.
۲چرا برونسپاری ؟
به منظور درک این مطلبکه چرا شرکتها فعالیتهای خود را برونسپاری میکنند میتوان اهداف و منافع حاصله را به شکل زیر برشمرد:
۱) بهبود کیفیت خدمات و افزایش کمیتکارها با رعایت اصول صرفهجویی درهزینهها.
۲) افزایش سرعت انجام کارها و حذف بوروکراسی حاکم بر ادارات و سامانههایدولتی.
۳) آزاد کردن منابع انسانی و سایر منابع برای اهداف دیگر.
۴) افزایش رقابت به منظور افزایش کیفیت خدمات، عملیات، کاهش و کنترل هزینه عملیات.
۵) استقرار نظام کارمزدی به جای نظام وقت مزدی سنتی حاکم، بالاخص در ادارات دولتی.
۶) ایجاد فرهنگ ضد انحصار در جهت ارائه خدمات به منظور افزایش حق انتخاب مشتری .
۷) ایجاد انگیزه کاری در کارکنان و پیمانکاران جهت دسترسی به منافع مناسب و بالطبع افزایش خدمات مطلوب و رضایتمندی بیشتر.
۸) افزایش تمرکز سازمان بر یک فعالیت خاص و مدیریت وظایف مشکل یا کنترلناپذیر
۹) در دسترس قرار گرفتن وجوه سرمایه و تقسیم خطرپذیری(ایرینا،۲۰۰۶، ۲).[۱]
۸-۲-۲چه نوع فعالیت هایی را می توان برون سپاری کرد؟
- محورها، اهداف و ماموریتهای اصلی سازمان خود را تبیین کنید. هرچیزی غیر از موارد اصلی سازمان خود و آنچه نسبت به آنها بیاهمیت است را میتوانید برونسپاری نمایید.
برای این کار می توان به سوالات زیر پاسخ داد:
- هسته اصلی و علت وجودی سازمان[۲] شما چیست؟
- مزیت رقابتی سازمان شما چیست؟ یا چه چیزی در سازمان شما وجود دارد که دیگران ندارند و میتواند در تبلیغ و رقابت بکار آید؟
- سازمان در پی ایجاد و عرضه چه چیزی است؟ (منشی زاده ، ۱۳۸۴، ۲۵).[۳]
- تولید را در نظر بگیرید. در تحلیل و طراحیهای خود ازدیاد کیفیت و کمیت تولید را مد نظر قرار دهید.
برای این کار می توان به سوالات زیر پاسخ داد:
آیا لازم است که فلان قسمت از کار را خودمان انجام دهیم؟ با چشمان باز به منابع سازمانی خود نگاه کنید. اگر از مهندسین خود سوال کنید که این قسمت از کار را آیا میتوانند خودشان انجام دهند؟ همیشه می گویند، بله! ما مهندسین همیشه اینجوری هستیم.
بهتر است اینگونه سوال کنید: چرا این قسمت از کار برای شغل ما حیاتی است؟ به عبارت دیگر: اگر بخواهیم این کار را بهتر از دیگران انجام دهیم، آیا دانش و اطلاع کافی داریم؟ به حرف پیمانکاران درباره تواناییهای خود اصلا و ابدا اعتماد نکنید. حتما بررسیهای خود را با دقت و وسواس زیاد انجام دهید. از دوستیها و رو در بایستیهای ایرانی و اعتمادهای سنتی، جدا پرهیز کنید. جلوی ضرر را از هر جا که بگیرید، نفع است ( همان منبع ، ۲۶)[۴].
- سعی و تلاش گروه خود را روی ماموریت و هسته اصلی و وجودی سازمان خود متمرکز کنید و حواشی را به دیگران بسپارید. سازمان را تخصصی کنید. به سازمان تفهیم کنید که وظیفه اصلی و محوری آنها چیست و هر چه بیرون از آن است را، اگر برونسپاری نمایید، می توان هزینهها را کم کرد و میزان تولید را بالا برد. حول محوری که خودتان تخصص دارید کار کنید و اجازه دهید که دیگران نیز حول تخصصی که دارند برای شما کارکنند.
هیچوقت گول صرفهجویی در قیمتها را نخورید. متاسفانه بسیاری از پروژهها فقط برای تقلیل قیمت برونسپاری میشوند و رشد تولید و کیفیت مد نظر قرار نمیگیرد. کارمندان از تخصصی شدن کارها به دلیل محدود شدن تخصصهایشان هراس دارند. تخصصی شدن و عمیقتر دانستن یک رشته، باعث با ارزشتر شدن افراد میشود. اما اگر رشتهایی بیاستفاده شود، متخصصهای آن نیز بیکار میشوند یا به سختی کاری جدید پیدا میکنند. این مشکل تا حدی بدخیم بوده و راه حلی ساده برای آن وجود ندارد.
[۱]-Irina,2006,2
[۲]-Core Business
سوالات یا اهداف پایان نامه :
۱پرسش های تحقیق
پرسش اصلی : آیا بهای تمام شده خدمات بعد از برون سپاری فعالیتها کمتر از بهای تمام شده خدمات قبل از برون سپاری فعالیتها است .
پرسش های فرعی :
- آیا سهم هزینه حقوق ودستمزد از بهای تمام شده خدمات قبل از برون سپاری فعالیتها بیش از سهم هزینه حقوق ودستمزد از بهای تمام شده خدمات پس از برون سپاری فعالیتها است ؟
- آیا سهم هزینه تعمیرات ونگهداری از بهای تمام شده خدمات قبل از برون سپاری فعالیتها بیش از سهم هزینه تعمیرات ونگهداری از بهای تمام شده خدمات پس از برون سپاری فعالیتها است ؟
- آیا سهم هزینه خدمات قرارداری از بهای تمام شده خدمات قبل از برون سپاری فعالیتها کمتر از سهم هزینه خدمات قراردادی از بهای تمام شده خدمات پس از برون سپاری فعالیتها است؟
۶-۱اهداف تحقیق
هدف از انجام این تحقیق بررسی سهم اجزای تشکیل دهنده بهای تمام شده خدمات قبل و بعد از برون سپاری فعالیتها به بخش خصوصی در جهت کاهش هزینه ها و تصمیم گیری مدیران برای اینکه برون سپاری انجام شود یا خیر .