روش و ابزار گردآوری داده ها
اطلاعات و داده های این پژوهش به دو روش کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شده است . از روش کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات به منظور تدوین ادبیات پژوهش و تنظیم فصل دوم استفاده شده است و برای جمع آوری داده های مورد نیاز از روش میدانی استفاده شده و محقق با بهره گرفتن از پرسشنامه و توزیع آن در عرصه و میدان تحقق به جمع آوری داده ها اقدام نموده است
هر پدیدهای از نظر کمی و کیفی ویژگیهایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگیها به ماهیت و نحوه دستیابی به آنها وابسته است؛ این پدیده ها به عنوان متغیر در طول زمان دچارتحول و دگرگونی میگردند. هدف از هر تحقیق اعم از توصیفی یا تبیینی دستیابی به اطلاعات در مورد این تغییرات است .
یافتن پاسخ و راه حل برای مسأله انتخاب شده در هر تحقیق مستلزم دست یافتن به دادههایی است که از طریق آنها بتوان فرضیههایی را که به عنوان پاسخهای احتمالی و موقتی برای حل مسأله تحقیق مطرح شده اند را آزمون کرد (خاکی، ۱۳۸۶،ص۱۵۹).
در این پژوهش نیز به اقتضای ماهیت ، عمده ترین ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه استاندارد بوده است ، پرسشنامه مورد استفاده شامل ۲۱ سؤال می باشد که از مقاله کلیدی اقتباس شده و نحوه امتیاز دهی با بهره گرفتن از مقیاس پنج گانه لیکرت بوده برای سوالات کنترل داخلی و مقیاس سه گانه برای سوالات برنامه حسابرسی و گزینه های ( الف ) تا ( ه ) مندرج در هر پرسش به ترتیب ۱ تا ۵ امتیاز را داشته است.
اطلاعات مربوط به پرسشنامه با توجه به متغیرهای پژوهش به شرح ذیل می باشد :
جدول(۳ـ۳) متغیر ها ، معیارها و ارزش معیار سؤالات پرسشنامه
متغیر ها | تعداد سؤالات ( معیار ها ) | ارزش معیار ها |
محیط کنترلی | ۶ | ۱،۲،۳،۴،۵ |
فعالیتهای کنترلی | ۵ | ۱،۲،۳،۴،۵ |
ارزیابی ریسک | ۶ | ۱،۲،۳،۴،۵ |
برنامه حسابرسی | ۴ | ۱٫۲٫۳ |
۳-۱۰- ویژگی های فنی ابزار پژوهش
۳-۱۰-۱- روایی ابزار پژوهش
روایی به معنای صحیح و درست بودن است ، مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد ، اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نا مناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد . اعتبار در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق بر می گردد ( خاکی ،۱۳۸۲ ،ص ۲۸۸ ).
جهت تعیین روایی ابزار تحقیق ، سؤالات پرسشنامه براساس مدل تحلیل پژوهشبررسی ادبیات تحقیق تعیین شده و از پرسشنامه استاندارد استفاده شده و سپس به تأیید استادان راهنما و مشاور و کارشناسان رسیده است.
۳-۱۰-۲- پایایی ابزار پژوهش
«پایایی بدین معنا است که اگر خصیصه مورد سنجش را با همان وسیله تحت شرایط یکسان و مشابه دوباره اندازه بگیریم نتایج حاصله تا چه حد مشابه ،دقیق و قابل اعتماد است،و بطور ساده تر یعنی ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد.»( خاکی ،۱۳۸۲ ،ص۲۹۷).
برای سنجش پایایی ابزار تحقیق ،معروفترین ابزاری که مورد استفاده اکثر پژوهشگران قرار می گیرد میزان آلفای کرونباخ مربوط به پرسش های های موجود در پرسشنامه و یک آلفای کلی برای ابزار گردآوری است،که این معیار توسط نرم افزار SPSSبه راحتی قابل محاسبه می باشد.برای محاسبه آلفای کرونباخ از فرمول زیر استفاده می شود.
برای بررسی پایایی ، محقق تعداد۳۰پرسشنامه را توزیع و پس از جمع آوری ، اقدام به محاسبه ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS برای پرسشنامه مورد نظر نمود که نتایج به تفکیک هر یک از متغیر ها به شرح جدول(۳ـ۴ )حاصل گردید.
جدول(۳-۴) پایایی ابزار اندازه گیری
نام متغیّر | تعداد پرسش ها | مقدار آلفا ( α ) |
محیط کنترلی | ۶ | ۰٫۸۹ |
فعالیتهای کنترلی | ۵ | ۰٫۸۴ |
ارزیابی ریسک | ۶ | .۰٫۷۹ |
برنامه حسابرسی | ۴ | ۰٫۷۴ |
میزان پایایی آزمون جهت مجموعه سؤالات پرسشنامه برابر ۷۰ درصد محاسبه شد که با توجه به میزان نوسانات آلفای کرونباخ که بین صفر تا یک بوده و عدد بیشتر از ۷۰ درصد بیانگر سطح مطلوبی از پایایی می باشد ، می توان گفت که سؤالات پرسشنامه به میزان قابل قبولی توانسته موضوع مورد بحث را اندازه گیری کند . لذا ابزار تحقیق از پایایی خوب و قابل قبولی برخوردار بوده است .
سوالات یا اهداف پایان نامه :
بررسی تأثیر کنترل داخلی براثربخشی برنامه ی حسابرسی
اهداف فرعی
۱- بررسی تأثیر محیط کنترلی(بعنوان جزئی ازسیستم کنترل داخلی) براثربخشی برنامه حسابرسی.
۲- بررسی تأثیر فعالیتهای کنترلی (بعنوان جزئی ازسیستم کنترل داخلی)براثربخشی برنامه حسابرسی.
۳- بررسی تأثیر ارزیابی ریسک (بعنوان جزئی از سیستم کنترل داخلی) براثربخشی برنامه حسابرسی.