربره است که توسعه دهندگان دورههای آموزشی با کمک آن میتوانند عملیات ایجاد، ذخیره، استفاده مجدد، مدیریت و تحویل محتوای دیجیتال آموزشی از انبار مرکزی را انجام دهند. این سامانه فرایند ساخت، ذخیره و تحویل محتوای آموزشی را مدیریت میکند(میرزایی و شعبانی نیا،۱۳۹۲).
۱-۱-۱-۴-۱ استانداردهای محتوای الکترونیکی
استانداردها در اصل زبان مشترک بین سازندگان و طراحان و استفاده کنندگان هستند که بسیاری از امور را آسان می کند. این استانداردها بر حسب مورد کاربردشان دسته بندی میشوند: استانداردهای مربوط به ابردادهها، بسته بندی مطالب ومحتویات، ارزیابی فراگیرنده، پروفایل شخص فراگیرنده، محیط زمان اجرا .
ابرداده ها[۳]
ابرداده ها در واقع اطلاعات توصیفی سایر دادهها از جمله محتویات آموزشی میباشند.
بسته بندی مطالب و محتویات
استانداردهای مربوط به بسته بندی مطالب و محتویات آموزشی انتقال این مطالب و محتویات را از یک سیستم آموزشی به سیستم دیگر تسهیل می کند.
ارزیابی فراگیرنده
با به کارگیری این استاندارد، سیستمهای آموزش و فراگیری الکترونیکی به خصوص سیستمهای تحت وب قادر خواند بود آیتمها(سئوالات) و ارزشیابیهای (تست های) خود را با یکدیگر مبادله کنند.
پروفایل شخص فراگیرنده
هر نوع سیستم آموزش و فراگیری الکترونیکی بایستی اطلاعات به اصطلاح مربوط به پروفایل شخص فراگیرنده و نیز سایر کاربران را مدیریت کند.