.
۱-۱ مقدمه
در این فصل پس از بیان مساله تحقیق به اهمیت و ضرورت تحقیق می پردازیم همچنین اهداف تحقیق را بیان می کنیم و سپس به چارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق اشاره می کنیم در ادامه به ارائه فرضیات تحقیق و تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق می پردازیم .
۲-
۳-۱بیان مسئله
توسعه سرمایه گذاری از یک سو موجب جذب سرمایه های مردم وهدایت آنها به بخش های مولد اقتصادی شده و ازسوی دیگر ، باتوجه به جهت گیری سرمایه گذاران (مبتنی بر ریسک و بازده) سرمایه گذاری ها به سمت صنایعی هدایت خواهد شدکه از سود بیشتر یا ریسک کمتری برخوردار است و این امردرنهایت سبب تخصیص بهینه منابع خواهد شد . باتوجه به تحولاتی که درجهان امروز رخ داده، کشورها، به ویژه کشورهای درحال توسعه که با تهدیدات عدیده ای روبرو هستند، جهت حل مشکلات اقتصادی خود نیازمند یافتن راهکارهای مناسبی برای استفاده بهترازامکانات وثروتهای دردسترس خودهستند . دراین راستا یکی ازراه کارهای مهم بسط وتوسعه سرمایه گذاری است. هدف از سرمایه گذاری در سهام شرکتها، حداکثر کردن سود و رفاه سرمایه گذار است. برای رسیدن به این هدف، باید تصمیمات سرمایه گذاری مناسبی اتخاذ شود
وجه نقد ازاین حیث دارای اهمیت است که به شرکت اجازه می دهد تا فرصت هایی را جستجوکند که ارزش سهام را افزایش می دهد. بدون دراختیارداشتن وجه نقد، توسعه محصولات جدید، انجام قبضه های مالکیتی، پرداخت سودهای نقدی به سهامداران وکاهش بدهی هاامکان پذیرنمی باشد. ازطرف دیگر، وجه نقد باید درسطحی نگهداری شود که بین هزینه نگهداری وجه نقد وهزینه وجه نقد ناکافی تعادل برقرارشود.
نقدینگی توانایی شرکت در انجام تعهدات کوتاه مدت نشان می دهد به عبارت دیگر نقدینگی شرکت رابطه بین وجه نقدی است که در کوتاه مدت در اختیار شرکت قرار خواهد گرفت و وجه نقدی که شرکت به آن نیاز خواهد داشت نمود اصلی میزان نقدینگی شرکت دارایی های جاری است. نیروهایی برای کاهش نقدینگی (میزان بدهی های جاری) وجود داردکه در محاسبه میزان نقدینگی اهمیت دارد.
شرکتها برای مصارف خود نیازمند وجه نقد می باشند که میزان وجوه نقد نیز بستگی به سطح نیازمندی های شرکت دارد تحت چنین شرایط شرکتها نیازمند نگهداری سطوح قابل قبول وجه نقد می باشند. در صورتی که این سطح نگهداری کمتر از میزان مورد انتظار و ضروری برای شرکت باشد، مدیریت برای تامین مالی طرح ها و پروژه های خود مجبور به تامین مالی خواهند شد که هزینه هایی از جمله هزینه های بهره را به شرکت تحمیل خواهد نمود و پیامد افزایش هزینه های بهره کاهش سود آوری شرکت ها و کاهش بازده شرکت خواهد بود که می تواد منجر به افزایش هزینه های سرمایه نیز بشود. از طرفی نگهداری سطوح مازاد بر نیازهای شرکت منجر خواهد شد تا شرکت متحمل هزینه فرصت از دست رفته بشود یعنی در صورت عدم استفاده از وجوه نقد برای سرمایه گذاری های جدید شرکت فرصتهای سود آور را از دست خواهد داد و این نیز می تواند منجر به کاهش سودآوری شرکت شود که این بار از طریق از دست دادن فرصتهای جدید خواهد بود . لذا نگهداری سطح قابل قبول و اقتصادی وجه نقد در شرکت و مدیریت نقدینگی شرکت یکی از عوامل تاثیر گذار بر سود اوری شرکتها و می تواند ثروت سهامداران را به حداکثر برساند و در غیر این صورت می تواند باعث سوء مدیریت در شرکت شود و در نهایت سهامداران شرکت دچار زیان شوند.
مدیران با سرمایه گذاری در طرحهای و پروژه های مختلف تلاش دارند تا سودآوری و جریان وجه نقد آتی شرکت را نیز تامین نمایند. لذا گاهی مدیران اقدام به سرمایه گذاری های بیش از اندازه در شرکت می نمایند که باعث بروز مسائلی از جمله کاهش وجه نقد نگهداری شده در شرکت می شود و می تواند منجر به بروز مسئله نمایندگی نیز بشود.
سوالات یا اهداف پایان نامه :
۱سؤالات تحقیق
شرکتها برای رشد و توسعه خود نیازمند یافتن فرصتهای سود آور هستند. برخی از شرکتهای برای افزایش سود آوری خود اقدام به سرمایه گذاری می نمایند که میزان سرمایه گذاری متناسب با شرایط مالی شرکت نیست و ممکن است شرکتها را دچار کمبود نقدیگی و یا مشکلات حاد تر نماید، بازار نیز در واکنش به این مشکل نقدینگی ممکن است با ابهام به آینده شرکت بنگرد. از این رو تغییرات مثبت در شرکت را نیز به علت سابقه مشکلات نقدینگی شرکت با تخفیف(کمتر از واقع) ارزش یابی می نماید. بنابراین تغییرات وجوه نقد و افزایش آن کمتر از واقع اریابی می شود. بنابراین واکنش سرمایه گذاران با سطوح سرمایه گذاری می تواند ارتباط داشته باشد. از این رو سوالی که مبنای تحقیق حاضر است بدین صورت می باشد.
- آیا ارزش وجه نقد برای سرمایه گذاران در شرکتهایی که دارای سطوح مختلف سرمایه گذاری هستند یکسان است ؟
۶-۱ فرضیه های تحقیق
۱) ارزش وجه نقد در شرکتهای با بیش سرمایه گذاری کمتر از شرکتهای بدون بیش سرمایه گذاری است.
۲) ارزش نهایی وجه نقد با بیش سرمایه گذاری رابطه معکوس دارد.
۷-۱اهداف تحقیق
شرکتها استراتژىهاى مدیریت وجوه نقد خود را بر محور دو هدف تعیین مىکنند:
۱٫تهیه و تأمین وجه نقد براى انجام دادن پرداختهاى شرکت؛
۲. به حداقل رساندن وجوهى که در شرکت بهصورت راکد باقى مىماند.
هدف دوم بازتاب این طرز تفکر است که اگر اقلامى از دارائى بهدرستى مصرف نشود، هیچ نوع بازدهى براى شرکت نخواهد داشت. متأسفانه، این دو هدف ممکن است با یکدیگر در تناقض باشد. پائین آوردن سطح وجوه نقد و بهکارگیرى کلیه وجوه نقد احیاناً باعث کمبود وجه نقد براى پرداختهاى به موقع شرکت مىشود؛ بنابراین، استراتژىهاى مدیریت وجوه نقد باید بهگونهاى باشد که بین این دو هدف نوعى هماهنگى ایجاد شود. بنابر این مدیریت صحیح نقدینگی می تواند بر عملکرد آتی و بازدهی سهام تاثیر مستقیم بگذارد و در عین حال میزان مورد انتظار وجه نقد در شرکت می تواند مانع از بروز مشکلات نقدینگی شود. در این تحقیق اهداف زیر را می توان در نظر داشت.
۱) بررسی واکنش سهامداران نسبت به وجوه نقد نگهداری شده در شرکت با توجه به بیش سرمایه گذاری یا کم سرمایه گذاری شرکت ها .
۲)بررسی ارزش نهایی وجوه نقد نگهداری شده و رابطه آن با افزایش و یا کاهش سطوح سرمایه گذاری.