ارتباط برونکلاسی میتواند برای دانش آموزان کم رو و خجالتی که نمیتوانند در مباحث کلاسی شرکت کنند مهم باشد (زولتن، دوران، کیلی،۲۰۰۱).
معلمینی که شوخطبع هستند نیز میتوانند روی این ارتباط تمرکز بیشتری داشته باشند (الیور، اوپلیگر،۲۰۰۳).
ارتباط کلامی بخشی از رفتارهای مشورتی است که دانش آموزان به معلمان کارآمد ارتباط میدهند. اگرچه تحقیقات کمی در این زمینه در سایر فرهنگها بهجز آمریکا صورت گرفته، بیش از دو مطالعه نشان دادهاند که این مفهوم به فرهنگ بستگی دارد (زانگ،۲۰۰۵؛گوراگ و اوپلاس،۲۰۰۹).ما آنچه را جنبه تعاملی رفتار معلم نامیدهایم موردتحقیق و بررسی قرار میدهیم. طبق این تعریف، جنبه تعاملی رفتار معلم اصطلاحی است که شامل رفتارهایی میشود که به رابطه بین معلم و دانشآموزان مربوط بوده و در تعامل میان افرادی که در داخل کلاس رابطه برقرار میکنند، مطرح میشود. (وبلز[۶]،۱۹۹۰)
تحقیقات بسیاری نشان میدهد که ارتباط لازمه اصلی تدریس کارآمد است. شیوه ارتباطی معلم، یا شیوهای ارتباطی که فراگیران از وی درک میکنند، بهطور گسترده نگرش فراگیران نسبت به کلاس و معلم را تعیین میکند. با این وجود اطلاعات اندکی در خصوص تفاوتهای میان فرهنگی در کاربرد ادراک شده از انواع خاصی از ارتباط معلم وجود دارد. حتی اطلاعات بسیار ناچیزتری در مورد چگونگی تعیین بهترین و بدترین معلم در فرهنگها از طریق ادراک ارتباط معلم وجود دارد (نوسباوم،۱۹۹۲).
پژوهشگران انواع مختلف ارتباط را که به ادراک تدریس کارآمد مرتبط است شناسایی کردهاند مطالعه پیش رو چهار نوع را بررسی میکند: ۱) بیانگری غیرکلامی، ۲)حرکات خودمانی و راحت، ۳) مکالمه درون کلاسی و ۴) ارتباط برون کلاسی. دو رفتار نخست به مفهوم صمیمت جویی غیرکلامی استاد ارتباط دارد؛ درحالیکه دو رفتار دیگر به راهبردهای کلامی اشاره دارند که اساتید میتوانند برای افزایش تعامل با فراگیران به کار ببرند (گورهام،۱۹۸۸؛ نوسباوم،۱۹۹۲ ،پاسکارلاوترینزینی[۸]،۱۹۹۱).
۱- Sanders & Wiseman
۲-Zoltan & Dooran & khilli
Oliver & Avpligor 3-