دیگر به کار ببرند. برای این منظور باید همه مطالب با هم در ارتباط باشند و دادن اطلاعات پراکنده و جزئی، فقط ذهن دانش آموزان را مغشوش می کند. پس، از طریق ارتباط منطقی موجود میان اطلاعات داده شده، فلسفه ذهن کودک ساخته می شود و باعث انتقال شناخت در موقعیت های دیگر و آگاهی می شود . در دوره ابتدایی دانش آموزان می توانند به یاری حافظه نیرومند خویش بسیاری از مطالب را طوطی وار یاد بگیرند برای احتراز از این خطر، باید فعالیت آموزشی به موقعیت های عملی مربوط شود و با بهره گرفتن از مواد ملموس و محسوس به تدریج زمینه رسیدن به مرحلهی تفکر انتزاعی را فراهم کرد. در این دوره دانش آموزان می توانند بین تجربه های مختلف روابط منطقی برقرار کنند و اگر با اطلاعات عینی که مستقیماً آن ها را مشاهده می کنند سر و کار داشته باشند، می توانند به صورت منظم و منطقی فکر کنند . دانش آموزان ابتدایی مرحله به مرحله و نه یک دفعه در تمرین ها و تکالیف عینی مسلط می شوند، این دانش آموز قادر به حل مسائل انتزاعی نیست. در دورهی ابتدایی اصول اساسی و مبانی کلی موضوعات درسی باید به گونهای ارائه شود که کشف نهایی مجهولات توسط دانش آموز صورت پذیرد . این امر موجب تقویت اعتماد به نفس و هم علاقه او می گردد. برای این کار مسائل ریاضی باید به نحوی تدوین شود که دانش آموزان بتوانند پس از حل یک مسالهی اصلی را که مبنای حل آن قرار گرفته خود کشف کنند و به سایر مسائل تعمیم دهند. نخستین هدف از یاد گیری ریاضی این است که که در عمل به کار آید، که برای این منظور دو راه وجود دارد:
الف)آموخته ها عیناً در موارد مشابه به کار روند، یعنی انتقال یادگیری صورت گیرد؛
ب) آموختن اصول و مبانی کلی و نگرشهایی که می تواند مبنای اعمال آینده قرار گیرد. آموزش بازی های رایانه ای نیز نقش و مزایای زیادی در آموزش ریاضیات کودکان دارند، زیرا طی فراگیری واقعی صورت می گیرد و رایانه نقش ارزیابی کردن و هم چنین بازی را در مطالعات آموزشی دارد. آموزش ریاضیات در مدارس ایران از نظر محتوا و مسائل ریاضی با کشور های پیشرفته تفاوت عمده ای ندارد، اما کتاب های ریاضی این کشورها از حیث انتخاب هدف ها، رویکردها، راهبردها، روش ها و فنون آموزشی از کتاب های ریاضی ایران بسیار غنی تر هستند ( صفوی، ۱۳۷۹).
۲-۴-۱۰ علل اختلال در ریاضیات
علت اختلال در ریاضیات ناشناخته است و باور بر این است که اختلال در ریاضی منشایی چند عاملی دارد. به این معنا که عامل های هوش، هیجان، آموزش و اقتصادی اجتماعی در جات مختلفی از این اختلال را موجب شوند. البته به نظر می رسد بارزترین سهم در ایجاد این اختلال روش های تدریس اشکال دار، کتاب های درسی، جو فرهنگی سخت کلاس، آموزگاران بدون علاقه و برنامه درسی خشک و یکنواخت باشد .
۲-۴-۱۰-۱ علایم شناسایی اختلال ریاضی
الف) سردرگمی دانش آموز در تشخیص علائم ریاضی( +،-، % و غیره )؛
ب) اشکال در برگشت پذیری و پس و پیش کردن اعداد؛
ج) اشکال در شمارش و اندازه های ذهنی؛
د) نتیجه اعمال ریاضی جمع، منها، ضرب و تقسیم اشتباه است؛
ه) در انجام اعمال ریاضی ذهنی هر چند کوچک و روز مره نیز مشکل دارد؛
و) قادر به نوشتن اعداد در روی صفحه ساعت کاغذی یا نام شهرها بر روی نقشه نیست؛
ز)در شمارش اعداد در هر نوع بازی یا رعایت حفظ نوبت ار روی ساعت مشکل دارد. در هنگام خواندن و نوشتن اعداد در جمع و منها و سایر اعمال مدام اشتباه می کند؛
س) در مفاهیم انتزاعی مانند زمان و جهت یابی و حفظ زمان اشکال دارد؛
ش) قادر به حفظ و یادگیری مفاهیم ریاضی، قوانین، فرمول هل،جمع و تفریق، ضرب و تقسیم نیست و حافظه ضعیف بلند مدت در نگهداری مطالب آموزش داده شده ریاضی دارد؛
ح) قادر به انجام هیچ تست و آزمایشی نیست.
۲-۴-۱۱توجه به تفاوتهای فردی برای ایجاد یادگیری همراه با تعقل و خلاقیت