-
- عدم پذیرش مسئولیت و کناره گیری،افکار، احساس ارزشمندی پائین
- ناتوانی در تمرکز،نگرانی در مورد آینده،فراموش کاری،ترس از شکست
- خجالتزدگی،قضاوت نادرست در ارتباط با دیگران و موقعیت ها،دشوار شدن کارهای ساده
- تردید و دودلی،بی دقتی،اشتباهات مکرر،ناتوانی در بیاد آوردن وقایع اخیر
- افکار مزاحم و وسواسی،تصمیمات فوری و غیر منطقی،نامرتب و بی برنامه بودن
- نشانه های رفتاری فشارهای روانی و استرس
- افزایش مصرف دارو،مشروب خوردن یا افزایش دفعات آن
- پر خوری،کم خوردن و بی اشتهایی،بی توجهی به وضع ظاهری
- کناره گیری از رفت و آمده،لکنت وسایر مشکلات گفتاری
- خندیدن باصدای بلند و حالت گرفتگی صدا، شروع کردن چند کار همزمان ولی نیمه کاره رها کردن آن
- ناخن خوردن،کندن مو ه،نیشگون پوست،اعمال وسواسی، افزایش احتمال تصادف
- گریه بدون دلیل آشکار، از جا پریدن، سائیدن دندان به روی هم، افزایش مصرف الکل و سایر داروها
- سیگار کشیدن یا افزایش دفعات آن.
نشانه های جسمانیفشارهای روانی
- تعریق، دستهای مرطوب،لرز،خشکی گلو و دهان
- یبوست تکرر ادرار،عدم هضم غذا، استفراغ
- سردردها،دردگردن یا پشت،آسیبپذیری به بیماری
- افزایش ضربان قلب،تیکهای عصبی،مشکلات خواب
- ناراحتی معدهای،تنش پیش از قاعدگی،فقدان اشتها یا پرخوری افراطی
چگونگی کاهش سطح فشار روانی در بین معلمان
- آرام بودن و شوخی کردن
- تحریک پذیر
- خوابیدن در شب
- احساس مسئولیت هایتان
- افزایش میزان علاقه و روابط اجتماعی
- تمرکز بر فعالیت ها
عوامل و پیامدهای تاثیرگذار برفرایندهای فشار شغلی
۱. حجم کار زیاد
حجم کار زیاد از عوامل بحرانزا برای کارکنان و معلمان بوده که احتمالاً ناشی از عدم تقسیم عادلانه کار در ساختار سازمانی میباشد. حجم کار زیاد؛ عوامل انسانی درگیر را فرسوده، خسته و بیانگیزه خواهد کرد. همچنین شلوغی و انبوه کار؛ خلاقیت، نوآوری و ابتکار را زایل می کند و نیز به نوعی روزمرگی گرفتار میشوند. عدم توازن در تقسیم کار، تنشهای روحی و روانی را میان آنان را به وجود می آورد این عوامل می تواند به عنوان مکانیزم فزاینده اضطراب و استرس شغلی به حساب آید.
۲. سازمان های غیررسمی درون سازمانی
تشکیل سازمان های غیررسمی، مدیریت واحد را در فرایندی برنامه ریزی و تصمیم گیری دچار مشکل و بحران خواهد کرد به نحوی که در اجراء برنامه های تدوین شده خدشه وارد میشود. سازمانها نیز سایر کارکنان واحد را تحت تأثیر قرار داده و منجر به از هم گسیختگی در مجموعه سازمان می شوند. در این حالت اگر هر یک از اجزاء واحد سازمانی به مثابه یک حلقه از زنجیر فرایند تولید دچار خدشه شود، سایر اعضاء را نیز متأثر خواهد کرد. لذا وجود سازمانهای غیررسمی در واحدهای سازمانی از جمله عوامل فشار شغلی برای کارکنان و مدیران محسوب شده و درنتیجه بهره وری کاهش خواهد یافت.
۳. ارزشیابی نامناسب
بیان نقاط ضعف و قوت به شکل منطقی و عادلانه نه تنها کسی را نمی آشوبد، بلکه راهکارهای مناسب در جهت تغییر رفتار و رعایت اصل یادگیری محسوب میشود. سنجش مناسب و عادلانه منجر به تشویق و ترغیب کارکنان واحدها و ارتقاء سطح کیفی کار (بهره وری)